Zwolle-Meppel-Hoogeveen-Klazienaveen-Bargercompascuum-Ter Apel- Musselkanaal-Stadskanaal

16 juli 2020 - Stadskanaal, Nederland

Zaterdag 11 juli door naar Hoogeveen

We wilden eerst nog een stop maken in Meppel, maar het schoot lekker op en we besloten door te varen naar Hoogeveen. Daar heeft de gemeente 6 jaar geleden een keurige aanlegplaats gerealiseerd waar zelfs een sanitaire ruimte staat en elektriciteit beschikbaar is en dat allemaal helemaal gratis! Met de fiets ben je in 5 minuten in het centrum.

Zondag 12 juli Hoogeveen

We lagen hier mooi, dus hebben we er nog een dagje aan vast.geplakt.

Maandag 13 juli Bargercompascuum

Het idee was om naar Klazienaveen te gaan, maar die haven viel ons echt heel erg tegen zodat we doorgevaren zijn. Er zijn onderweg heel wat sluisjes en bruggetjes en dat is heel leuk, maar je schiet natuurlijk niet erg op. Je vaart ook dwars door het grootste (in oppervlak) museum van Nederland, het Veenpark museum.  Net voor Bargercompascuum was een bruggetje wat heel lang dichtbleef. Er stond een telefoonnummer bij maar daar kreeg ik de voicemail. Dus ingesproken dat we graag die brug door wilden, maar er gebeurde helemaal niets. De bruggen worden tot 17.00 uur bediend en het was al later toen er eindelijk een brugwachter op zijn gemakje kwam aangefietst. Hij adviseerde mij om volgende keer even te bellen dan had ik eerder reactie....Pas nadat ik dat direct nog eens deed geloofde hij dat ik hem inderdaad gebeld had. Zo kwamen we dus onbedoeld in Bargercompascuum aan voor de overnachting aan een uitstekende steiger. Toen we de volgende dag verder voeren draaide dezelfde brugwachter ter compensatie de brug ruimschoots op tijd open, zodat we zonder vaart te minderen erdoor konden.

Dinsdag 14 juli Ter Apel

Het is best gezellig varen als je in een konvooi van 5 boten vrijwel iedere kilometer een brug en/of een sluis door moet. De sluisjes worden zo vol gepropt dat er precies 5 bootjes in passen. We lieten Drenthe eigenlijk alweer veel te vroeg achter ons toen we in Ter Apel afmeerden.

De overgang van het relaxte Drenthe, waar wij, ondanks goede voorzieningen nergens hadden hoeven betalen naar Groningen werd meteen duidelijk toen we aan de spekgladde steiger, zonder verder voorzieningen, afmeerden. Even later presenteerde de havenmeester zich al om het havengeld en de toeristenbelasting  te incasseren. Toen ik mijn verbazing hierover uitte en zei dat ik toch al heel wat jaren als gasverbruiker een goede klant voor Groningen was geweest en zo flink had bijgedragen aan hun welvaart viel zijn mond wagenwijd open. De rest van het gesprek zal ik jullie besparen.

Woensdag 15 juli Musselkanaal

Ik zeur wel eens over de kosten, maar eigenlijk is het toch wonderbaarlijk dat je in Nederland rondvaart en vrijwel nergens hoeft te betalen voor die hele infrastructuur te water. Ook hier in Groningen rijden de brugwachters op hun fiets of scooter van brug maar brug met je mee om het (beroeps)verkeer te stoppen en jou door te laten met je bootje. Het geeft me soms, eerlijk waar, een gevoel van schaamte dat iemand die zijn brood aan het verdienen is moet gaan staan wachten  om een pensionado die het zo nodig vindt om met zijn bootje rond te tuffen voorrang te geven.

Musselkanaal heeft 8500 inwoners en 4 grote supermarkts en 3 kringloopwinkels. Het is onbegrijpelijk dat die allemaal een boterham kunnen verdienen. We lagen op een goede plek vlak voor een bruggetje en de brugwachter kwam 's morgens keurig vragen wanneer we verder wilden.

Donderdag 16 juli Stadskanaal

Tineke was niet lekker en bleef liggen, maar deze boot is goed alleen te hanteren en de drie sluisjes en 5 bruggen waren in een goede twee uur gepasseerd. Het verfoeide fonteinkruid begint hier ook aardig de kop op te steken, dus dat belooft wat voor de komemde jaren. Onderweg kreeg ik ineens iets in de schroef en dat maakte dat ik nauwelijks voortgang maakte. Flink hard voor- en achteruitvaren gaf wel wat verbetering maar in Stadskanaal heb ik toch mijn goddelijke lichaam te water gelaten om te voelen of er nog iets rond de schroef zat. Gelukkig was dat niet meer het geval.

Hier in Stadkanaal hebben ze 31.000 inwoners en een winkelcentrum waar alle bekende winkelketens zitten. We hebben onze ogen uitgekeken want, tja, we hadden vroeger op de aardrijkskundeles natuurlijk de rijtjes steden per procvincie opgedreund, maar ik had nooit gedacht dat Stadskanaal een echt regionaal centrum is. Ze hebben hier notabene een ziekenhuis!

1. Marije:
    16 juli 2020
    Zo jullie vertoeven inmiddels in het noorden van het land
    . Hopelijk brengen jullie wat zonneschijn mee; blijft maar nat en koud😔. Ik mag veronderstellen dat jullie wel wat betere ervaringen in de rest van het noorden krijgen? 😂
    Goede vaart verder en beterschap voor Tineke👍👋😘
  2. Inge tilet:
    16 juli 2020
    jullie vermaken zich nog goed ,maar wat wil je alles hebben jullie bij je en hoe is het met de wijn nog genoeg op voorraad ???geniet lekker van de tochten veel plezier verder grvons
  3. Ruud:
    18 juli 2020
    Op de foto's zie je wel dat het rustig is in de watersport, maar jullie hebben het naar de zin . Veel plezier en goede vaart . P&R