Rotterdam-Werkendam-Oosterhout-Breda

6 juni 2020 - Breda, Nederland

Zondag 31 mei, Rotterdam

We lagen weer hartje stad in de Erfgoedhaven. Ook daar was het vrij rustig.

Op de fiets zijn we op zoek gegaan naar de van Vollenhovenstraat, waar Isabelle weer een nieuwe hot yoga studio aan het organiseren is op een perfecte locatie. Aansluitend zijn we naar de Kop van Zuid gefietst, waar het behoorlijk druk was.

Er is dichtbij een uitstekend Indonesisch restaurant, Papaya, waar we lekker eten gehaald hebben.

Maandag 1 juni, Capelle aan de IJssel

Rob en Paula Verhaaff uit Rotterdam stelden voor om op het terras van 't Hooghe Water het nu beperkt toegestane terraszitten te gaan uitproberen.

De Google routebeschrijving bracht ons aardig op het verkeerde fietspad, maar we kwamen toch op de afgesproken tijd aan. Het was maar een raar gebeuren. We moesten aan twee tafels die op 2 mtr afstand stonden gaan zitten. Op die manier wordt een terrasje pikken wel een aanslag op je stembanden. We hebben wel getracht het omzetverlies door Corona een beetje te compenseren want het was dorstig weer.

Dinsdag 2 juni, verder naar Werkendam

Ik heb 5 jaar geleden bij Daveco in Werkendam voor een scherpe prijs goede accu's gekocht. Die werden nu langzaamaan wat minder en dat was de reden om nu naar Werkendam te varen. Mijn streefprijs van €1 per Ah ( ampere-uur) kon ik weer bijna realiseren en daarom hebben we afgesproken dat ze de volgende dag 4 stuks 140 Ah accu's  aan boord zouden zetten.

Woensdag 3 juni door naar Oosterhout

Vanmorgen heb ik eerst geworsteld om de vier oude accus te demonteren en aan dek te zetten. Daveco was keurig op tijd en een uurtje later stond alles op zijn plek. Dus was het hoog tijd om los te gooien en naar de volgende haven Oosterhout te varen. Met de boot waren we daar nog nooit geweest, dus was het een mooie tussenstop onderweg naar Breda. De organisatie in de jachthaven was ver te zoeken en bijna alle clubleden vonden dat ze ons, soms geheel tegenstrijdig  moesten uitleggen hoe het daar werkte. Enfin, we hebben de boot op een rare plek kunnen/moeten neerleggen, maar gelukkig ging dat zonder schade. Bij de Jumbo supermarkt hadden ze vrij op te scheppen grote garnalen in de diepvries . Een flinke hoeveelheid garnalen met een stronkje paksoi werd in de wok met oestersaus een heerlijke maaltijd.

Donderdag 4 juni door naar Breda.

Het is verbazingwekkend dat er nog maar zo weinig mensen aan het varen zijn

In Breda is de passantenhaven in 2 stukken opgedeeld. In het eerste deel lagen 3 boten en in het tweede, nog meer in het centrum gelegen deel, zijn we de enige boot.

Het had een beetje geregend en ik vond dat een mooie gelegenheid om onze Tack weer eens stralend schoon te wassen.

We liggen recht tegenover een goed Indiaas restaurant waar we 2 maaltijden hebben afgehaald. Het smaakte heerlijk en ead zoveel dat we er morgen weer van kunnen eten.

Vrijdag 5 juni nog een dagje Breda.

Vanmorgen regende het pijpenstelen en dat was eigenlijk best een gezellig geluid. Onze kachel maakte het in no time heerlijk warm.

Dankzij de nieuwe accus hoefden we niet aan de walstroom.

Zaterdag 6 juni nog een nachtje Breda

Het is nat en koud, dus we hebben er mooi nog een dagje aan vastgeknoopt. Naarmate je hier langer ligt wordt het steeds goedkoper. Oud-collega Dirk Knook woont sinds enige tijd in Breda, maar gezondheidsproblemen van zijn vrouw maakten dat we elkaar dit jaar niet kunnen zien. Breda is een gezellige stad waar ze al heel snel de anderhalve meter aan het vergeten zijn. De terrasjes zijn flink vol.

Morgen gaan we door naar Oudenbosch, waar we in 1975 ern tijdje gewoond hebben.

