Gaastermeer-IJlst-Sneek-leeuwarden-Wartena-Eernewoude-Princenhof-Grou

3 augustus 2019 - Grou, Nederland

24 juli Gaastermeer naar IJlst.

De komende dagen zou het weer behoorlijk warm gaan worden dus wilden we het liefst op een luchtige plek liggen. Vanuit vorige jaren herinnerde ik me een leuke steiger bij de molen van IJlst. Dat is een steiger van Marrekrite en hij ligt direct aan een fietspad. We vonden een mooi plekje.

25 juli IJlst

Hier lekker rondgefietst en bij de dichtbij gelegen supermarkt de noodzakelijke levensmiddelen ingeslagen. Verder heel erg slow and easy gedaan en lekker rond de boot gezwommen. Het was er vrij ondiep zodat ik ook meteen de waterlijn van deboot weer eens netjes schoon kon maken.

26 en 27 juli Sneek

Op onze haast vertrouwde plek bij de Watertoren konden we zowaar weer  prima liggen. Meestal is dat erg gewild maar omdat we vrij vroeg aankwamen hadden we plaats voor het uitkiezen.

Een tijdje later kwam er een flink hoog motorjacht pal achter ons liggen, met zijn achterkant direkt tegen onze achterkant aan. Het stoorde me behoorlijk dat ze iedere  beweging van ons volgden. Toen ik de schipper vroeg waarom hij zo was gaan liggen en hem uitlegde dat het wellevend is om iedereen  met zijn boot zoveel mogelijk privacy te gunnen keek hij me heel verbaasd aan en gaf als reden op dat hij van de andere kant was komen aanvaren.....Maar hij draaide zijn boot heel welwillend om en beaamde dat hij er gewoon niet bij had nagedacht. Omdat we twee dagen wilden blijven liggen waren we daar erg blij mee.

De volgende dag fietsten we naar oud-collega John Kalkman die in Sneek aan het Snekermeer woont. Martje, zijn echtgenote, was zelf een stuk aan het fietsen dus we hebben gezellig bij John wat gedronken.

We waren weer net terug aan boord toen Martje aan de telefoon hing, verontwaardigd dat ze ons gemist had. Een paar uur later zaten ze bij ons aan  boord gezellig te borrelen.

28, 29 en 30 juli Leeuwarden

Via de Middelseeroute zijn we naar Leeuwarden gevaren.

Tot onze verbazing was het in Leeuwarden tjokvol en konden we met moeite een plekj vinden aan de overkant van de Prinsentuin. We lagen voor een grote vierkante opening waar een smerige putlucht uit kwam.

Tijd om een alternatief te zoeken was er niet want er brak een enorm zwaar onweer uit. Het vierkante gat bleek de afvoer van het waterriool te zijn. Daar kwam nu met donderend geweld een enorme berg watr uitzetten die onze boot, alhoewel goed vastgelegd, heen en weer tegen de kant  bonsde.

De volgende ochtend vonden we een  veel betere ligplaats en hebben we de havenmeester verteld dat we het belachelijk vonden dat we voor onze rioolplaats nog moesten betalen ook. De daarop volgende ochtend kwam hij langs en bood ons aan om nog een extra nachtje te blijven zonder daarvoor te betalen. Dat hebben we dankbaar aanvaard. Leeuwarden is altijd weer een heel gezellige stad en vanwege het mooie weer waren er constant jongelui aan het picknicken op de taluds naast de boot.

We waren van plan om 30 juli  naar Jan en Christien Volkers  te fietsen als we bij hen in de buurt van hun huis zouden liggen , maar nu zijn ze in de middag met de auto naar Leeuwarden  gekomen en hebben we een paar uur gezellig zitten kletsen.

31 juli van Leeuwarden naar Wartena

Hier hebben we mooi aan een Marrekritesteiger dichtbij Wartena gelegen.

1 augustus verder naar Eernewoude

Dat ligt in het natuurgebied Alde Faenen en de Princenhof en Eernewoude is een heel knus dorpje. We hadden een mooie plek in de gezellige passantenhaven. Jammer genoeg wel in een box zodat de fietsen niet op een normale manier van de boot te halen waren.

2 augustus Princenhof

We vonden weer een Marrekritesteiger aan het meer.Vandaag regende het flink dus zodra we vastlagen hebben we een boek gepakt en zijn we (alweer) erg lui geweest.

3 augustus naar Grouw

Beaudine,onze kleindochter, vroeg gisteren waar we waren, want ze wilde zondag naar ons toe rijden. Heel gezellig en dus zorgen we dat we zateradgavond in Grouw liggen. Het wordt dan weer goed weer dus kunnen we wellicht een stukje varen met haar.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Inge tilet:
    3 augustus 2019
    als dit geen vakantie is dan weet ik het niet meer ,blijf lekker genieten en varen.de motor alles oké ?? gr v ons
  2. Marije:
    3 augustus 2019
    Weer een super leuk verslag, geniet en veel plezier👌👋👋💋