Dokkum-Stroobos-Zuidhorn-Groningen

5 juni 2023 - Groningen, Nederland

31 mei Dokkum

We hebben er nog een dagje aangeplakt. Ik ben naar het museum geweest waar vrijwel alles natuurlijk om Bonifatius draait. Tineke ging niet mee want die beweerde  ze er al eens geweest was. Laat ze verdorie nou toch gelijk hebben!

In de middag ging ik, op sterk aanraden van mijn religieus geschoolde zwager op zoek naar de St.Bonifatiusbron. Als je daar een glaasje water uit zou drinken zou je ziel gereinigd worden en werden alle zonden die je opgebiecht had je vergeven.. Nou dat leek me, zeker in mijn geval, de moeite waard.

De volgende dag had ik diarree. Toen ik me daarover bij zwager Henk beklaagde zei hij dat die heilzame werking alleen voor katholieken gold..... Wie zou de discriminatie nou hebben uitgevonden?

1juni verder via de Stroobosser trekvaart naar Stroobos

Dit was echt een landelijk tochtje en in Stroobos legden we aan in een zijtak van het kanaal. Om 20.30 kwam een  jongeman het havengeld innen. Dat weigerde ik omdat nergens een bord stond dat er betaald moest worden. Het werd uiteindelijk een heel theater en het laatste woord is er nog niet over geschreven....

2en 3 juni liggen we in Zuidhorn

Via een zelfbedieningsbruggetje kwamen we in Zuidhorn, een heel leuk echt Groningse plaatsje. We lagen met toestemming op een mooie plek bij iemand voor de deur. De plaatselijke jachthaven was gesloten, vandaar.

4 juni Groningen

Daar lig je in de Oosterhaven in een heel gezellige jachthaven. Vlakbij is een kleine wassalon waar we al eens eerder een zak vol vuil wasgoed  hebben afgegeven die dezelfde dag nog keurig gestreken en opgevouwen kon worden afgehaald. En dat tegen een zeer bescheiden prijs.

5 juni naar Paterswolde

Op het Noordwillemskanaal hebben we al vaker afgemeerd. Je ligt daar mooi tussen Paterswolde en Haren in en in beide plaatsen woonde familielid van Tineke. De aangetrouwde neef  in Paterswolde is echter jammer genoeg plotseling overleden zodat we voor morgen een lunchafspraak hebben met nicht Marije en Carel in Haren.

1. Mia:
    5 juni 2023
    Ja Trits, je moet ook gewoon miswijn drinken niets aan de hand.
    Of bronwater van de club. Groetjes
  2. Frits en Tineke van der Holst:
    5 juni 2023
    Hoi Mia, je hebt gelijk behalve met dat bronwater van d3eclub
  3. Wim en Ank:
    6 juni 2023
    Leuk dat jullie in Zuidhorn zijn geweest ,wij hebben nog een sleutel van de zelfbedienings bruggen.
  4. Frits en Tineke van der Holst:
    7 juni 2023
    Hoi Ankie,
    Nou, die sleutel kan je weggooien hoor want ze hebben hem nu elektrisch gemaakt bij de eerdte brug vanaf het kanaal. Aan weerskanten kan je een drukknop indrukken en alles wordt voor u gedaan.
  5. Marije:
    6 juni 2023
    Heb genoten van jullie aanwezigheid; was gezellig om weer effe bij te praten onder het genot van diverse versnaperingen 🍾☀️🍰🥂🍷 etc.
    Liefs, Marije
  6. Wim en Ank:
    8 juni 2023
    Dat dacht ik al, die sleutel is een leuk souvenir!!! Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
  7. Ruud:
    9 juni 2023
    Hi Tineke en Frits, het lijkt ons dat jullie je best vermaken op deze leuke tocht . Veel plezier Peggy en Ruud