Oudenbosch-Steenbergen-Tholen-Zierikzee

15 juni 2020 - Zierikzee, Nederland

Zondag 7 juni   Breda-Oudenbosch

We zijn van Breda naar Oudenbosch gevaren over de Mark. Het blijft verwonderlijk rustig op het water want we kwamen op het stuk van 19 km welgeteld 1 motorjachtje tegen. Het weer is weliswaar matig, maar toch?

Rond 1975 hebben we anderhalf jaar in Oudenbosch gewoond en het was leuk om daar weer eens rond te fietsen. In de passantenhaven lag nog 1 ander motorjacht en dat kwam uit Oosthuizen, op een paar kilometer afstand van Hoorn. Die mensen hadden dezelfde verwondering over de rust op het water.

Maandag 8 juni, Oudenbosch

We hebben er in Oudenbosch nog een nachtje aangeknoopt, mede vanwege het matige weer.

Dinsdag 9 juni, Oudenbosch-Steenbergen

Iets om zeker te onthouden is de tankmogelijkheid aan het water in de toegang tot de haven van Oudenbosch. We konden hier selfservice diesel tanken voor slechts € 1,109 per liter. Het in de gaten houden van de dieselprijzen is een kleine afwijking van me en ik moest me bedwingen om niet ook nog eens 4 jerrycans te vullen, maar dat was daar verboden.

Ook in Steenbergen zijn we vroeger vaak geweest en de haven ligt gezellig midden in  het centrum. Onze fietsjes zijn toch echt een uitkomst want ook hier hebben we weer lekker door de omgeving getoerd.

Woensdag 10 juni, Steenbergen-Tholen

Onderweg kwamen we langs een heel mooi gelegen vrije ligplaats en daar hebben we een nachtje gelegen.

Donderdag 11 juni, door naar Tholen

Het is iedere keer maar een paar uurtjes varen tot de volgende haven. We zijn  een  paar keer in de jachthaven van Bergen op Zoom geweest maar dat is helemaal niets meer. Er ligt een containerlosplaats tegenover die dag en nacht doorgaat.

Dus werd het nu de stadshaven van Tholen, waar de zeer vriendelijke vrouwelijke havenmeester ons een mooie plaats aanwees.

Vrijdag 12 juni, Tholen

Halsteren ligt ca 6 kilometer bij Tholen  vandaan en we zijn daar mooi heen gefietst. We hebben daar van 1976 tot 1983 gewoond.  Het is altijd leuk als je na zoveel jaar weer eens in je oude woonplaats rondfietst. Er is natuurlijk heel veel bijgebouwd in de afgelopen jaren. Ons oude huis stond er nog keurig bij en de  vroegere buurvrouw ontving ons hartelijk. We werden in een sneltreinvaart bijgepraat over alle wetenswaardigheden.

In het centrum hebben we ouderwets op een terrasje zitten genieten van het prachtige weer.

's Avonds deed onze Digitenne het ineens niet meer. Na langdurig contact met KPN kregen we de toezegging dat de volgende dag een nieuwe antenne kon worden opgehaald bij PostNL in Zierikzee.

Zaterdag 13 juni, Tholen-Zierikzee

Bij PostNL was nog niets aangekomen, dus moesten we hopen op maandag.

Hier hebben we vroeger heel vaak erg gezellige dagen doorgebracht, recht tegenover de Gekroonde Suykerbiet van Ria Geluk. Als we daar 's avonds  tot heel laat stonden te pimpelen mochten de kinderen op bed bij Ria die boven de zaak woonde.

Ria was en is een uiterst energieke dame die een boerderij runde, de catering voor de bruine sloot verzorgde, in Provinciale Staten zat en haar kroeg tot het centrum van de haven maakte.

De kroeg heeft ze verkocnt toen ze  een nieuwe uitdaging bedacht, het Watersnoodmuseum.

Zondag 14 juni, Zierikzee, Watersnoodmuseum

We hadden er al vaak over gehoord, maar zijn er nu gewapend met onze museumkaart geweest. Dat is echt een enorm project. Er liggen 4 stuks voormalige caissons schots en scheef. In die caissons is het museum gemaakt. Naast de watersnoodramp als onderwerp, is er ook, als waarschuwing, een deel gewijd aan de klimaatveranderingen en de gevolgen daarvan.

De haven hier is overigens erg prijzig. We moesten voor een boot van 10 meter ( bij de havenmeester wordt vaak een metertje gejokt) maar liefst €52 betalen voor 2 nachten. Tot nu toe was de duurste haven in onze hoofdstad Amsterdam, waar we €22 betaalden.

Ik heb me dan ook niet kunnen bedwingen en een mail naar het gemeentebestuur gestuurd met een verzoek om uitleg. De sanitaire voorzieningen zijn notabene ook nog buiten gebruik.

1. Marije:
    15 juni 2020
    Dank weer voor dit reisverslag. Wat is het leuk hé om in je oude woonplaats rond te fietsen c.q. te lopen. Helemaal geweldig als je de woning waar je gewoond hebt ziet en even met de buurvrouw praat, super👍. Zo ben ik onlangs weer in Boxtel geweest en toen ik voor mijn huis stond ging aan de overkant een deur open; nou van een kopje koffie werd het een glas wijn met X -aantal lekker dingen erbij. Vond het geweldig.
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag. Goede vaart en mooi weer. Liefs, Marije.
  2. Isa:
    15 juni 2020
    Oohh Ria van de Gekroonde Suykerbiet!! Die heeft mij zo'b beetje opgevoed toch? hihi

Leuk hoor zo'n tripje in de oude buurt... Geniet maar lekker! X
  3. Barbara:
    16 juni 2020