1. Inge tilet:
    7 juni 2020
    goeden morgen zijn jullie alleen op de wereld ?wat is het stil overal hier in hoorn ook .zelfs heel stil ,mooi nwe accu s dan kan je weer veilig varen .geniet ondanks alles jullie huis bij jullie wat wil je nog meer. sas en max zijn veilig in scheveningen aangekomen na 2 enhalve week op de Oceaan wat een ervaring voor ze,voorlopig blijven ze hier tot het weer een beetje gewoon wordt in st maarten is nu ook niets te vedienen.we waren allemaal blij dat ze heelhuids aan kwamen.jullie nog veel plezier en mooi weer komt eraan zeggen ze haha
  2. Frits en Tineke van der Holst:
    Dag Cees en Inge,
    Fijn dat de reis van Sas en Max goed is verlopen en dit is toch voor hun een unieke kans geweest om de oceaan over te zeilen. Gaat alles goed met jullie gezondheid?
    We zijn erg verbaasd dat het zo rustig is op het water. Als je bejaard bent, dus in de gevarenzone zit, en een boot hebt, kun je toch zonder enig gevaar lekker op je boot zitten?
    We zijn vandaag in Oudenbosch aangekomen waar we halverwege de 70 er jaren anderhalf jaar hebben gewoond. Raar om je oude huis dan weer te zien. We gaan nu een tijdje in Zeeland rondtuffen en dan Brabant in de richring Den Bosch.
  3. Isa:
    Morning!!
    Leuk, naar Oudenbosch... maak je foto van waar we woonde?! Vaar ze en hoop dat het weer beetje bijtrekt! Xx
  4. Marije:
    7 juni 2020
    Wat weer een gezellig verslag; nieuwe accu’s, dus geen onzekerheden meer👌. Carel en ik ook verbazen ons erover dat het zo stil is in de havens. Op het water moet het toch voor 70-plussers veilig zijn🙏. Anyway, veel plezier richting Zeeland, lijkt me prachtig om te varen. Jullie laten het Noorden dit jaar achterwege? Anders spreken we weer wat af🧐. Liefs van ons Marije💋💋
  5. Frits en Tineke van der Holst:
    Hoi Marije,
    Bedankt voor je reactie. We laten het noorden niet liggen hoor dit jaar. De bedoeling is om na Zeeland via de Maas richting het oosten te varen en weer de IJssel af te zakken richting het noorden. Als we in de buurt zijn laten we dat uiteraard weten.
    😨
  6. Marije:
    Gezellig👍
  7. Wim en Ank:
    8 juni 2020
    Gezellig van jullie te horen, wij varen in gedachte mee 🙋‍♀️👍
  8. Cora Sijtsema Scherpenkampweg 56 6545 al Nijmegen.:
    10 juni 2020
    Nu, dit hadden jullie zeker niet vewacht! ik dacht laatst hoe zou het Frits zijn vergaan! Nu na weinig speurwek vond ik het antwoord! Jullie varen lekker! Mochten jullie toch Brabant gaan doen ,onze vaste ligplaats is in een schattig haventje in Grave! Wie weet!!!!!!! Lieve groet Jan en Cora!!!!!
  9. Frits en Tineke van der Holst:
    10 juni 2020
    Dat kan wel zeggen ja, dit had ik zeker niet verwacht. We varen eerst nog wat in Zeeland en gaan daarna via de Maas oostwaarts, dus langs Grave! Stuur nog even je gegevens naar mijn emailadres: [email protected] dan kan ik je een dag 3 vooraf laten weten wanneer we in Grave of Nijmegen zijn.
    Heel leuk en een dikke elleboog van Frits en Tineke.
  10. Cora Sijtsema Scherpenkampweg 56 6545 al Nijmegen.:
    15 juni 2020
    Dit is leuk wij wonen nog steeds op het zelfde adres, we zouden het heel leuk vinden om jullie te ontvangen .Ons bootje in Grave heet Bofkont!!!!Laat maar horen wanneer jullie in de buurt zijn!Lieve groet JAN EN CORA!!!
  11. Frits en Tineke van der Holst:
    26 juni 2020
    Laat jullie telefoonnummer nog even weten per whatsapl. Mijn nummer is 0655747390
    Ik denk dat we a.s dinsdag of woensdag in Grave zullen zijn.
  12. Cora Sijtsema Scherpenkampweg 56 6545 al Nijmegen.:
    Zien jullie daar. Gr. Jan en Cora
  13. Cora Sijtsema Scherpenkampweg 56 6545 al Nijmegen.:
    26 juni 2020
    Ben nu deze week havenmeester in Grave