Stadskanaal-Zuidlaardermeer-Groningen- Haren- Groningen-Sauwerd-Winsum-Kommerzijl

24 juli 2020 - Kommerzijl, Nederland

Vrjdag 17 juli: Stadskanaal naar Zuidlaardermeer

De brugwachter stemde keurig met ons af dat we zonder middagstop door konden varen tot het Zuidlaardermeer. Dat betekende 5 sluizen en 29 bruggen. We voeren eerst nog een stukje op met een andere boot maar daarna hadden we weer VIPTreatment. Eerst waren daar nog twee brugwachters voor nodig, we mochten eens even moeten wachten, maar daarna hadden we onze eigen brugwachter. Nadat we hem een fooitje hadden gegeven en gecomplimenteerd met zijn klantgerichtheid hoefden we helemaal nergens meer te wachten want de brug stond bijtijds open en dan scheurde hij met zijn scooter naar de volgende brug of sluis om die weer open te hebben als wij aankwamen. In een zijtak van het Zuidlaardermeer vonden we weer een mooie ligplaats.

Zaterdag 18 juli: nog een dag Zuidlaren

We zijn in prachtig weer met de fiets naar Hoogezand gegaan voor boodschappen. Er waren super mosselen en die hebben we die avond heerlijk zitten oppeuzelen. De boot had al ruim een maand geen sop meer gezien, dus het was een mooie gelegenheid om alles weer eens keurig schoon te maken. Waar we lagen was het nogal ondiep zodat ik staande in het water mijn werk kon doen.

Zondag 19 juli: Groningen

Rond 11 uur zijn we vertrokken en via het meanderende Drentsche Diep gingen we noordwaarts. We hadden al bijna een week geen water meer getankt en daarom zijn we een nachtje in de jachthaven Oosterhaven gaan liggen. Er ging bijna 400 liter drinkwater in de tank dus het was tijd.

Maandag 20 juli Paterswolde/Haren

In de middag kwamen we aan bij een mooie aanlegplek aan  het Noord-Willemskanaal. We hebben hier eerder gelegen en het is mooi midden tussen Paterswolde en Haren in. Ik had nog een paar plekjes bij te werken aan de boot een dat ging hier heel goed.

Dinsdag 21juli Paterswolde/Haren

We zijn eerst in de loop van de ochtend op de koffie gegaan bij Ger en Luus dichtbij het meer van Paterswolde. Het was weer heel gezellig bijpraten en goed om te zien dat Ger de ergste gezondheidsperikelen achter de rug lijkt te hebben.

Aansluitend zijn we naar Haren gefietst waar we ook weer erg gezellig bij nicht Marije en haar Karel te gast waren. Heerlijk drinken met een lekker hapje en een goed gesprek maken dat de middag voorbij is eer je het weet. Super was het!

Woensdag 22 juli op naar Sauwerd....

Terwijl eerder de bruggen erg snel werden bediend leek het nu allemaal andersom te moeten. De brug door Groningen werd pas na drie kwartier dobberen eindelijk bediend, maar ook de volgende bruggen waren een aanslag op mijn geduld. Het duurde overal heeel lang. Maar goed, onderweg maak je dan een praatje met lotgenoten en een echtpaar uit Leeuwarden adviseerde ons om een tussenstop te maken in Garnwerd. We volgden hen maar in dat haventje was geen vrije plaats meer. Nu had ik op de kaart iets voor Garnwerd een kleine doodlopende aftakking van het Reitdiep gezien naar het dorpje Sauwerd. Wij konden met onze 2,40 mtr kruiphoogtemooi net onder het bruggetje bij de ingang en voeren pakweg 3 kilometer door het minder dan 8 meter brede slootje en ja hoor op het eind was een piepklein haventje waar we met wat duwen en trekken de boot zowaar konden draaien en afmeren aan de enige vrije plek. Zo een vaartochtje vind ik prachtig.

De elektrische stroom en het water zijn hier gratis en ook de ligplaats kost niets.

Ik ben stapelgek op superverse eieren en een wandeling door het gehuchtje voerde me langs een bordje verse eieren te koop. BINGO DUS! Heerlijk zijn ze.

Donderdag 23 juli, naar Winsum

We voeren de sloot van Sauwerd  weer uit, waarbij aan beide kanten van de romp het riet de boot schoonveegde. Vanaf het Reitdiep ga je via het Winsummerdiep naar Winsum. Je moet dan eerst door een zelfbedieningsluisje en dat gaf nog enige vertraging. Winsum staat op de nominatie om verkozen te worden tot het mooiste dorp van Groningen en alhoewel we de andere dorpen niet kennen geven we Winsum een grote kans. De authentieke bouw, goede winkelfaciliteiten en gezellige terrasjes maken het een bezoek waard. We lagen bijna onder de Jeneverbrug

Vrijdag 24 juli naar Kommerzijl

We wilden eerst nog een bochtje omhoog door het Groningse land maken en het leek me  van tevoren dat alle bruggen de goede doorvaarthoogte hadden, maar op het Warfhuisterdiep liepen we tegen een brug aan die slechts 1,60 mtr hoog was, dus terug naar het Reitdiep. Een stuk verder gingen we linksaf en via de Kommerijlsterrijt kwamen we in het gehucht Kommerzijl waar keurige passantensteigers aangelegd zijn. Deze route komt uit op het van Starkenborghkanaal.

1. Marije:
    24 juli 2020
    Wat weer een belevenissen, leuk ook om door zulke kleine watertjes te varen. Leuk ook dat Winsum jullie ook goed is bevallen, Idd een mooie plaats met authentieke elementen👍.
    Kommerzijl zijn we ook nog nooit geweest. Fijn jullie gesproken te hebben, was “ouderwets” gezellig 😃💋❤️
  2. Isa:
    25 juli 2020
    Leuk dat jullie de Groningse familie weer hebben bezocht! Duidelijk 'eendjes' water waar jullie nu zitten.... Njoy! XX