Zwolle-Elburg-Harderwijk

26 juni 2023 - Nijkerk, Nederland

19 juni Zwolle

We lagen mooi in Zwolle dus  beloten we om er nog maar een nachtje aan te knopen.

20  en 21 juni bij de Scheeresluis

Van Zwolle wilden we naar Kampen, maar in de haven daar word je omringd door hoge muren, dus heel warm en besloten we ergens op een luchtige plaats te gaan liggen.

Onderweg op de IJssel was het nog wel even schrikken toen de motor er ineens mee stopte. Je moet weten dat daar best veel beroepsvaart vaart en dat de IJssel  behoorlijk stroomt. Om dan ineens  daar rond te dobberen is  niet lekker. Met de schroef uit zijn werk startte de motor wel, maar zodra we vooruit wilden sloeg de motor weer af. Conclusie was dat er iets in de schroef moest zitten. Flink achteruit geslagen en jawel, wat het ook was, het was weg.

Bij de ligplaats in de buurt van de Scheeresluis ben ik wel gelijk even het water in gegaan om te zien of er wellicht nog meer troep om de schroefas zat maar alles was gelukkig schoon.

Het was warm en we lagen erg mooi dus zijn we alweer een extra dagje gebleven.Ik ben de volgende dag met de fiets naar Kampen gereden voor de nodige boodschappen.

22 juni Elburg

We zorgden ervoor om vrij vroeg in Elburg aan te komen want dan heb je in die populaire haven de meeste kans op een goede ligplaats. In de middag en avond viel er heel wat welkome regen. Dat spoelde al het stof weg en zorgde voor goede afkoeling.

23 juni Harderwijk

Hier kwamen Elly en Henk, zus en zwager, aan boord. Het is inmiddels een echte traditie geworden dat ze ons komen opzoeken, waar we tijdens onze vakantie ook zijn met de boot.  Met de zeilboot was dat vaak behoorlijk ver weg in Frankrijk of Duitsland.

Bij die traditie hoort ook een aantal potjes Canasta spelen wat met veel passie gedaan wordt. We werden door Elly en Henk  uitgenodigd om in Lef en Co, een fijn restaurant dichtbij de boot heerlijk te gaan dineren en de avond werd laat afgesloten met nog enkele rondjes Canasta.

In de ochtend ben ik nog naar het museum van Marinus van Dokkum geweest. Die kunstenaar maakt heel komische schilderijen.

24 en 25 juni ligplaats ter hoogte van Putten.

Hier is langs de vaarroute een zijkommetje met ligplaatsen waar ook weer door heel wat mensen dankbaar gebruik van werd gemaakt voor verkoeling. Het was vooral zondag bloedheet dus hebben we heel stil op apegapen gelegen.

26 juni naar Huizen

Het koelde gedurende de nacht heerlijk af waardoor de temperatuur aan boord nu meer dan 10 graden gedaald is.

1. Marije:
    26 juni 2023
    Wat een schrik, je zult toch op de IJssel varen en je motor valt uit, moet er niet aan denken, maar gelukkig had je weer de oplossing 👍👍.
    De temperaturen zijn hier maar zeker ook op het water behoorlijk hoog, in Cadzand werden wij vorige week tijdens strandwandeling overvallen door hagelstenen, behoorlijk pijnlijk😨.
    Goede vaart en tot het volgende reisverslag ( kreeg dit verslag 3 x )
  2. Marie Grapendaal:
    26 juni 2023
    Pfff goed afgelopen en niks ad hand.
    Lekker genieten jullie
  3. Isa:
    26 juni 2023
    Fijn dat jij ervoor geleerd hebt Pap! Niet te hard varen he?! Wij zijn tot 9 juli niet in Den Bosch 😉
    Fijn dat die bloedhitte voorbij is. Tot snel! X