Franeker-Harlingen-Bolsward-Workum-Oudega- Heegermeer

5 augustus 2018 - Oudega Gem Wymbritserad, Nederland

Zondag 29 juli Franeker

We lagen prachtig en ach, haast hebben we al helemaal niet, dus besloten we nog een dagje te blijven liggen. Daar kwam bij dat ik absoluut het planetarium van Eijse Eijsinga wilde zien. Als je daar dan in die huiskamer naar boven kijkt is het onvoorstelbaar dat die man dat planetarium daar gebouwd heeft terwijl het normale leven er ook gewoon zijn gang ging. Ik heb al een enorme weerzin om het plafond te witten! Die man was echt een genie en een perfectionist. Hij heeft ook een uitgebreide onderhoudshandleiding achtergelaten die nauwgezet gevolgd wordt.

Franeker is ook alweer zo'n prachtig oud stadje waar we 's avonds heerlijk bij de Italiaan op het terras hebben gegeten.

Maandag 30 en dinsdag 31 juli Harlingen

We zijn vroeger vaak op weg naar de eilanden in Harlingen geweest en het was nu ook leuk om het eens van de andere kant te bezoeken. Ook daar weer 2 nachtjes relaxed gelegen.

Woensdag 1 augustus  Bolsward

Dat zijn net mooie afstanden om te varen want na 2 a 3 uurtjes ben je alweer op de volgende plaats van bestemming. We hebben het prachtige oude stadje bewonderd en in de omgeving rondgefietst.

Wat is dat toch een luxe leventje om lekker in de zon zo een beetje rond te tuffen met je bootje. Je voelt je dan toch echt wel een bevoorrechte geluksvogel  hoor.

Donderdag 2 augustus door naar Workum

Dat was toch wel even een spannend stukje varen zo hier en daar. Ook dit is een traject van de Elfstedentocht maar pootje over een bocht maken onder een smal bruggetje door is toch wel heel anders dan die bocht onder een schuin over het water lopend bruggetje door te varen met 15 cm speling in de breedte en 5 cm in de hoogte. En dan heb ik het nog niet over onverwachte tegenliggers waardoor je een stuk achteruit moet varen tot het water iets breder wordt zodat je elkaar kunt passeren. Maar dat alles gaat heel gemoedelijk en rustig dus kwamen we heelhuids en zonder krassen in Workum.

Vrijdag3 augustus Workum

Ans en Willem van den Berg, clubvrienden uit Hoorn, lagen gisteren in Stavoren en belden waar wij uitgingen. Zij stoomden dus op naar Workum en wij gingen op zoek naar de beloofde mosselen die helaas uitverkocht waren, dus werd het BBQ vlees met toebehoren. Tegen de avond hebben we uiteraard eerst lekker geborreld en vervolgens aan boord op onze Cobb gebarbecued. Het was heel gezellig en we werden weer bijgepraat over de laatste nieuwtjes uit Hoorn. Er gebeurt toch heel wat als je een paar maanden weg bent.

Zaterdag 4 augustus Oudega

Een leuk klein plaatsje met 1 winkel, 1 restaurant, 1 kroeg, 1 kerk en 1 fietsverhuur.

Na de boodschappen zijn Ank en Willem op zoek gegaan naar de fietsverhuurder en konden we een elektrische fiets huren voor Ankie. Dat gaat dan ook op zijn Fries. Niks geen ID kaart laten zien of telefoonnummers afgeven. Ze moest gewoon een tientje betalen en als ze er genoeg van had de fiets naast het pandje neerzetten en de sleutels in de brievenbus gooien. Wim ging op de fiets van Tineke en met zijn drietjes zijn we via IJlst naar Sneek gefietst waar de Sneekweek met bijbehorende herrie in volle gang was. Een leuk ritje met de nodige stops om zadelpijn te voorkomen.

Zondag 5 augustus Oudega- Heegermeer

Tineke voelde zich vandaag niet lekker en Ank en Willem zijn op onze fietsjes een lekker eind wezen rijden. In de (bloedhete) middag besloten we om daar weg te gaan en een plekje te zoeken aan een eiland in het Heegermeer. We hadden mazzel, er waren wonderwel net nog twee passende plekken voor ons. Tineke voelde zich weer wat beter en eindigde de middag gelukkig weer met een wijntje.

1. Inge tilet:
    5 augustus 2018
    dat brengt bij ons ook terug naar vroeger, daar hebben wij ook met ank en wim heel wat gevaren. lekker gezellig en wat een weer elke dag weer ,nog veel plezier
  2. Marie Grapendaal:
    5 augustus 2018
    Moai is Fryslan he
  3. Marije:
    6 augustus 2018
    Hebben jullie in Harlingen de Tall shipsnog bewonderd of waren ze er nog niet.
    Friesland is schitterend; deze week ook Skutje silen, ook prachtig om te zien 👍.
    Weer leuk verslag Frits 👍💋