Haren-Assen-Dieverbrug-Havelte

12 juni 2023 - Havelte, Nederland

6 Juni Haren

Lekker met de fietsjes naar Haren gefietst. Luus, de weduwe van Ger uit Paterswolde, was ook uitgenodigd en zo werden weer heel wat herinneringen opgehaald. We zaten in de tuin in het warme zonnetje. Dorstig weer dus. Carel en  Marije hadden zich uitgesloofd met een heerlijke lunch waar we gezellig van genoten hebben en laat in de middag fietsten we weer naar onze ligplaats.

Onderweg tussen Groningen en Haren was ik flink geschrokken toen ik op de voltmeter van de motor keek die nul aangaf. Geen stroom dus. De zonnepanelen doen het heel goed met dit weer dus geen paniek, de koelkast bleef draaien. Wel direct kontakt gezocht met de leverancier van de dynamo. Als die kapot was moesten we wel zo snel mogelijk een nieuwe hebben natuurlijk. Dat grapje zou €876 ex btw gaan kosten, grrrr.

Maar het lekkere wijntje van Marije en Carel had me toch inspiratie gegeven. Toen het donker was, dus geen stroom meer van de zonnepanelen, heb ik de spanning van de accus gemeten en toen de motor gestart. De spanning op de accus ging keurig omhoog dus hoera, de dynamo was niet kapot. Daarna in het instrumentenpaneel gezocht en gezien dat een losgeraakt kabeltje van de voltmeter losgeschoten was. Diepe zucht van opluchting dus en een lekkere borrel op de overwinning gedronken.

7 juni door naar Assen.

Er zijn twee periodes per dag waarin de talloze bruggen over het Noordwillemskanaal bediend worden. Dat is tussen 09.00 en 12.00 en tussen 13.00 en 1700 uur. Wij kozen de laatste want we zijn niet zo matineus. Die tijd hadden we nog hard nodig want we haalden op het nippertje de laatste sluis en brug in Assen.

Op het havenkantoor in Assen heerste stress. Tot dan toe lag er hooguit een enkele boot per dag in de haven en nu waren dat er meer dan tien. We werden ook meteen gewaarschuwd om onze fietsen maximaal te beveiligen, want een week eerder werden er op 3 boten de fietsen van de boot af gestolen door de antidiefstalketting  gewoon door te knippen... Uiteraard zijn bijna alle Assenaren ervan overtuigd dat de daders uitde richting van Ter Apel komen.Het resultaat was wel dat ik voor de nacht onze fietsen binnen in de kuip heb gezet. Dat was toch een heel gezeul.

Hier kwamen ook zeilkennissen Tineke en Johan Nieboer een borrel drinken. Altijd gezellig om de gezamenlijke belevenissen weer op te halen.

8 juni door naar Dieverbrug

Ik heb eerst nog bij Dirk vd Broek in Assen mijn sterke drank flink aangevuld. Mijn favoriete borreltjes zijn daar heel gunstig geprijsd, dus ik heb voor de rest van de vakantie ingeslagen. Tineke zag me hoofdschuddend mijn buit uitladen.

Je hebt onderweg  23 bruggetjes en twee sluizen dus echt opschieten lukte niet.

We hebben voor de brug van Dieverbrug afgemeerd om de volgende dag diesel te kunnen tanken.

9 juni Dieverbrug

Eerst ruim 200 ltr diesel getankt tegen een heel vriendelijk prijsje en toen een ligplaats gezocht tussen brug en sluis. Op de fiets zijn we naar Dwingeloo gegaan voor boodschappen. Dwingeloo is een echt leuk drents dorp met een vierkante brink in het. midden.  Zon, zon, zon, het is ineens hoogzomer.

Onderweg naar Dwingeloo kwamen we langs een ooievaarsnest met 3 jonkies (zie foto)

Naar Dwingeloo hadden we geen koeltas mee voor ijs, dus ben ik aansluitend nog naar Diever gefietst, nu wel met koeltas, om een flink pak consumptieijs te halen. Wonderbaarlijk dat onze oude koelkast met deze warmte nog ijsblokjes maakt.

10 juni Dieverbrug

We bleven op ons gemakje hier nog een dag liggen. We lagen vrijwel tegenover een chinees restaurant en omdat het helemaal vol klanten zat moest het niet slecht zijn.Het afgehaalde eten was zoveel dat we maar de helft op konden en de andere helft in de koelkast bewaard hebben.

11 juni Havelte

Om 13.00 uur draaiden  sluizen en bruggen weer, dus gingen we verder richting Meppel. In een sluis vertelde een medewatersporter ons dat Havelte het mooiste brinkdorp van Drenthe zou zijn dus hebben we daar aangelegd. Op het fietsje ben ik naar de plaatselijke Appie gegaan (zowaar open op zondag) voor verse jus en melk en daarna hebben ons vanwege de hitte zo rustig mogelijk gehouden, inclusief een passende siësta.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marie Grapendaal:
    Toppp
  2. Isa:
    12 juni 2023
    Had Billy toch bij jullie moeten logeren, die houdt de dieven wel weg 😂
    (Mijne stond op station)

Doe maar super rustig aan met die hitte! Keep cool 😎

Kusje!
  3. Marije:
    12 juni 2023
    Gelukkig dat het niet aan dé dynamo lag 🙏 weer een leuk verslag.
    Zal wel Bloedjeheet zijn aan boord, gelukkig geeft een koud biertje /wijntje en niet te vergeten het ijs de nodige verkoeling 😀. Fijne reis verder.
    Liefs Marije