Sneek-Langweer -Joure -Heerenveen

21 mei 2023 - Heerenveen, Nederland

15 mei  Sneek

We zijn toch nog even in Sneek gebleven voor een bezoekje aan de zeilmaker. Er moeten nog een paar "omhooghoudbandjes" worden aangemaakt en op 2 plekken waren nu, na het zich zetten van het doek, plooien gekomen. Dan is het toch weer een voordeel als je geen haast hebt.

Marco had het druk, maar in het begin van de middag ging de tent eraf en deed hij zijn kunstje.

16 mei Sneek- Uitwelleringa

Het bleef koud maar er waren goede weersvooruitzichten dus we zijn nu echt op pad gegaan. Na een goed uur varen vonden we het welletjes en zijn we bij Uitwelleringa aan een Marekritesteiger gaan liggen. Het was zeer matig weer en het plan om naar Woudsend te gaan hebben we geschrapt want onze vaarkennissen daar waren zelf aan het varen. Af en toe hadden we voldoende zon om onze zonnepanelen hun werk te laten doen en de accus vol te houden, dus zijn we nog een nachtje blijven liggen.

17 mei  Uitwelleringa- Joure

Wat is het toch fijn om in mei hier te varen wat er is overal voldoende plek om te liggen. Het dorpje Uitwelleringa viel ons tegen en we besloten door te varen naar Joure. Daar is een groot winkelaanbod waar we onze boodschappen gedaan hebben. Op onze ligplaats komt af en toe een vleugje lucht van de branderij van Douwe Egberts over en dat is best lekker.

We hadden zin in chinees en kregen zoveel mee dat we nu 2 dagen zin in Chinees moeten hebben. Geen probleem want het smaakte prima.

18 mei Joure

In Joure hebben ze bedacht dat ze naast de toeristenbelasting van €1,20 p.p.p.d. ook nog afvalheffing van €1,50  in rekening kunnen brengen bovenop het havengeld. Dat ik 800 mtr naar de container moet lopen om het afval kwijt te raken is gratis en goed voor de conditie zullen de gemeentelijke beleidsmakers gedacht hebben.

Het is vandaag Hemelvaartdag en ik moet weer terugdenken aan 55 jaar geleden toen mijn chinese stoker aan boord aan me vroeg waarom het vandaag een feestdag, dus extra betaald, was. Dat Engels van die mannen werd pidgin english genoemd. Dat ging zo: " today what day sah? " Ik antwoordde " a Christian holiday." Hij dacht heel diep na en zei toen met een enorme smile : " Oh yes sah, I know sah, today Jesus-fly-up-day."

19 mei  Marrekrite aanlegplaats tussen Joure en Heerenveen

We zagen na een goed uurtje varen een mooie overnachtingsplek en hebben daar vastgemaakt. Daar lag ook een hele vloot open zeilbootjes met jeugd en dat was leuk om naar te kijken, maar ook fijn om ze te zien vertrekken. Garantie voor een rustige nacht dus.

20 en 21 mei Heerenveen

We hadden weer mazzel want net toen we kwamen binnenvaren  vertrok er iemand van de enige  drie ligplaatsen met stroomaansluiting in de kom van Heerenveen.

Je ligt hier gratis en midden in het centrum van Heerenveen, dus voor een rechtgeaarde Hollandse waterzigeuner een plaats om meerdere nachten te blijven.

Het is net of je hier op het terras zit want er is steeds iets te zien. Bij de supermarkt asperges gehaald en we zaten weer vorstelijk te eten.

1. Marije:
    21 mei 2023
    Weer een heerlijk weekje met gelukkig ook zo’n erbij, dit is natuurlijk wel de bedoeling.
    Goed dat nu de tent in orde is, super.
    Wij gaan in juni nog even naar Cadzand, nog nooit geweest, vlakbij allemaal leuke en gezellige plaatsen waar het goed toeven is.
    Fijne week en tot de volgende week🎶🎵💋
  2. Isa:
    22 mei 2023
    Leuk Pap, Heereveen! Njoy!
    Wij gaan morgen paar dagen naar Ouddorp.

Xx
  3. Marie Grapendaal:
    22 mei 2023
    Heerlijk, genietsje int Veen.
  4. Wim en Ank:
    22 mei 2023
    Wat maken jullie weer een leuke tocht, met al die herkende plaatsen. Wij zien jullie zo liggen in Heerenveen!!! Fijn dat de tent nu helemaal naar je zin is .
  5. Frits en Tineke van der Holst:
    23 mei 2023
    We liggen nu in Akkrum bij de kroeg van die Anker duo advocaten. 0vermorgen komt de zeilmaker in Sneek nog een paar kleine rimpels bovenop de tent aftekenen en dan ga ik in oktober een dagje op en neer om dat te laten aanpassen.
    Groningen slaan we dit jaar over.
    Blijf gezond en geniet wanneer dat kan!