Mons- Toernai ( Doornik)-Zwevegem-Kuurne

17 juli 2017 - Kortrijk, België

Donderdag 13 juli Mons- Doornik

In Belgie ben je als fietser echt vogelvrij. In Mons was ik gisteren lopend boodschappen gaan doen en wilde daarna met de fiets even de stad in om te zien of dat wat voor ons samen zou kunnen zijn. Niet te geloven, maar voor je het weet rijd je op de autoweg en kun je alleen via een busbaan  de stad in, waar je vervolgens van je fiets stuitert over de kasseien. Daar hebben we dus maar van af gezien.

Vanmorgen zijn we vertrokken, aanvankelijk om 27 km verder naar een haventje te gaan, maar uiteindelijk zijn we, na, voor het eerst deze reis, een erg lange wachttijd bij een sluis, doorgevaren naar Tournai, ofwel Doornik, waar we dicht bij het centrum nog net een plaatsje konden vinden aan een keurige drijvende steiger waar we gratis liggen en alleen voor stroom en water moeten betalen met 50 eurocent muntjes. Er lagen vrijwel alleen Vlamingen aan de steiger en het werd nog zo gezellig dat we pas om 22.00 uur gingen eten.

Motorurenteller 3187

Vrijdag 14 juli

Tineke voelde zich niet zo lekker dus zijn we nog een dagje in Doornik blijven liggen. Ik ben deze heel gezellige stad in gegaan en heb o.a. de Notre Dame de Tournai, ofwel de Onze-Lieve Vrouwekathedraal van Doornik bezocht. Deze enorme kathedraal met vijf even hoge torens wordt momenteel zeer grondig gerestaureerd en is echt de moeite waard om te bezichtigen.

Zaterdag 15 juli Doornik -Zwevegem

We wilden van Doornik via het kanaal Bossuit-Kortrijk naar Kortrijk en Kuurne varen. In Nederland zijn we natuurlijk gewend dat in het hoogseizoen alle bruggen en sluizen tenminste overdag worden bediend. In Vlaanderen is dat niet het geval. Toen we om 13.15 uur bij de eerste sluis van Bossuit de sluis opriepen op kanaal 20 kregen we geen antwoord. Kwartiertje later nog maar eens geprobeerd en in de pilot gechecked of hij bediend werd. Dat was het geval tot 18.00 uur, dus nog maar eens oproepen en daarna maar een telefoonnummer opgezocht. De telefoon werd wel opgenomen door een juffrouw die zich verontschuldigde dat ze twee sluizen  moest bedienen( die allebei op kanaal 20 opgeroepen moesten worden), maar ons vertelde dat we inmiddels de laatste sluizen bij Kortrijk niet meer zouden halen en dat er op zondag helemaal geen bediening is....... Wel moesten we voor €40,- een vaarvignet voor Vlaanderen aanschaffen.

De overigens zeer vriendelijke dame adviseerde ons om door te varen naar Zwevegem, wie kent het niet, en daar aan de kade af te meren tot maandag. Zwevegem bleek een alleraardigst typisch Vlaams dorp te zijn met alle voorzieningen zoals kerk, kroeg, bakker, slager en supermarkt dus wat wil een mens nog meer? In de supermarkt hebben we heerlijke grote mosselen gekocht en die aan boord met een lekker koud glas Chardonnay opgesmikkeld,  heerlijk!

Motorurenteller 3192

Zondag 16 juli nog een dagje Zwevegem

In de middag ben ik eerst langs de te passeren sluizen naar Kortrijk gefietst en zag toen dat de laatste 3 sluizen behoorlijk klein waren en met de hand bediend werden. Later zijn we samen het dorp in gefietst en hebben gezellig zitten kletsen op een terras. Dat is wel leuk van de Vlamingen, ze willen heel graag een gesprek aanknopen met je.

Maandag 17 juli door naar Kuurne

Maandagochtend heb ik me al vroeg bij de laatste grote sluis gemeld i.v.m. de doorvaarttijden van de verderop gelegen handbediende sluizen met vaste draaitijd.  Toen ontspon zich een, ik denk typisch Vlaams, toneelstukje. In eerste instantie zou ik pas om kwart voor twaalf verder kunnen, maar na heel vriendelijk vragen werd ineens alles in zijn hoogste versnelling gezet. De grote sluis stond al open toen we aan kwamen varen en vanaf het moment dat we vast lagen begon de sluis meester 20 minuten lang te kwetteren in het plat Vlaams, waarvan we dus misschien maar de helft konden verstaan. Ik begreep dat hij geregeld had dat er verderop apart voor ons zou worden gedraaid. Verder gaf hij ongevraagd een les sluistechniek en hoe belangrijk de waterstand was. Ik maar vriendelijk knikken of ik het kon verstaan maar ik was dolblij toen we de sluis uit konden varen, uiteraard na hem nogmaals uitbundig bedankt te hebben voor zijn hulp.

In Kortrijk stond een pezig mannetje klaar om ons door de sluizen te helpen. Waar mogelijk heb ik hem, ook uit eigenbelang natuurlijk,  geholpen met draaien, maar al met al duurde het 2,5 uur eer we op de Leie waren. Iets verderop in Kuurne was een "ankerhaven" waar we afmeerden.  In  Belgie hebben ze het ankerproject bedacht, dat zijn havens waar je de eerste en vaak ook de tweede nacht voor half geld ligt. Je moet dan voor €60,- lid worden, maar dat is snel terugverdiend natuurlijk. Inmiddels zijn er ook een aantal havens en Nederland en Frankrijk die " ankerlid" zijn.

''s middags op de fiets naar het heel gezellige Kortrijk gereden waar Tineke zich weer even op de uitverkoop kon storten. Vlakbij onze haven is een tennisclub met een restaurant met groot terras waar we lekker hebben gegeten. Morgen blijven we nog een dagje.

Havengeld nu € 7,50 incl.mstroom en water     Motorurenteller 3196

2 Reacties

  1. Marije:
    18 juli 2017
    Wat weer een heerlijk verslag van jullie reilen en zeilen; belangrijk dat het weer goed is.en dat jullie je nog steeds goed vermaken, zoals ik lees!nog en fijne tijd verder.
    Lieve groet, M.
  2. H.C.van Aanholt:
    18 juli 2017
    Nou Tineke en Frits er zijn voor jullie mee- en tegenvallers op de reis. Maar jullie vermaken je wel en zo is het zeker ook geen saaie bedoening.
    Wij wensen jullie nog veel plezier.
    Groetjes van Netty en mij, Henk.