Slotermeer-Joure- Leeuwarden-Sneek

15 augustus 2018 - Sneek, Nederland

Maandag 6 augustus Slotermeer

Eerst gingen we naar Heeg waar we water getankt hebben, boodschappen gedaan en een terrasje gepikt. Het was alweer warm en Willem stelde voor om voor anker te gaan liggen op het Slotermeer. Eerst zijn we daar tegen elkaar gaan liggen voor de borrel, maar later heb ik losgemaakt en zijn we een stukje verderop voor anker gegaan. Ik heb ooit eens samen voor anker gelegen en toen werden we midden in de nacht verrast door een heel zwaar onweer. De ankers gingen krabben en dan kun je in die enorme windvlagen niets meer doen. Dat lesje is me bijgebleven dus samen ankeren doe ik niet meer.Het was wel heerlijk om lekker te zwemmen in het lauwwarme water.

In de nacht ging het een beetje waaien en omdat we aan lager wal lagen ontstonden er golfjes die weer de oorzaak waren dat de ankerketting een hels kabaal maakte. Kortom, van een goede nachtrust was geen sprake meer. Je kunt dat oplossen door met een touwtje de spaning van de ketting te halen maar dat doe je midden in de nacht niet.

Dinsdag 7 augustus door naar Joure

Ank en Willem wilden weer voor anker en wij hebben een Marrekrite aanlegplaats gezocht, maar niet gevonden. Met dit warme weer wil iedereen natuurlijk ergens luchtig buiten liggen. Dus zochten we een plek in Joure, waar we ook veel drukte verwachtten.

Vlak voor Joure zag ik een aantal rommelige aanlegplekken met hoog gras en onkruid bij een bungalowtje. Er stond niets over privésteiger of liggeld dus we maakten vast. Om half zeven stond er ineens een vrouwtje naast de boot naar ons te kijken. Ze zei niets dus ik vroeg of ik iets voor haar kon doen. We mochten daar niet liggen, maar als ik €15,- betaalde was het goed. Ik vroeg of ik voor dat geld, zoals in normale jachthavens dan ook bij haar onder de douche mocht en naar de wc, maar dat kon niet. We hebben direct losgemaakt en zijn doorgevaren naar Joure waar we zowaar een goede plek vonden ondanks het late uur. Ook voor €15- overigens, maar dan met alle voorzieningen.

Woensdag 8 augustus Joure

Ank en Willem kwamen in de loop van de ochtend daar ook naar toe en konden zowaar vlak achter ons liggen. Ze hebben bij ons koffie gedronken en verder ging ieder zijns weegs.

Zij vertrokken in de loop van de middag weer want ze moeten dit weekend in Hoorn zijn. Het is wel heel gezellig om zo een paar dagen met elkaar op te trekken.

Wij zijn boodschappen gaan doen en hebben het Douwe Egberts museum bezocht in Joure. Heel leuk en interessant om te zien wat zo'n bedrijf voor de stad betekend heeft.

De gekochte mosselen bleken bedorven te zijn dus die konden we weer in het water terug kieperen. Dat viel behoorlijk tegen maar een snel gehaalde, goed gevulde vissoep maakte dat al gauw weer goed. Het werd in de avond heerlijk koel zodat we lekker geslapen hebben.

Donderdag 9 augustus Leeuwarden

Het plan was eerst om een tussenstop in Grouw te maken, maar er werd heel veel regen en zware windstoten voorspeld. Dan kun je beter in een grote stad liggen natuurlijk. Dat hadden meer mensen bedacht en met veel kunst- en vliegwerk konden we toch nog een plekje in het centrum fabrieken. Maar nu liggen we aan vier eigen meerpennen en een lijn om een boom veilig en voorbereid voor de verwachte windvlagen van meer dan 100 km/ uur.

Vrijdag 10 augustus Leeuwarden

De afgelopen nacht zijn we prima doorgekomen, maar we zijn wel al vroeg opgeschoven naar een wat comfortabeler ligplaats waar we twee nachten willen liggen.

De havenmeester had er wel begrip voor dat we weigerden te betalen voor de plek van afgelopen nacht. Er staan op 3 plaatsen langs de Prinsentuin betaalautomaten om het liggeld te voldoen en de havenbetaalkaart op te laden, die benodigd is om voorzieningen als stroom,de wc en de douches te kunnen gebruiken. De eerste automaat accepteerde mijn pinkaart niet. De tweede deed dat wel maar weigerde de havenbetaalkaart op te laden. Dat ging uiteindelijk wel bij de derde automaat. Dat maakt een mens niet echt vrolijk zul je begrijpen.

