Breukelen-Utrecht-linge-Gorkum-Heusden-Niftrik-Boxmeer

9 juli 2023 - Boxmeer, Nederland

2 juli Breukelen- Utrecht

Van Breukelen zijn we in een ruk doorgevaren naar Utrecht. Je moet daar door een sluisje en dat duurde tergend lang. De sluiswachter was een Turk waar ze denk ik in het kader van de inburgering aan verteld hadden dat zondag een rustdag is. Nou, dat had hij heel goed begrepen.

Maar goed, anderhalf uur later vonden we aan de Catharijnesingel een fijne ligplaats. Het was prachtig weer en alle verhuurkanos en -waterfietsen waren volop in de weer. Het merendeel van de buitenlandse huurders deden dat voor het eerst en dreigden daardoor tegen onze boot te botsen. Met een lekker koud biertje in de hand heb ik ze uit lijfsbehoud kanoles gegeven.

3 juli Utrecht- Meerkerk -Linge (Kerkeind)

Van Utrecht richting Vianen was ook nog een tijdrovende geschiedenis, maar we besloten toch om in plaats van Vianen door te varen naar Meerkerk, want daar was Tineke nog nooit geweest.

In Meerkerk mag je 14 dagen gratis liggen met je boot. Normaal is dat op zulke plaatsen max. 3 dagen om de doorstroming te garanderen. Het gevolg was wel dat er voor ons geen plaats was en we door moesten richting Gorinchem. Daar vonden we aan het Kerkeind aan de Linge een plaatsje. Je moest met een soort grote tentharingen de boot vastleggen. In de nacht regende het flink met als gevolg dat de klei zacht werd. Toen de volgende ochtend een groot beroepsschip met flinke vaart langskwam zag ik door de zuiging  (gelukkig net op tijd) de haringen uit de grond vliegen.

4 en 5 juli Gorinchem

Naar Gorinchem was nog maar een klein stukje en aan de Havendijk vonden we een prima ligplaats met alles erop en eraan. Het was maar goed dat we er bijtijds waren want het stroomde al snel vol. Er werd voor 5 juli bar slecht weer voorspeld dus velen wilden dat liever beschut in Gorinchem doormaken.

In de middag kwam Yvonne van der Linde gezellig wat drinken. Yvonne is de weduwe van  Henk, een goede vriend, die kort geleden plotseling is overleden.Het was heel fijn om gezamenlijk de vele mooie herinneringen te herbeleven.

De harde windstoten die voorspeld waren werden nog ruimschoots overschreden, met heel wat schade als gevolg, maar gelukkig niet bij ons.

6 juli naar Heusden

Het leek wel of we ineens haast kregen maar het was gewoon toeval dat we nu weer een flink stuk gevaren hebben. In Heusden hebben ze tegenwoordig een mooie passantensteiger waar je prachtig en dichtbij het centrum van dit mooie stadje ligt.

7 juli Niftrik

Normaal is onze volgende haven hier Den Bosch. Nu zijn we daar voorbij gevaren  omdat we dat voor de terugtocht over de Maas wilden bewaren. Het plan was Lithoyen aan een zijarm van de Maas. Daar was helaas geen ligplaats vrij.

We hebben toen voor alle zekerheid de havenmeester van Ravenstein gebeld, hem verteld dat we uit Lithoyen  naar Ravenstein zouden vertrekken, en hem gevraagd om een plaatsje aan de langssteiger voor ons te reserveren omdat we iemand aan boord zouden krijgen die slecht beweegt. Toen we daar aankwamen had hij onze plaats al aan een ander gegeven omdat hij dacht dat we wel niet meer zouden komen.

Tja, het kan ook niet altijd meezitten ....

De volgende geschikte haven was Niftrik, waar we aan een vrijwel lege steiger afmeerden voor een hotel-restaurant. We moesten daar €20 betalen maar kregen een tegoedbon van €10 voor het restaurant. Daar hebben we ons een lekkere maaltijd voor veroorloofd. Dat daarvoor de kosten een veelvoud van de tegoedbon werden had de restaurantuitbater goed bedacht natuurlijk.

Die avond kregen we Peter en Maureen Corbesir op de borrel.Op de avond dat ik Tineke voor het eerst ontmoette werd ze mij door mijn stapmaat Peter aangewezen. Dat betekende natuurlijk weer een heel gezellige borrelavond in Niftrik.

8 juli Boxmeer

Peter en Marie-Louise de Jonge, een oud-collega van de koopvaardij, was enkele maanden geleden verhuisd van Vlissingen naar Boxmeer. Het was bloedjeheet en puffen geblazen aan boord, dus hebben we afgesproken dat ze in de avond aan boord zouden komen.

We hadden elkaar alweer heel wat jaartjes niet meer gezien en dan is vanzelfsprekend de avond weer tekort, dus die hebben we langer gemaakt. Met 2 ventilatoren op volle kracht draaiend hebben we de rest van de nacht toch goed geslapen.

1. Mia:
    9 juli 2023
    Leuk om te lezen. Het gaat allemaal gezellig zo met de vrienden. Groetjes
  2. Marije:
    9 juli 2023
    Wat een hoop belevenissen, met die zware storm lijkt het me heel naar om dan op de boot te zitten 😨 gelukkig is alles goed gegaan. Weer een hoop bekenden/vrienden ontmoet, altijd gezellig.nog een goede vaart verder, het is prachtig weer om op het water te vertoeven (kan ook heel benauwd zijn). Liefs,😍
  3. Marie Grapendaal:
    Ohhh heerlijk, Turkse Urker,op zondag🤣🤣