Zomer 2026
31 mei 2026 - Earnewald, Nederland
Maandag 25 mei: zijn we eindelijk vertrokken uit Hoorn.
5 uur later kwamen we behouden aan in Stavoren na en heel spannende tocht met windkracht 2 en woeste golven van wel 10 cm hoog. Dat was uitkijken geblazen. Het uitvaren van de sluis gbeurde niet vanzelf, want toen ik de gashandel naar voren zette gebeurde er niets. Anderen hebben ons de sluis uitgesleept. De oorzaak bleek een losgetrilde bevestgingsschroef te zijn. Tja, als bij ons een schroefje los zit gaat het ook niet goed.
We konden een mooi plekje vlakbij de Plus supermarkt vinden in de volle haven.
Dinsdag en woensdag 26 en 27 mei: eilandje op het Heegermeer
Na een barre overtocht uit Noord- Holland moet je lichaam en geest weer even rust geven en dat hebben we hier zorgvuldig gedaan.
Donderdag 28 mei : naar Sneek
Nog steeds prachtig weer. We zijn even langs de zeilmaker gevaren om van onze wintertent af te geven waarvan de ritssluiting vernieuwd moet worden. Daarna een Marrekrite ligplaats opgezocht. Alles was vol en alleen naast een deplorabele, roestige nog net drijvende boot was plaats. We hoorden van Snekers dat die boot daar al heel lang lag, terwijl je er max. 3 nachten mag liggen. Ik heb dat bij Marrekrite gemeld en kreeg prompt een bedankje voor de melding en bevestiging dat ze er achteraan zouden gaan.
Vrijdag 29 mei Sneek
Hier nog een dagje aan een nu wel vrije mooie plek gelegen. Paul Gieb, die al 17 jaar de wereld rondzeilt, belde me op om te melden dat hij na een overtocht vanuit Brazilie van 28 dagen aangekomen was op de Azoren. Ze vonden het maar erg druk in de haven .......??
Zaterdag 30 mei door naar Grou
Bij de Pikmeerwerf kregen we een mooie ligplaats, bijna tegenover de Jumbo en Lidl, dus heel comfortabel voor de boodschappen. Toen ik terug liep naar de boot werd er ineens "hoi Frits" geroepen. Dat bleken Edward en Esther Tas te zijn die naar een andere boot aan het zoeken waren. Uiteraard werd daar een gezellige borrel op gedronken op de Tack.
Twee uur later gingen ze weer naar hun tweede huis in Heeg en zakten wij onderuit.
Weer een uurtje later kwamen er ineens twee mensen blij aanfietsen. Dat waren Co en Tiny Vertelman uit Hoorn. Zij stonden met hun camper in Sneek en hadden wel gevraagd naar onze vaarplannen maar dachten dat dat niet zou matchen. Het was dus erg leuk dat zij toch op de gok kwamen kijken. Dat werd dus nogmaals een gezellig bezoek.
Zondag 31 mei door naar de Olde Faenen.
Dat was opnieuw een uurtje varen naar natuurpark Olde Faenen, waar veel aanlegplaatsten zijn tusen de eilanden.
De energievoorziening op de boot doet het geweldig. Ik heb vorig jaar nieuwe accus geïnstalleerd en dit jaar nieuwe krachtiger zonnepanelen. Drie weken geleden ben ik van de walstroom afgegaan en nu zijn we echt qua energie volledig selfsupporting. We hebben twee elektrische koelkasten, een Nespresso apparaat en een elektrische oven. De twee ventilatoren staan bij warmte ook bijna dag en nacht aan en onze energievoorziening is nog niet onder de 90% geweest. Hier zijn we echt blij om.
In

Super dat jullie nu zelfvoorzienend zijn vwb Electra ; dat scheelt een slok op een borrel, die jullie alweer veelvuldig hebben gedronken met de aanloop. Fantastisch allemaal. Geniet en tot de volgende track. Liefs van ons C&M🍷💋
Geniet lekker ❤️
Jullie dobberen lekker in de Friese wateren
🛳️ ⚓️⛴️ 🛟 🚢
en fijn voor Tineke dat zij zich beter voelt dan op de wal !!!
Dus lekker genieten en als het water te woelig wordt zoek dan de wal maar op als alternatief !