Zierikzee-Goes-Sabbingeplaat-Middelburg-Sabbingeplaat-Volkeraksluis- Lage Zwaluwe

23 juni 2020 - Lage Zwaluwe, Nederland

Maandag 15 juni Zierikzee-Goes

We zijn in het verleden ook vaak in Goes geweest, waar je leuk in een kom midden in de stad ligt. Toen we bij de sluis aankwamen was het even schrikken want die stond op dubbel rood, dus buiten gebruik. Er lag een schip met een kraan aan dek in de sluis. De marifoon bracht uitkomst want de sluismeester informeerde ons dat er onderhoudswerk gedaan werd, maar dat tussendoor er gewoon geschut werd. Na een uurtje gebeurde dat ook en weer 45 mi uten later lagen we in Goes op een mooie plek aan een zijsteiger.

Dinsdag 16 juni Goes-Sabbingeplaat

Ik ben eerst op zoek gegaan naar de KPN  winkel want daar zou ik een nieuwe antenne voor de Digitenne kunnen ophalen. De tv doet het nu weer prima en dat is 's avonds toch wel lekker.

In Goes was het weekmarkt en vrij druk in de stad. Op de terrasjes werd de 1,5 mtr maar moeizaam gerealiseerd. Maar bij de drukke groente/fruitkraam hadden ze het heel goed georganiseerd. Met behulp van kratjes waren er 6 verkoopbalies gemaakt en iedereen bleef keurig wachten op zijn beurt. Je ziet ook alweer vrij veel Duitse en Belgische boten, dus het seizoen begint hier op gang te komen. In het begin van de middag vertrokken we en de bruggen en sluis leken wel op ons gewacht te hebben, zo snel werden ze bediend.

Woensdag en donderdag 17 en 18 juni Sabbingeplaat

Een klein stukje voorbij Kortgene ligt de Sabbingeplaat. Dat is een eiland met aanlegmogelijkheid. Hier hebben we vroeger vaak gelegen met onze Take five en de Maitresse.Het water er omheen is vrij ondiep en de kinderen hadden het daar altijd enorm naar hun zin want er waren altijd andere kinderen. Een niet onbelangrijk bijkomend voordeel was dat je er gratis kon liggen. Dat bleek nu nog steeds het geval en er stonden zelfs afvalcontainers en een Dixi toilet. Omdat het de volgende dag flink zou gaan regenen zijn we er 2 nachten gebleven.

Vrijdag 19 juni door naar Middelburg

Bij de sluis van het Kanaal door Walcheren hadden we alweer geluk want we konden zo invaren en hij draaide direct daarna. In Middelburg kregen we een mooi plaatsje met een langssteiger, de fietsen konden weer makkelijk van boord. Tineke bleef aan boord en ik ben even naar de supermarkt  gegaaan voor de boodschappen. Jammer genoeg waren Peter en Marie Louise, oud collega's van de koopvaardij, niet thuis in Vlissingen maar ook met hun caravan aan het rondtoeren door Nederland

Zaterdag 20 juni nog een dagje Middelburg

Middelburg is echt een mooie oude stad en heel gezellig om rond te fietsen. Er waren alweer veel toeristen, vooral Belgen en Germanen. Ik had nog even een spannend moment toen ik merkte dat ik mijn bankpas kwijt was. Die bleek ik bij de supermarkt op de betaalautomaat te hebben laten liggen. Voor mij stond bij de kassa een dame die alles super traag deed en omdat ik me daar teveel aan ergerde zou ik wel eens even laten zien hoe dat moest. Hup, pasje op het apparaat leggen en meteen alle boodschappen in de tas. Hup, de kar weg en met de fiets terug naar de haven.

Wat ik daarbij niet deed was hup de bankpas in de portemonnee  stoppen. Maar het is toch allemaal weer goed gekomen en ik heb hopelijk ervan geleerd.

Zondag 21 juni alweer de Sabbingeplaat

De bedoeling was om vandaag weer van het Veerse Meer af te gaan en dan in Stavenisse een tussenstop te maken. De windverwachting voor de Oosterschelde was echter 4-5 Bft en daarom besloten we nog een nachtje aan de Sabbingeplaat te gaan liggen.

Maandag 22 juni naar de Volkeraksluis

Stavenisse is voor ons geen optie. Met laagwater is het daar 1 mtr diep en dat kan nog, maar de bodem is dan beton en dat hebben we liever niet. Dus werd het doorstomen naar de Volkeraksluis. Die zijn we doorgegaan en we vonden nog net een mooie (gratis) ligplaats aan de noordkant. We hebben daar al vaker gebruik van gemaakt. Ik belde de havenmeester van Willemsdorp waar we vorig jaar een week met motorpech hebben gelegen. Onze vlag was daar inclusief vlaggestok verdwenen. Hij wist zich ons nog goed te herinneren en zei direct dat 2 weken nadat we vorig jaar waren vertrokken er iemand was komen aanlopen met onze vlag. Zijn vrouw had hem gewassen en gestreken en hij lag klaar voor ons. Het uitstekende clubrestaurant mocht helaas nog niet open vertelde hij.

Dinsdag 23 juni Lage Zwaluwe

We zijn wel even de haven van Willemsdorp ingevaren om onze vlag op te halen en de beste man een flesje wijn te geven voor de moeite, maar omdat we boodschappen moetsen doen en Willemsdorp echt in the middle of nowhere ligt zijn we doorgevaren naar Lage Zwaluwe, waar een keurige Jumbo is. Het is 30 graden met een strakblauwe hemel. Dat schreeuwt gewoon om een heerlijk koud biertje en Tineke neemt daar heel sociaal ook een lekker koel wit wijntje bij. Het leven is goed......

1. Wim en Ank:
    24 juni 2020
    Wat een heerlijke vakantie zonder pech,hebben jullie verdient 👍🍀🍻🍷
  2. Marije:
    25 juni 2020
    Wederom een leuk spontaan verhaal, fijn en leuk te lezen hoe het jullie vergaat. Metier. Koud biertje en dito wit wijntje Kom je al een heel eind 👍😎😃💋