Zomer 2026 juni 2

19 juni 2026 - Sloten, Nederland

8 juni Baard-Wommels

Hier hebben we weer boodschappen gedaan en een nachtje geslapen.

9-11 juni Bolsward

Bij de invaart van Bolsward wachtte ons een verrassing. We waren speciaal vroeg vertrokkem om voor de pauzestop van de bruggen van 12.00 tot 13.00 erdoor te kunnen, maar er werd niet gedraaid. De reden was dat heel Bolsward zonder stroom zat. Een paar uur later was dat gelukkig verholpen en vonden we een mooie ligplaats op loopafstand van de supermarkt.

12-13 juni Oosthem

We wilden het liefst op een Marrekritesteiger in IJlst gaan liggen, maar hebben al heel wat keren daar geen vrije plaats kunnen vinden. Daarom gingen we nu iets noordelijker bij Oosthem liggen. Achteraf niet heel slim want we lagen aan lager wal en de volgende ochtend woei het 5Bft. De Tack heeft wel een boegschroef maar die is toch niet krachtig genoeg 9m bij een flinke wind dwars op de boot los te komen.

Direkt achter ons was een grote huurboot met duitsers gaan liggen. Die wilden gaan varen maar waren bang bij ons schade te veroorzaken. Er zijn natuurlijk wel wat kunstgrepen te bedenken om toch weg te komen, maar wij besloten nog een dagje te blijven wachten op de gunstiger windkracht en -sterkte die de volgende dag voorspeld werden. Jammer voor de oosterburen.

14 juni naar IJlst

De huurboot is gisteravond toen de wind even minder werd van de steiger vertrokken en bij de brug gaan liggen. Voor ons ideaal want nu hadden wij meer ruimte en de wind was intussen ook minder geworden, dus losgemaakt en naar IJlst gevaren, waar zowaar een plekje was. In de avond werd het toch nog behoorlijk fris, dus wilden we lekker de snorrende kachel aanzetten. Die stopte er even later mee en toen kwam ik erachter dat ik voor vertek uit Hoorn niet gecontroleerd had of de gasflessen allebei vol waren. Tja, de ouderdom komt met gebreken.....

15 juni IJlst-Sneek - Uirwelleringa

Tineke wilde niet meer uit haar warme bedje komen, dus heb ik losgegooid en ben naar een tankstation iets buiten Sneek gevaren voor 2 gasflessen en meteen ook nog een hoeveelheid vloeibaar goud aangevuld. Het was de bedoeling geweest om nog 2 dagen langer in IJlst te blijven liggen, maar nu zijn we na Sneek doorgevaren richting Woudsend

16-18 juni naar Wousend en Sloten

Via 2 tussenstops zijn we naar Woudsend gevaren. De vaarkennissen die we daar hebben zijn zelf ook op pad dus zijn we doorgevareh naar Sloten.

Kort voor de brug was een mooie ligplaats vrij. Het had een fish and chips om de hoek en ook de  dagwinkel lag 100 mtr verderop, dus daar hebben we weer voor enkele dagen ingeslagen. De fish& chips gaf grote porties die we ( zelfs ik !) niet opkonden. Sloten is een heel gezellig klein plaatsje met een centrale gracht met aan weerszijden terrasjes.

18 juni zijn we vertrokken richting Heerenveen. Midden op het Tjeukemeer is een eilandje TJ 15 wat een van de toplocaties is van Marekrite.

19 juni TJ15  Tjeukemeer

Het is flink warm en dan kan je nergens beter zijn dan op het water. We liggen hier perfect en gaan morgen pas weer verder.

9 Reacties

  1. Dick Timme:
    19 juni 2026
    Er bestaat een goede methode om met dwarswind zonder boegschroef los te komen van de wal.
  2. Frits en Tineke van der Holst:
    19 juni 2026
    Ik wel eens iets gehoord over een spring en zo, maar dan moet je wel iemand hebben die op het juiste moment de spring losgooit..... .
  3. Isabelle:
    19 juni 2026
    Heerlijk hoor!! En komende tijd topweer op het water… hoop iets minder warm bij jullie dan in het Zuiden 😎
  4. Marie Grapendaal:
    19 juni 2026
    Heerlijk hoor!!
  5. Marije:
    19 juni 2026
    Weer een gezellig verhaal, jullie maken toch elke week wat mee, maar dat houdt het ook afwisselend 😉. Heerlijk op het water nu, maar met een windje erbij is het in de tuin ook goed toeven. Tegen de avond een BBQ aan met glaasje uiteraard 😂.
  6. Frits en Tineke van der Holst:
    19 juni 2026
    Bedankt voor je reacties
    Geniet maar lekker van de BBQ en het koele drankje.
  7. Theo Dignum:
    19 juni 2026
    Na vele hobbels in de voorbereiding van de route wensen we je een goede reis met vele goede momenten en gezelligheid met andere waterrotten .

    veel plezier en groet van Ria en Theo
  8. Wim en Ank:
    21 juni 2026
    Mooie tocht
  9. Henk:
    21 juni 2026
    Het is weer snoepen van de verhalen. (Als je daar toch bent, vergeet dan - als het kan - museum Belvédère niet).

Jouw reactie