Sneek-Heerenveen- Ossenzijl- Blokzijl-

24 augustus 2018 - Vollenhove, Nederland

Woensdag 16 augustus: Sneek

We hebben besloten er nog een dagje Sneek aan vast te plakken. Er was constant van alles te zien op de boten die in grote getale kwamen langsvaren, gewoon of je op een terras zit.

Donderdag 17 augustus : halverwege Sneek en Heerenveen

Het was vandaag behoorlijk winderig en na anderhalf uur varen vonden we een mooie Marrekrite aanlegplek in de buurt van Akkrum waar we de nacht doorbrachten.

De 's morgens gekochte diepvries tigerprawns waren net op tijd ontdooid om met oestersaus en roerbakgroente in de wok voor een heerlijke avondmaaltijd te zorgen.

Vrijdag 18 augustus: Heerenveen

Er zijn in het centrum van Heerenveen maar enkele ligplaatsen met elektriciteit. Toen we daar aankwamen boden twee daar liggende boten spontaan aan om een beetje op te schuiven naar voren zodat er plaats voor ons ontstond. Heel vriendelijk van ze.  Dat was heel anders op een boot uit Kampen achter ons. Die man kwam scheldend uit zijn boot en verzocht ons in niet mis te verstane bewoordingen, ik zal ze maar niet herhalen, om te maken dat we weg kwamen. We hebben hem laten uitrazen maar hij was erg moeilijk te verstaan omdat hij zonder gebit mummelde. Toen ik daarna naar hem toeliep om te vragen waarom hij nou toch zo raar deed kon ik hem echt niet verstaan en vroeg tot driemaal toe wat hij zei. Hij werd toen eerst rood, daarna paars en beende vervolgens woedend mummelend naar zijn boot. Het was wel heel duidelijk dat een gezellig borreltje met hem er zeker niet inzat....

Zaterdag 19 augustus: Heerenveen

Rein had gisteren gebeld om te vragen waar we vandaag zouden liggen want dan kwam hij met Isabelle naar ons toe.Rond de middag waren ze er en het was natuurlijk erg fijn om je kindje weer te zien. Heerenveen is echt een enorm levendige stad wat je niet direct zou vermoeden op het friese platteland. Vlak bij onze ligplaats is een straat waar een hele rits restaurants naast elkaar en tegenover elkaar zijn met flinke terrassen ervoor en alles zat vol. We hebben daar lekker en betaalbaar gegeten in de Buren.

Zondag 20 augustus: Heerenveen

Elly en Henk, mijn zus en zwager komen alle jaren dat wij varen een keer tijdens de vakantie, waar we ook mogen zijn, bij ons aan boord een avond Canasta spelen en dat werd vandaag dus Heerenveen. Ze hadden een kamer geboekt in het Gerecht, een uitstekend hotel-restaurant en nodigden ons uit om daar lekker te gaan eten. Nou, dat was niet tegen dovemansoren gezegd natuurlijk. Na de voortreffelijke maaltijd begon een fanatieke kaartavond die aanvankelijk voor ons een flinke winst liet zien maar uiteindelijk in een jammerlijk verlies eindigde. Wij moesten €1,20 betalen.

Maandag 21 augustus : onderweg naar Ossenzijl

Na water getankt te hebben zijn we rond de middag vertrokken uit Heerenveen. Na twee uurtjes varen richting het zuiden kwam ineens de Welvaren van Jan en Christien Volkers ons tegemoet. Die draaide direct om en voer met ons naar de eerstvolgende aanlegplek. Dat werd weer heel veel verhalen uitwisselen en daarna hebben we bij ons aan boord gezellig een lekkere pastahap gegeten. Toch wel sterk en heel leuk dat je ineens drie dagen achter elkaar bezoek hebt.

