Kommerzijl-Burgum-Eernewoude- Alde Faenen-Sneek-Langweer-Joure- Heerenveen

2 augustus 2020 - Heerenveen, Nederland

Zaterdag 25  juli : Kommerzijl naar Burgum

Het weer was matig en we zijn vlot naar Burgum gevaren.

Zondag 26 jul: Eernewoude

In Eernewoude was het ook erg druk maar in die mooie omgeving is het het enige plaatsje met wat faciliteiten. Iedereen gaat daar dus boodschappen doen en wij konden daar ook voor een redelijke prijs 250 liter diesel tanken.

Maandag 27 juli :De Alde Feanen

We vonden een mooie ligplaats midden in dit natuurgebied dichtbij Eernewoude.

Dinsdag28 juli :Sneek

We hadden eigenlijk op woensdag afgesproken met Olaf en Anita Diderich, maar toen we vandaag  in Sneek door de bruggetjes voeren op zoek naar een geschikte ligplek zagen we ineens Olaf die net aan het afmeren was. We konden er direct voor gaan liggen en dat was best een verrassing in het heel drukke Sneek. Ze hadden alle drie de kinders net weer aan boord verzameld en we hebben een gezellige middag zitten borrelen en meteen weer de laatste nieuwtjes van de wsv de Karperskuyl gehoord.

Woensdag 29 Juli :Sneek

Op de fiets zijn we Sneek rondgetrapt en hebben de gebruikelijke boodschappen gedaan. Tineke had in Middelburg zo'n electrosigarettengeval gekocht maar kreeg het ding niet aan de gang en toen we in een kiosk zo'n zelfde apparaat te koop zagen vroeg ik of ze wat duidelijkheid in het gebruik konden geven. Er werd een afspraak voor de volgende ochtend gemaakt en ze namen toen uitgebreid de tijd om de juiste werking van het ding uit te leggen. Super service  terwijl we het notabene elders gekocht hadden.

Eindelijk hebben we, na lang zoeken en vragen in 8 winkels, het 2020 vaantje van de Marekrite kunnen kopen. Ze waren overal uitverkocht. Met dat vlaggetje kun je laten zien dat je de jaarlijkse donatie aan Marekrite hebt betaald. Marekrite is een geweldige organisatie in Friesland met veel vrijwilligers die een groot aantal gratis ligplaatsen beheren en onderhouden. Als je daar dan ligt zonder vaantje voel je je een echte profiteur. Dat ze vrijwel uitverkocht zijn heeft natuurlijk een coronaoorzaak.

Donderdag 30 juli: Langweer

Ik wilde eigenlijk wel weer eens naar Langweer, waar ik 61 jaar geleden in een vakantiekamp van de NCSV ( Nederlandse Christelijke Studentenvereniging) in een BM heb leren zeilen. Dat was een heel fijne ervaring op een boerderij waar je op het stro sliep. Van de boerderij was niets meer terug te vinden. Men vermoedde dat hij gesloopt was en jammer genoeg kwamen we geen mensen tegen die oud genoeg ........ waren om er iets zinnigs over te vertellen. Langweer is wel een heel gezellig dorp met een leuk authentiek centrum.

Vrijdag 31 juli : Noorder Oudeweg (bij Joure) we lagen op een prachtige plek op een eiland van Marekrite en waren van plan om daar twee dagen te blijven liggen want het was prachtig weer.

Zaterdag 1 augustus:  Joure

Barbara belde in de ochtend dat ze bij ons langs wilden komen en met de auto naar een eilandje is lastig, dus spraken we af in de haven van Joure. Je kunt goed merken dat het nu hoogseizoen is want het was propvol in de haven en met geluk vonden we helemaal achterin toch nog een vrije plek. Toen Barbara en Marcel weer naar huis gingen zijn wij ook weer vertrokken en hoopten we een goed Marrekriteplekje te vinden. Tot onze stomme verbazing was "onze" plek nog vrij en werden we verwelkomd door onze  vorige buren.

Zondag 2 augustsus Heerenveen

We zijn bijtijds vertrokken naar Heerenveen en ook daar vonden we weer in het centrum een mooie plek. Er zijn daar maar 4 plekken met elektriciteit en zowaar hadden we er daar een van. Dat wordt wel weer een dure grap, want je moet voor de elektriciteit wel €1,50 per dag betalen en er wordt geen liggeld berekend voor de overnachting. We blijven hier 3 dagen liggen.

1. Marije:
    3 augustus 2020
    Wat weer een leuk en gevarieerd verslag. Gezelligheid staat bij jullie hoog in het vaandel, super.
    Nog een fijne Periode met mooi weer, wat er weer aan gaat komen 👍😀😎🥰
  2. Marie Grapendaal:
    5 augustus 2020
    Mooie tocht!! Echt genieten 🙋‍♀️👍
  5. Isa:
    6 augustus 2020
    Pap, leg ff uit: "in een vakantiekamp van de NCSV ( Nederlandse Christelijke Studentenvereniging)" ?? Valt toch echt nog wel wat te ontdekken merk ik ;-)
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben! 😘