Grave-Alphen a.d. Maas- Den Bosch-Breda-Oudenbosch

16 juli 2023 - Oudenbosch, Nederland

10 juli  Grave

Het lijkt nu wel een "trip down memory lane" want in Grave kwam Jan Sytsema met zijn echtgenote Cora, mijn jeugdliefde, aan boord. Jan is een paar keer per jaar havenmeester in deze gezellige haven. Cora volgt deze verhaaltjes en ter vermijding van scheurbuik had ze een hele tas groente uit de coöperatieve moestuin meegenomen. Verser kan natuurlijk niet en ik heb er een smakelijke salade van gemaakt.

11 en 12 juli Alphen a.d Maas

De sluis bij Grave was erg druk. Er lagen een paar grote  duwbakken met schroot. Dat is uiteraard beroepsvaart en heeft voorrang. Dat betekende voor ons 2 uur wachttijd. Dat is best lang als het erg warm is. Jan had ons als volgende stop geadviseerd om een zijarm bij Alphen a.d. Maas in te gaan en bij de jachthaven daar af te meren. Dat was een heel goed advies. We hebben daar gezellig gelegen voor een habbekrats.

13 en 14 juli 's Hertogenbosch

We zijn hier al vaak geweest en je ligt midden in de stad. Normaal vaar je een brug onderdoor, zoek je een plaatsje en ga je je aanmelden op het havenkantoor. Dat wilden we deze keer ook doen, maar toen begon er ineens iemand vanaf een boot te schreeuwen en gebaren dat we terug moesten komen. We moesten tegenover zijn boot afmeren en hem bellen. Dit bleek een soort thuiswerkende havenmeester te zijn want we moesten om 17.00 uur op het havenkantoor zijn en daar met zijn vrouw afrekenen.

Wie mij kent zal begrijpen dat hierover een pittige brief naar het bestuur is gestuurd.

Maar goed, Isabelle en Rein kwamen gezellig borrelen en eten en de volgende dag heb ik de voorraad weer aangevuld en de overheerlijke Bossche bollen van Bakker de Groot gehaald.

Voor we weer vertrokken kwam Isabelle nog even koffie drinken en ze had lekkere worstenbroodjes en zult meegenomen,  yammie yammie.

15 en 16 juli Breda-Oudenbosch

Het was een flink stukje tuffen en we hadden geluk,dat er om 20.00 uur nog een ligplaats beschikbaar was midden in de stad want het lag bomvol. Midden in de stad betekent wel tot heel laat feestgedruis. Maar daar heb je oordoppen voor.

Zondagochtend zijn we vroeg gaan varen naar Oudenbosch waar we vroeger nog eens anderhalf jaar hebben gewoond. Toen was er helemaal geen jachthaven maar nu ziet het er keurig uit daar. Een goede bijkomstigheid is dat je er een zelftankpomp aan het water hebt met een heel scherpe prijs en dat loont voor bijna 300 liter de moeite.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marije:
    17 juli 2023
    Wat leuk om je “jeugdliefde” aan boord te hebben, gezellig.
    De Bosche Bollen van bakker De Groot zijn bijna wereldberoemd. De bakker tegenover het station. Heerlijk🥹.
    Fijn ook om Isabelle en Rein weer op bezoek te hebben, verbaasd me dat ze in het land zijn, zijn toch meestal in het buitenland?🤣. Enfin, nog een leuke en goede vaart verder. Liefs van hier, Marije 🎶🥂🍷😘
  2. PR Ruud Peggy:
    17 juli 2023
    Zo te lezen vermaken jullie je uitstekend. Veelplezier op de verdere reis.
    Gr Peggy en Ruud