Groningen-Zoutkamp-Lauwersmeer-Dokkum-Bartlehiem-Oude Leije-Franeker

28 juli 2018 - Franeker, Nederland

Woensdag 18 juli Groningen

Ger en Luus kwamen gisteren aan boord borrelen en aansluitend zijn we bij de Bascule, een leuk en prettig geprijsd restaurant, gaan eten.

Vanmorgen hebben we eerst wat in de stad rondgekeken en zijn daarna naar de Lidl gefietst om boodschappen te doen. Onderweg werd ik gebeld en heb ik dus mijn telefoon uit mijn broekzak gegrabbeld. Bij de Lidl aangekomen de fietsen zoals gewoonlijk aan elkaar vastgezet met het kettingslot en vervolgens boodschappen gedaan. Terug bij de fietsen grabbelde ik in mijn broekzakken maar alles wat ik vond maar geen fietssleutel. Tja, wat doe je dan? Ik ben een tang gaan kopen om het slot door te knippen, maar dat kun je dus vergeten. In de winkel waren ook geen sleutels gevonden dus hebben we Ger gebeld om hem te vragen allereerst bij ons aan boord te gaan kijken of de sleutels daar lagen. Niet dus, waarop Ger naar ons is toe gereden en ons met de fietsen ingeladen heeft en naar boord gebracht.

Ik had de haakse slijper al in mijn handen toen we toch meenden dat er best ergens reservesleutels konden liggen. Na het doorzoeken van diverse bakjes vonden we ze zowaar.

Wat waren we Ger dankbaar voor zijn hulp!

Donderdag 19 juli Electra

Op weg naar Zoutkamp zagen we een mooie aanlegplek bij een oud gemaal waar we ons bootje geparkeerd hebben.

Vrijdag 20 juli Zoutkamp

We hoefden nog maar een goed uur te varen en we waren alweer in Zoutkamp. De binnenhaven lag vol, zodat we iets verderop in de jachthaven zijn gaan liggen.  We hebben weer wat rondgefietst en een lekker visje gegeten. Van het feit dat Zoutkamp de garnalenhoofdstad van Nederland is hebben we daar weinig gemerkt jammer genoeg.

Zaterdag 21 juli door naar het Lauwersmeer.

Waar kun je met dit waren weer beter liggen dan aan een eilandje op een meer? We vonden weer een mooie plek en besloten hier nog een extra nacht te blijven.

Zondag 22 juli Lauwersmeer

Vandaag heel sportief de zwembroek aan en in het water geplonsd. Omdat het hier vrij ondiep is kon ik de romp en een deel van het onderwaterschip staande schoonpoetsen. Ik was dit al eerder van plan, maar in diep water is het niet te doen, dus dit was een mooie gelegenheid. Na het welverdiende middagdutje was de dag alweer snel om.

Maandag 23 juli naar Dokkum

Dat was weer een leuk vaartochtje en je kunt nu goed merken dat de vakanties beginnen want het wordt nu merkbaar drukker op het water en je ziet meer kinderen. Ook hier willen we weer twee nachtjes blijven en dan kan ik morgen de geschiedenis van Fedde Sonnema eens uitdiepen.

Dinsdag 24 juli Dokkum

Tineke was haar museumkaart kwijt, dus ben alleen de geheimen rond de dood van Bonifatius gaan onderzoeken.

Woensdag 25 juli Oude Leije

We zijn nu begonnen aan de Elfstedentocht te water, maar dan tegen de rijrichting in, zeg maar op zijn Engels. Dat betekent dat je bij Barthlehiem van de Dokummer Ee afgaat. Gezien de geringe doorvaarhoogte van de te passeren bruggen kunnen hogere boten dan de onze, dus >2,40 mtrs, deze route niet varen. Erg leuke slingerende sloten met maar een enkele tegenligger.

Donderdag 26 juli Oude Leije - Dondjum

De komende twee dagen zouden snikheet worden. Toen we dan ook een kilometer of vijf voor Franeker een schaduwrijke aanlegplaats onder de bomen zagen, zijn daar meteen gaan liggen. Op het fietsje heb ik boodschappen gehaald in Franeker en 's avonds hebben we onder de bomen gebarbecued. Overdag werd het 40 graden in de kajuit en daarom had ik besloten op de kuipbank te gaan slapen, wat redelijk lukte ondanks de vele muggen. We hadden een stuk vitrage op de boot waar ik een klamboe van gemaakt heb. Tineke lag binnen en heeft een korte en slechte nacht gehad.

Vrijdag 27 juli Dondjum

Er was inmiddels een andere boot bij ons komen liggen met Guus en Hetty, leuke mensen. Ze nodigden ons uit voor de BBQ en dus ben ik weer op het fietsje gesprongen om e.e.a. in Franeker in te slaan. Het werd een super gezellige, en gelukkig niet meer zo hete avond en nacht.

Zaterdag 28 juli Franeker

We zijn nog nooit zo blij geweest met een verkoelende regenbui. Wat was dat lekker! Onze vrienden Marja en Piet hadden we door ons beider vakantie al vier maanden niet meer gezien en die kwamen vandaag naar ons toe. Dat werd natuurlijk ook weer erg leuk om elkaar alle belevenissen te kunnen vertellen. We hebben lekker aan boord gegeten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marije:
    29 juli 2018
    Wat beleven jullie toch bijna elke dag veel, prachtige verhalen en gelukkig met gunstige afloop. Heerlijk om de romp van de boot zo te kunnen schoonmaken, weet niet of jij dit ook leuk vind. Ik heb er goede herinneringen aan, super.
    Fijn dat het wat minder warm is nu, fijne tocht verder. Liefs van ons beiden, Marije 💋👋
  2. Isa:
    30 juli 2018
    Klinkt goed! Leuk dat jullie Friesland weer eens in kunnen, lang geleden! Dikke zoen x