Seneffe- Mons

11 juli 2017 - Seneffe, België

Dinsdag 11 juli, Mons

He he, eindelijk hebben we Murphy's law achter de rug. Na eerst de verkeerde dynamo ontvangen te hebben kwam gisteren om kwart voor zes in de middag eindelijk de goede dynamo bij het garagebedrijf aan. De goede man was zo vriendelijk om de poulie meteen over te zetten zodat ik om kwart over zes begon met sleutelen om het onding weer te monteren. Je kunt je misschien onze opluchting voorstellen toen we de motor startten en zagen dat de dynamo het deed. Een pak van ons hart.

Vanmorgen vertrokken we dus richting Mons, waarbij we ook de indrukwekkende schepenlift in Strepy- Thieu passeerden. Dat gigantische ding, de hoogste kabellift ter wereld, werd voor ons apart bediend. We zouden het heel begrijpelijk hebben gevonden als we hadden moeten wachten op andere schepen, maar nee hoor we gingen in ons uppie. Je vaart een 135 meter lange bak in, die vervolgens in zijn geheel met kabels en enorme betonnen contragewichten 73,15 meter omhoog of omlaag gaat in 7 minuten.(Zie de foto's)

De lift heeft uiteindelijk 625 miljoen Euro gekost, viermaal het begrote bedrag, toen op 2 september 2002 het eerste schip omhoog ging.

In Mons liggen we in de jachthaven die aan een klein meertje gesitueerd is, op loopaf stand van de supermarkt.

Havengeld €13,- incl toeristenbelasting en excl stroom. Motorurenteller 318

1. Henk:
    12 juli 2017
    Wow. Wat een lift. Spectaculair om mee te maken. Dat grapje kostte dus 625 miljoen. Heb je eigenlijk al uitgerekend wat jullie 'ride' daar gekost heeft?! Fijn dat die dynamo weer doet. Je kunt nu in alle rust stroom-opwaarts. Groeten.
  2. Marije:
    12 juli 2017
    Wat heerlijk dat de dynamo het weer doet, was ook nodig dat jullie uit dat "gat" Seneffe weggingen. Wat geweldig om in zo'n schepenlift met je boot omhoog/naar beneden te gaan en wat een hoogteverschil (zou geloof ik uitstappen en boven weer instappen). Jullie zouden wel weer richting Frankrijk kunnen, de weerstand daar is nu erg hoog, maar ga maar lekker stroomopwaarts. Nog veel plezier, lieve groet van ons.
  3. Willy:
    13 juli 2017
    Super dat het stroomprobleem opgelost is nu weer lekker verder varen. Wat een enorme lift zeg leuk dat jullie er foto's van gemaakt hebben, spectaculair hoor. Een fijne voortzetting van jullie tocht. Groetjes Willy