Dinsdag 22 augustus: Ossenzijl

Volgens de ANWB kaart zouden er in de route door de Weerribben een aantal vernauwingen zitten waar wij met onze boot maar net door kunnen,  maar daar had ik toch mijn twijfels over. We zijn dus net voorbij Ossenzijl op een ligplaats gaan liggen en op het fietsje heb ik de omgeving verkend. Jammer genoeg alleen want Tineke had veel rugpijn. De fietsroute door de Weerribben is echt prachtig en bij de brug over de Kalenbergergracht heb ik aan de brugwachter gevraagd of we er met onze boot doorkonden. Geen enkel probleem, dus dat gaan we morgen doen. Daarna In Ossenzijl bij de buurtwinkel wat benodigde boodschappen gedaan. Zo'n winkel zie je bij ons niet meer, het is net of je vijftig jaar terug in de tijd gaat, leuk hoor.

Woensdag 23 augustus: Blokzijl

De vaartocht door de Weerribben was echt fantastisch. Naast mooie natuur is er steeds van alles te zien langs het water. Dit is echt een aanrader hoor.

Blokzijl heeft een leuke havenkom met diverse restaurants, waaronder het beroemde Kaatje bij de sluis. Alhoewel onze AOW net weer gestort is zijn we daar toch maar niet gaan eten. Een lekkere gebakken schol en kibbeling met frietjes smaakte ons ook prima.

Over klantvriendelijkheid hebben ze in Blokzijl echter nog niet zo nagedacht. Op het havenkantoor moet je het havengeld betalen en de havenbetaalkaart opwaarderen. Wat er teveel op staat kun je niet terugkrijgen. Toen ik vervolgens een zak met vuil wilde wegbrengen bleek je daar speciale muntjes voor te moeten hebben. Die kon je bij de havenmeester halen. Dat had die beste man ook even kunnen uitleggen denk ik dan. De havenbetaalkaart dient alleen voor de stroom want voor het water moet hoe weer ouderwets muntjes inwerpen.

Donderdag 24 augustus: plekje voorbij de Zwanenplas bij Vollenhove

We vonden hier een mooi insteekhaventje met een keurige steiger, een prima plek om te overnachten

Vrijdag 25 augustus: hetzelfde plekje

Het is momenteel herfstig weer en daarom besloten we hier nog een dag te blijven liggen. Dat is best een gezellig gevoel hoor als de wind om de boot loeit en de regen op het dak klettert. Laat ontbeten, eerst koffie, dan koffie met een borrel en vanavond, je raadt het al, weer een borrel.  Morgen gaan we verder naar Kampen en daarna zakken we via de Randmeren af omlaag.

1. Marije:
    24 augustus 2018
    Heerlijk verhaal. Friesland is heerlijk om met de boot te liggen, waar ook maar.
    Leuk ook om Isabelle en Rein weer aan boord te hebben, gezellig lekker eten met elkaar.
    Leuk om vrienden onder weg tegen te komen, super.
    Deel je mening tav de Weerribben, prachtig gebied, jammer dat Tineke niet mee kon vanwege haar rug. Wens haar beterschap en verder een hele goede reis.👍😎☀️🍷❤️
  2. Inge tilet:
    24 augustus 2018
    wat gezellig allemaal, zo lekker ontspannen.En maar zien waar je terecht komt ,niks moet heerlijk.geniet nog maar verder groetjes van ons
  3. Inge tilet:
    24 augustus 2018
    hoi luitjes, wat een leuke berichten dit is toch echt vakantie ,je moet niets mag alles. Lekker ontspannen,wij genieten van jullie verhalen ,nog heel veel plezier op jullie verdere reis groeten van ons kees inge
  4. H.C.van Aanholt:
    24 augustus 2018
    Hallo Tineke en Frits. Leuk hoor, die reisverhalen van jullie. We hebben ze met plezier gelezen, vooral die confrontatie met die tandeloze man. Wij wensen jullie nog veel vaarplezier. Groetjes, Netty en Henk.