Na gedurende twee weken vruchteloos tot driemaal toe onze apotheek per email gevraagd te hebben om te regelen dat de door hen tekort geleverde medicijnen door ons konden worden afgehaald bij een apotheek in Leeuwarden kregen we eindelijk bevestigd dat we bij mevrouw Huppeldepup van de poliklinische apotheek in leeuwarden de pillen konden afhalen.  Daar aangekomen bleek mevrouw Huppledepup op vakantie en niemand op de hoogte. Onze eigen apotheker was aan het wandelen met zijn hond maar zou z.s.m. actie ondernemen. Ruim twee uur later kon ik eindelijk met mijn pillen terug naar de boot. Kortom, dat was Murphy's law in het kwadraat vandaag.

Ik heb aan boord een heerlijk koud biertje genomen en nog een en nog een en heb op deze pechdag verder niets meer durven ondernemen.

Zaterdag 11 augustus Leeuwarden

Leeuwarden is dit jaar de culturele hoofdstad van Europa en er zijn doorlopend allerlei evenementen. Vanmiddag en vanavond bleek metal muziek ook cultuur te zijn. Het was grappig om te zien dat alle concertbezoekers er vrijwel hetzelfde uitzien. Zwarte t-shirts en vlassige baardje en allemaal zo bleek mogelijk dat is het uniform. De muziek dreunde behoorlijk ver door maar we hebben het overleefd.

Zondag 12 augustus Easterlittens.

We wilden nu richting Sneek maar niet langs dezelfde route langs Grouw. We volgden dus de Middelseeroute die na een klein stukje Harinxmakanaal over slingerende sloten zuidwaarts gaat. Na een uur of twee kwamen we langs een leuke en zeer goed verzorgde jachthaven waar we overnacht hebben.

Maandag 13 augustus door naar Sneek

Dit is echt een heel leuke en afwisselende route waar wij met onze 2,40 mtr. doorvaarhoogte net aan door konden varen.                 Hans en Marian Mol, clubvrienden uit Hoorn, hebben hun boot in Sneek liggen in jachthaven Broeresloot. We hadden alleen nog maar foto's van de boot gezien, dus dit was een mooie gelegenheid om de boot te bewonderen. Toevallig begonnen zij vandaag net met hun vakantie zodat wij gezellig bij ze konden borrelen en zo weer op de hoogte waren van alle leuke en minder leuke nieuwtjes uit Hoorn. In de jachthaven is een gezelig en vriendelijk geprijsd restaurant waar wat gegeten hebben.

Dinsdag 14 augustus Sneek

Vandaag zijn we doorgevaren naar het centrum van Sneek waar we niet al te ver van de Waterpoort een mooie plek vonden. John en Martje Kalkman wonen in Sneek aan het water. John is een oud koopvaardij-collega en we kennen elkaar dus al bijna 50 jaar.

Zij kwamen op de fiets naar de boot en dat werd dus alweer lekker borrelen en bijpraten. We hebben gezellig aan boord gegeten en voor we het in de gaten hadden was het twee uur in de ochtend toen we twee fietsachterlichten konden uitzwaaien.

Dat is toch echt leuk als je elkaar eens per jaar weer ziet en dat het dan net lijkt of je elkaar de vorige week nog gesproken hebt. Hier moet je zuinig op zijn.

1. Inge tilet:
    15 augustus 2018
    nou het gaat wel super bij jullie,er komt geen einde aan zoon mooie vakantie ,maar wat wil je nog meer huis en alles bij je. geniet nog maar van de volgende weken gr uit hoorn kees inge
  2. Marije:
    15 augustus 2018
    Dank voor dit gevarieerde vaarverslag. 10 augustus zou ik ook niet over willen doen. Grappig dat oud vrouwtje dat € 15,- vroeg voor de ligplaats, maar douchen en toilet hi maar 😂.
    We hadden elkaar wel tegen kunnen komen, afgelopen zaterdagmiddag voeren wij op het Sneekermeer. Heerlijk om weer even van dit gebied te genieten, super.

Leuk verslag Frits👍💋🍷