Tangermünde aan de Elbe

11 juni 2016 - Tangermünde, Duitsland

Vandaag het voorlopig laatste stukje van het Mittellandkanal gevaren, de Elbe op een hoogte van 19 mtr gepasseerd en de sluis van Hohenwarte na een korte wachttijd op aanwijzing van een zeer vriendelijke sluiswachsters ingevaren.Dat is perfect voor mekaar hier. Langs de sluiswand aan bakboordzijde zijn genummerde bolders om het schip aan vast te maken en deze bolders gaan mooi mee omlaag. Dat scheelt heel wat overpakken want je gaat hier 19 meter omlaag. Ook opvallend is dat er geen enkele werveling in het water te zien is, terwijl je toch met een beste vaart omlaag zakt.

Bij het uitvaren van deze sluis hebben we Christien en Jan van de Welvaren gedag gezwaaid.

Na weer een sluis kwamen we dan eindelijk op de Elbe. Dat is qua varen een verademing ten opzichte van het Mittellandkanal. Allereerst al vanwege de stroom die we met een vaartje van 5 km. per uur mee hebben, zodat we i.p.v. 10 km/uur nu ineens de helft harder gaan. Maar ook omdat het een mooi meanderende rivier is met, vanwege de grote verschillen van de waterstand, heel brede oevers. Je vaart hier gericht op gele kruizen die op de oever staan en die je langs de ondiepten leiden. Meestal is dat natuurlijk de buitenbocht, want daar is het het diepst.

Op internet wordt dagelijks de waterstand van de Elbe doorgegeven op http://www.elwis.de , dan door naar Fahrrinnen-und Tauchtiefestrecke zwischen Elbe und Oder en dan Elbe Strecke 7 en 8. Via de marifoon wordt ditook 3x per dag doorgegeven, maar dat vond ik lastig te volgen.

Wezijn gestopt in Tangermuende in een kleine jachthaven. Het is een heel mooimooie geheel ommuurde voormalige Hansestad waarvan gedurende de hele oorlog maar 1 huis door brand verwoest is. De meeste vakwerkhuizen stammen uit de 17e en begin 18e eeuw.

Al in 1009 werd Tangermuende als keizerstad genoemd.Karl IV en Kurfuerst Friedrich I hebben hier hun residentie gehad.

Wel is goed te zien dat er gedurende de DDR tijd geen geld was om de huizen goed te onderhouden, maar dat wordt nu beetje bij beetje goed gemaakt.

Er zijn heel wat leuke plaatsjes langs de Elbe maar ik wil toch nog maar 1 stop maken voor Doemitz want het water blijft iedere dag iets  meer zakken en de rest van de vakantie op en zandplaat doorbrengen is niet zo'n aanlokkelijk idee.

Motorurenteller: 2826.   Havengeld € 11 / nacht