Köpenick

14 juli 2016 - Berlijn, Duitsland

Rond de middag zijn we vertrokken uit Berlijn Centrum naar Köpenick, een randgemeente van Berlijn. We varen nog steeds op de Spree, die in de DDR tijd de grens tussen Oost en West was. Onder water was prikkeldraad geplaatst waardoor menige vluchteling de dood vond.

Je kunt nu nog steeds het verschil in bebouwing zien aan beide zijden alhoewel er overal enorm gebouwd wordt in en om Berlijn. Wel een rommeltje maar heel imposant.

Wilhelm Voigt, alias de kapitein van Koepenick, is een pracht verhaal wat je zelf maar moet googelen. Het maakt het Duitse Befehl ist Befehl echt belachelijk en ze hebben er ook niet van geleerd lijkt het wel......., maar misschien nu uiteindelijk wel.

Op de recente kaart stond bij het Schlossinsel een mooie overnachtingsplek aangegeven, maar daar was intussen een horecabedrijf gevestigd die een maand of twee geleden twee nieuw steigers had geplaatst. Ze waren alleen vergeten om fatsoenlijke bolders te monteren en er stonden nu kikkers op waar je een vlaggelijntje mee vastzet.

We zijn daarnaast aan de openbare kade gaan liggen en hebben de lijnen aan een hekwerk vastgemaakt.

Vanavond om 21.30 uur werd er op de boot geklopt. Dat bleekde waterpolitie te zijn. We waren in overtreding. We hadden onze landvasten bij gebrek aan iets anders aan de spijlen van een stevig hekwerk vastgemaakt en dat mocht niet. We hadden wel het recht om op deze plaats te overnachten, maar we mochten de boot niet vastleggen aan het hekwerk. Dat werd een amusante discussie. Pas toen ik zei ik dan wel ergens anders een plek zou gaan zoeken werd het gedoogd, mits ik morgen weg zou gaan.

Köpenick is een heel gezellig plaatsje. We hebben bijna naast de boot  in de kleinste brouwerij van Duitsland een heerlijk donker biertje gedronken en hadden spijt dat we al eten aan boord hadden dat niet bewaard kon worden want er was rond een pleintje een veelheid van leuke restaurantjes.

Motorurenteller: 2895

1. Marie Grapendaal: