Dalfsen-Zwartsluis-Meppel-Dieverbrug-Assen-Paterswolde-Groningen

17 juli 2018 - Groningen, Nederland

Maandag 9 juli Dalfsen- Zwartsluis

Dat was dus weer terug over de Overijsselse Vecht en langs Zwolle en Hasselt. In Zwartsluis vonden we een mooi plekje bij het centrum. Boodschappen gedaan en Zwartsluis wat verkend. We hebben van onze dochters een museumkaart gekregen en proberen overal of er een museum is en zo ja, wat er te zien is. Op de website van het museum Schoonewelle zagen we tot onze niet geringe verbazing, dat Leo Bot, lid van het mede door mij opgerichte shantykoor in Hoorn, daar tot september een expositie heeft van zijn olieverfschilderijen van nostalgische reclameaffiches. Leo is daar echt een specialist in, maar dan een expositie in een museum, dat hadden we toch niet kunnen verwachten.

Hij had daar geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven in Hoorn, maar ik heb een mailtje naar de koorleden gestuurd waarin ik meldde dat, als Leo net zo mooi zou zingen als hij kon schilderen hij zeker Pavarotti geheten zou heten.

Dinsdag 10 juli door naar Meppel

Dat was maar een uurtje varen en ook daar hadden we weer een mooi plekje in de havenkom, direct in het gezellige centrum.  Ook nu weer het vaste ritueel van boodschappen doen, ijsje eten en terrasje pikken. 's Avonds was de halve finale Belgie -Frankrijk, waar we tot de laatste seconde hebben zitten hopen dat die fantastische Belgen er toch nog een in zouden knallen. Helaas lukte dat niet.

Woensdag 11 juli weer een dagje Meppel

Ik ben deze keer alleen naar het drukkerijmuseum gegaan. Dat was toch ook weer heel leuk opgezet waarbij er volop aan de kinderen was gedacht. Ze konden er zelf zeefdrukken en geschept papier maken. Heel interessant allemaal.

De haven liep ondertussen behoorIijk vol en de jonge havenmeester, een leuke knul, had het erg druk met iedereen tevreden houden. Tegen het einde van zijn dienst accepteerde hij graag ons aanbod van een drankje.

Donderdag 12 juli Dieverbrug

Dat ligt halverwege Meppel richting Assen. Er zijn onderweg heel wat bruggen en sluizen en dat schiet niet erg op, zodat we bij een brug voor Dieverbrug hebben vastgemaakt. Ik ben met de fiets naar Dwingelo gegaan en was onder de indruk van de prachtige omgeving daar. Met een tas vol perssinaasappels van de AH  kkwam ik weer terug aan boord.

Vrijdag 13 juli Assen

's Morgens eerst voor een heel nette prijs weer diesel getankt bij de Shellpomp in Dieverbrug en daarna weer heel wat bruggen en sluizen onderweg naar Assen. Johan en Tineke, die we jaren geleden op Helgoland hebben leren kennen, kwamen ons bij Assen al tegemoet gelopen. Vlak voor de laatste brug stapten ze aan boord en na heel wat wijntjes, biertjes, gehaalde Chinees en grote verhalen gingen ze laat in de avond weer naar huis. Maar al met al was het heel gezellig.

Zaterdag 14 juli Assen

Vandaag met Johan met de auto weer een bulk aan bier- en wijn boodschappen gedaan. Dat scheelt weer een hoop gesleep. Daarna in het Drents Museum een heel interessante tentoonstelling over Iran bezocht. Er waren heel veel bezienswaardigheden uit het museum van Teheran te bewonderen. Later in de middag zijn we naar het huis van Tineke gegaan en hebben daar heerlijk gegeten. Dat België de troostfinale tegen Engeland won maakte de dag helemaal super.

Zondag 15 juli, Paterswolde

We hadden, na een teleurstellende ervaring bij het Fletcher hotel in  Roden, een wiedergutmachungsvoucher gekregen voor een 3 gangen diner in een Fletcher hotel naar keuze. Die hebben we gebruikt in het familiehotel Paterswolde. We vonden een mooie aanlegplek op het Noordwillemskanaal bij Paterswolde en zijn, na de WK finale gezien te hebben,op de fiets naar Paterswolde gereden, waar we heerlijk gegeten hebben.

Maandag 16 juli, Paterswolde

Op de fiets naar Haren, waar Marije, een nicht van Tineke woont met haar man Carel. Ze hadden zaterdag een verjaardag gehad waarvoor ze een biertap hadden gehuurd die tegen de avond zou worden opgehaald. Bier weggooien vind ik eeuwig zonde, zodat we om half twaaf in de ochtend al aan het bier zaten. Dat het een gezellig bezoekje was spreekt vanzelf. Aansluitend bij Appie boodschappen  gedaan en weer naar de boot terug.

Dinsdag 17 juli Groningen

Gelukkig staat er een frisse wind anders was het niet om uit te houden. De bruggen onderweg werden verbazingwekkend snel gedraaid, zodat we nauwelijks vaart hoefden te minderen en al vroeg in de Oosterhaven lagen. Daar wat onderhoudseklusjes gedaan met spullen uit de dicht bij gelegen watersportwinkel.

We hebben Ger, een aangetrouwde neef van Tineke, en zijn Luus gebeld en op de borrel gevraagd bij ons aan boord. Wordt vast ook weer gezellig.

1. Marije de Jeeger-van der Heijden:
    17 juli 2018
    Weer een prachtig logboekverhaal. Hebben het reuze gezellig gevonden maandag, lekker effe bijkletsen wat zeker vervolgd gaat worden in september in Hoorn. Staat inmiddels in mijn agenda. Groeten aan Ger en Luus en nog een leuk verblijf in onze mooie stad Groningen 😂😂👋👋💋