Door naar Haldensleben

10 juni 2016 - Haldensleben, Duitsland

We gingen gisteren bijtijds weg uit Wolfsburg want we hadden  54 km te gaan naar de volgende haven. Het was een saaie vaart naar de eerste havenplaats in het voormalige Oost-Duitsland In 1966 hebben ze het 1000- jarige bestaan van de stad gevierd, maar er is niet veel meer over van de vroegere tijden.

Gisteravond even op de fiets boodschappen gedaan en vanmorgen er op uit om het stadje te bekijken. Je kunt goed zien dat je in het oude Oost-Duitsland bent want er moet nog heel wat worden opgeknapt, maar het gaat de goede kant op.

Er staat het enige standbeeld van een Roland te paard. Dat is op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat het een draaibaar standbeeld is.Als er in de middeleeuwen een hoge gast op bezoek kwam dan werd het beeld zo gedraaid dat het de bezoeker aankeek. Bij het verlaten van de stad draaide men het beeld naar de stadspoort toe waardoor degast de stad verliet.

Vandaag ook de informatie over de waterhoogte op de Elbe gehaald. Die is namelijk cruciaal voor de route die we gaan varen. Morgen verlaten we het Mittellandkanal en gaan we de Elbe afzakken, maar als het water te laag staat  kan dat niet. Maar nu staat het licht gelukkig op groen.

We zullen jammer genoeg ook afscheid gaan nemen van Jan en Christien van de Welvaren, want die hebben geen goed gevoel over de waterdiepte. Hun schip steekt 30 cm dieper dan het onze en als je vast zit wordt het moeilijk natuurlijk.

Met een boot moet je altijd je eigen koers varen en doen waar je je lekker bij voelt. Zij varen door naar Berlijn en wellicht zien we elkaar nog wel ergens.

Motorurenteller: 2820 en overnachting Haldesleben € 13 per nacht