Grou- Akrum-Heerenveen-Munnikenburen-Muggenbeet-Blokzijl-Zwolle- Kampen

17 augustus 2019 - Kampen, Nederland

4 augustus: Grouw

We hadden een mooie ligplaats in Grouw, direct naast een parkeerplaats voor Beaudine. Die kwam rond de middag aan boord en we hebben het heel gezellig gehad met haar. Ze kon aan boord blijven slapen maar moest dan maandag toch alweer vroeg vertrekken, dus ging ze in de loop van de avond er weer vandoor.

5 augustus: Akrum

Alweer een mooie Marrekrite-plek gevonden  bij Akrum.

6 augustus door naar: Heerenveen.

Er zijn daar maar enkele plekken daar waar je stroom en water kunt krijgen en waarempel, er was er een voor ons. In Heerenveen lig je direct bij het centrum met een grote hoeveelheid restaurantjes tegenover de ligplaats.

7 augustus: Heerenveen

De volgende dag kwamen Ank en Wim van den Berg naar Heerenveen en hebben we bij hen aan boord een kop koffie en een neut gedronken. Zij lagen best wel verder weg uit het centrum, maar dat was voor onze e-bikes geen enkel probleem.

8 augustus: Heerenveen

Ank en Willem, jawel allebei 80 plus, kwamen na een flinke wandeling naar ons toe en hebben boodschappen gedaan in het centrum. Daarna bij ons wat gedronken  en toen stapten ze er weer vandoor naar hun boot. Ik heb daar met de fiets hun boodschappen heen gebracht. Wat een conditie hebben die twee!

9 en 10 augustus: Munnikenburen

Hier, dichtbij de Rottige Meente, ja dat natuurgebied bestaat echt, vonden we vlak voor de brug een mooie plaats naast een fietspad.  Ik ben op de fiets helemaal door het natuurgebied gereden, echt prachtig. Omdat we een mooie plek hadden en het goed weer was zijn we lekker nog een dag langer blijven liggen, we hebben tijd zat uiteindelijk.

11 augustus: Muggenbeet

Via de prachtige Kalenberger gracht zijn we in Muggenbeet beland. Er gaat een wereld voor je open hier in Friesland. We vonden weer een mooie gratis ligplaats.

12 en 13 augustus Blokzijl

In de havenkom van Blokzijl is het heel leuk liggen en dat hebben we ook weer 2 nachten gedaan. We hadden gehoord dat je in Vollenhove heerlijke vers gerookte paling kunt kopen voor een vriendelijk prijsje, dus daar ben ik heen getogen op het fietsje. Het was 7 km had ik op Google maps gezien en toen ik een bordje Vollenhove zag heb ik een lange rechte weg gevolgd. Onderweg waren er boerderijen die verse eieren verkopen, iets waar ik echt gek op ben. Dat doe ik dan wel op de terugweg dacht ik. Bij de volgende kruising zag ik dat ik precies tussen Emmeloord en Vollenhove zat, 7 km naar beide plaatsen. Waarschijnlijk had ik een fietsbordje gemist...

Met de paling is het heel goed gekomen, maar de eieren blijven om van te dromen.

14 en15 augustus :Zwolle

Daar waren we nog nooit geweest en wat is dat een gezellige stad zeg!

Gelukkig vonden we een mooie ligplaats in de passantenhaven die al snel helemaal vol lag.

Ze hebben daar de zg. Aan_uit App. Je kunt dan met je mobile telefoontje je ligplaats inboeken, waarna je ook stroom en water kunt afnemen. De rekening krijg je maandelijks via de mail gestuurd. Dit systeem kennen we al een paar jaar en op voorwaarde dat er plaatselijk wel goed gecontroleerd wordt of de bezette plaatsen wel betaald worden werkt het prima. Die controle is er in Zwolle vrijwel niet zodat de helft van de boten ligplaatsen bezetten waar ze niet voor betalen. Je kunt dat op je mobieltje heel goed zien want daarop is zichtbaar welke plaatsen nog beschikbaar zijn.

Jammer dat op die manier een goed werkend systeem misbruikt wordt.

16 en 17 augustus :Kampen

Hier lig je ook weer gezellig bij het centrum. Zus en zwager Elly en Henk kwamen traditiegetrouw weer gezellig een avondje Canasta spelen. Nou zeg ik gezellig, maar we hebben nog nooit zoveel verloren op een avond, dus dat was best balen.

Maar alle gekheid op een stokje, het is leuk dat ze, waar we ook zijn tijdens onze vakantie, altijd een dagje langs komen voor een fanatieke pot kaarten.

1. Inge tilet:
    17 augustus 2019
    hoi luitjes, van de week toevallig adre v duin met een bootje in muggenbeet op de televisie gezien prachtige omgeving ook bijzonder.zo zie je nog eens wat.zag ank en Wim vanmiddag hier lopen .hier gezellig kermis gisteren vuurwerk geweldig .veel plezier verder gr v ons
  2. Wim en Ank:
    18 augustus 2019
    Mooie tocht maken jullie, heel herkenbaar!!