Utrecht-Gorinchem-Heusden-Den Bosch-Lithoyen

26 mei 2017 - Hoorn, Nederland

Zondag hebben we er nog een dagje Utrecht aan vastgeknoopt. Het was koopzondag en erg druk en gezellig in die studentenstad. 's Avonds hebben we heerlijk indonesisch gegeten bij Selamat Makan in de Voorstraat, een echte aanrader.

Maandagochtend zijn we doorgegaan naar Gorinchem, waar we rond 15.00 uur aankwamen en, zoals overal tot nu toe, de ligplaatsen voor het uitzoeken waren.

Henk en Yvonne van der Linde kwamen een borrel bij ons drinken en hadden ons uitgenodigd voor het eten in hun aan de haven gelegen huis. Dat was weer heel gezellig en we hebben lekker kunnen bijpraten. Morgen gaan we door naar Heusden.

Motorurenteller 3059 en het havengeld was €13,- ex elektra.

Dinsdag 23 mei zijn we van Gorinchem naar Heusden gevaren met prachtig weer. In Heusden zijn we als enige boot in de stadshaven gaan liggen, recht onder het terras. Wat een beetje tegenviel was dat er vrij veel dode algen in de haven lagen en dat is geen fris gezicht. Bij het betalen van het havengeld kwamen we Henk en Ans tegen die we 2 jaar geleden in Overijsel hebben ontmoet. Dat was weer een goede reden voor een gezellige borrel op deTack. Havengeld €17,40 zonder voorzieningen in de stadshaven. Motorurenteller 3062

Woensdag 24 mei verder naar Den Bosch.

We lagen weer midden in de gezellige stad waar die dag markt was. ' s Morgens kwam Rein koffie drinken en 's middags kwam hij weer terug met Isabelle en zijn dochter Emma. In Den Bosch zij n we weer een extra dag blijven liggen. De haven liep nu wel flink vol vanwege het Hemelvaartwekend. De havenmeester was bijna overspannen want de gemeentembtenaren hadden 24 mei uitgekozen als begin van een nieuw systeem van toegangspasjes. Dat was een enorme puinhoop want niets werkte en hij kon vanwege Hemelvaart ook geen support krijgen. Lastig voor ons, maar dramatisch voor de havenmeester.

Motorurenteller 3064 en havengeld 2 nachten € 35,60 incl water en elektra

Zaterdag 27 mei weer verder de Maas op. Deze rivier zullen we nu heel wat dagen stroomopwaarts bevaren. Eerst wilden we vandaag naar de Gouden Ham varen, maar uiteindelijk werd het de haven van wsv de Maaskant in Lithoyen. De jeugd in Nederland heeft genoten van de serie de Maaskantjes en dat is op deze streek gebaseerd. Met de vouwfi3ts ben ik naar Oss gefietst om de boodschappen te doen. In deze jachthaven moet je een enveloppe uit een kastje halen, je scheepsgegevens invullen, het verschuldigde havengeld in de enveloppe doen en die vervolgens deponeren in een kluisje. Werkt heel eevoudig en goed.  Ook hebben we hier voor een mooi prijsje (€1,16/ltr.) 130 ltr diesel kunnen tanken.

Havengeld was € 13,20 incl touristenbelasting, water en elektra. Motorurenteller 3068

1. Henk:
    27 mei 2017
    Mooi tempo voor een heerlijke vakantie. En wat boffen jullie met het weer. 'Mar zuutjes wijer.' Overigens, die films zijn niet gebaseerd op de streek De Maaskant maar op de buurtschap Maaskantje bij Den Dungen. Kleinigheidje. Maar tsja, als Brabantkenner... Fijne reis verder!
  2. Isa:
    Sow! Hoop dat jullie niet smelten.... anders bellen! Pik ik jullie wel op Xx
  3. H.C.van Aanholt:
    27 mei 2017
    Als geboren Ossenaar heb ik in mijn jeugdjaren vele uren in Lithoyen doorgebracht en heel wat kilometers in de Maas gezwommen. Prachtig daar!! Veel plezier verder. Groetjes van Netty en mij, Henk.
  4. Ruud:
    29 mei 2017
    Hi Tineke en Frits, jullie vermaken je opperbest leuk hoor. Het weer zit volgens mij ook niet echt tegen. Veel plezier nog.
    Wij hebben net het RNH gedaan was weer heel gezellig. Woensdag maar weer een keer naar Engeland. Gr Peggy en Ruud