Kalenburg-Heerenveen-Woudsend-Balk-Sloten-IJlst

22 mei 2022 - IJlst, Nederland

16 mei Kalenburg-Heerenveen

Dit was een leuk stukje varen over bekend water. Onderweg zag je op openbare steigers midden in natuurgebied bijna-wrakken van boten afgemeerd liggen. Het doet mij iedere keer weer pijn om dat te zien. Geef die boot dan weg en laat iemand anders het plezier hebben van het opknappen en ermee varen. In Heerenveen konden we weer op ons favoriete (gratis) plek middenin het centrum liggen.

17 mei nog een dag Heerenveen

We hadden gisteravond een heel slechte ontvangst via de Digitenne televisieontvanger en in de KPN winkel heb ik daarom te ontvanger omgeruild voor een nieuwer type. Toen ook dat geen verbetering gaf een nieuwe antenne gemonteerd en nog steeds geen succes. Navraag bij de buren leerde dat precies op die plek in de haven er geen of zeer slechte ontvangst was.....

Vaarvrienden Jan en Christien Volkers, belden waar we lagen. Zij hebben hun boot, de Vaarwel, in een botenhuis in Grouw liggen en besloten naar ons toe te varen. Dat werd uiteraard weer een heel gezellig weerzien.

18 mei  Heerenveen-Woudsend

Samen met Jan en Christien zijn we naar Woudsend gevaren. Daar hebben we bijna 5 uur over gedaan en toen waren we blij dat we aan een Marrekriteplekje afmeerden. Ze hadden ons uitgenodigd voor een etentje maar omdat er van onze ligplaats geen mogelijkheid was om naar het dorp te komen werd het een daarom een niet minder gezellige geimproviseerde maaltijd bij hun aan boord.

19 mei  Woudsend

We lagen wel heel leuk met flink wat bedrijvigheid om ons heen. Dat bleek te komen omdat er in het weekend sleepbootdagen waren in Woudsend. Leuk om al die heel mooi onderhouden antieke boten te bekijken.

20 mei Balk

Jan en Christien gingen weer terug naar huis voor een bezoek aan de huisarts en wij zijn het Slotermeer overgestoken naar Balk. Dat is een heel leuk dorp met veel winkelvoorzieingen langs de  centrale gracht.

21 mei Sloten

Daar wilden we het huisje van Ton de Brouwer, de eerste dirigent van het shantykoor in Medemblik wel eens bekijken. Ik had hem gebeld en toen we de haven kwamen invaren stond hij al te zwaaien op de kant. Dus afgemeerd en een biertje bij ons aan boord. Zijn vriendin Frederieke, waarmee hij samen het huis heeft, was op haar zeilbootje aan het klussen en wilde dat eerst afmaken. Tineke voelde zich niet lekker en daarom ben ik met Ton het bezit gaan bekijken.

Ze hebben op een heel fraaie plek met prachtig uitzicht een mooie ruime vakantiewoning met 2 terassen, 2 badkamers en 2 toiletten, het kan niet op. Kortom, het huisje is een huis.

Met Frederieke daarna bij ons aan boord nog wat gedronken en toen belde Ankie van den Berg met de mededeling dat ze in Terherne waren en bij ons langs wilden komen. Het werd dus wisselen van de wacht. Ton en Frederieke waren net van boord toen Wim en Ankie erop stapten. Ik was van plan om voor 2 dagen nasi goreng te maken maar daar werd dus nu door 4 personen van genoten.

Zondag 22 mei  Sloten naar IJlst

Het is vandaag prachtig weer en we waren al snel in IJlst waar we op een Marrekritesteiger zijn  gaan liggen. Morgen blijven we hier ook want het wordt een heel regenachtige dag en dan maakt het weinig uit waar je ligt.

1. Marie Grapendaal:
    Fryslan boppe
  2. Barbara:
    22 mei 2022
    Het klinkt allemaal super fijn leuk te lezen dat jullie zoveel mensen zien en dat jullie zo genieten.
    Heel veel liefs van ons xxxx
  3. Marije:
    22 mei 2022
    Weer een leuk verhaal, wat jammer trouwens dat je in Heerenveen een nieuwe ontvanger en nadien een nieuwe antenne hebt gekocht om achteraf te constateren dat de ontvangst op die plek erg slecht is 🤣😂. Ach, wat maakt het uit, jullie hebben praktisch geen tijd om tv te kijken met zoveel gezelligheid van vrienden en kennissen👍.
    Lieve groet en blijf lekker genieten. Als je in de buurt komt, horen we het wel, bellen we Luus ook; gezellig hier een borrel en hapje🥂🍾🎶👍😍
  4. Inge tilet:
    22 mei 2022
    Dit is toch genieten ,dat doen jullie super.op al die plekken zijn wij ook ooit geweest zie het zo voor me .leuk dat ank en Wim langs kwamen zijn ze met zn 2 en?nog veel plezier verder ,en wachten op het volgende bericht grvons
  5. Willy:
    22 mei 2022
    Ook toevallig, ik fiets de 11 stedentocht en zag gisteren een boot liggen met een Karperskuyl
    vlaggetje tussen Balk en Sloten, nog gestopt, wist niet zeker of jullie het waren en zag ook niemand. Groetjes zit inmiddels in Bolsward en fiets morgen met een vriendin weer naar huis. Nog veel vaarplezier