Zomer 2026 juni 2
19 juni 2026 - Sloten, Nederland
8 juni Baard-Wommels
Hier hebben we weer boodschappen gedaan en een nachtje geslapen.
9-11 juni Bolsward
Bij de invaart van Bolsward wachtte ons een verrassing. We waren speciaal vroeg vertrokkem om voor de pauzestop van de bruggen van 12.00 tot 13.00 erdoor te kunnen, maar er werd niet gedraaid. De reden was dat heel Bolsward zonder stroom zat. Een paar uur later was dat gelukkig verholpen en vonden we een mooie ligplaats op loopafstand van de supermarkt.
12-13 juni Oosthem
We wilden het liefst op een Marrekritesteiger in IJlst gaan liggen, maar hebben al heel wat keren daar geen vrije plaats kunnen vinden. Daarom gingen we nu iets noordelijker bij Oosthem liggen. Achteraf niet heel slim want we lagen aan lager wal en de volgende ochtend woei het 5Bft. De Tack heeft wel een boegschroef maar die is toch niet krachtig genoeg 9m bij een flinke wind dwars op de boot los te komen.
Direkt achter ons was een grote huurboot met duitsers gaan liggen. Die wilden gaan varen maar waren bang bij ons schade te veroorzaken. Er zijn natuurlijk wel wat kunstgrepen te bedenken om toch weg te komen, maar wij besloten nog een dagje te blijven wachten op de gunstiger windkracht en -sterkte die de volgende dag voorspeld werden. Jammer voor de oosterburen.
14 juni naar IJlst
De huurboot is gisteravond toen de wind even minder werd van de steiger vertrokken en bij de brug gaan liggen. Voor ons ideaal want nu hadden wij meer ruimte en de wind was intussen ook minder geworden, dus losgemaakt en naar IJlst gevaren, waar zowaar een plekje was. In de avond werd het toch nog behoorlijk fris, dus wilden we lekker de snorrende kachel aanzetten. Die stopte er even later mee en toen kwam ik erachter dat ik voor vertek uit Hoorn niet gecontroleerd had of de gasflessen allebei vol waren. Tja, de ouderdom komt met gebreken.....
15 juni IJlst-Sneek - Uirwelleringa
Tineke wilde niet meer uit haar warme bedje komen, dus heb ik losgegooid en ben naar een tankstation iets buiten Sneek gevaren voor 2 gasflessen en meteen ook nog een hoeveelheid vloeibaar goud aangevuld. Het was de bedoeling geweest om nog 2 dagen langer in IJlst te blijven liggen, maar nu zijn we na Sneek doorgevaren richting Woudsend
16-18 juni naar Wousend en Sloten
Via 2 tussenstops zijn we naar Woudsend gevaren. De vaarkennissen die we daar hebben zijn zelf ook op pad dus zijn we doorgevareh naar Sloten.
Kort voor de brug was een mooie ligplaats vrij. Het had een fish and chips om de hoek en ook de dagwinkel lag 100 mtr verderop, dus daar hebben we weer voor enkele dagen ingeslagen. De fish& chips gaf grote porties die we ( zelfs ik !) niet opkonden. Sloten is een heel gezellig klein plaatsje met een centrale gracht met aan weerszijden terrasjes.
18 juni zijn we vertrokken richting Heerenveen. Midden op het Tjeukemeer is een eilandje TJ 15 wat een van de toplocaties is van Marekrite.
19 juni TJ15 Tjeukemeer
Het is flink warm en dan kan je nergens beter zijn dan op het water. We liggen hier perfect en gaan morgen pas weer verder.

Geniet maar lekker van de BBQ en het koele drankje.
veel plezier en groet van Ria en Theo