Elk voordeel hep ze nadeel, terug de Maas afzakken

25 juni 2017 - Revin, Frankrijk

Dinsdag 20 juni Stenay- Sedan

De voetbalfilosoof zei het al en er zit dan ook veel waarheid in. We hebben nu al een aantal weken prachtig zomerweer met tropische temperaturen en dan kun  je natuurlijk het best op het water zijn. De keerzijde van de medaille is dat de meeste rivieren  gevoed worden door regenwater en als dat stopt zakt het waterpeil. Voor de komende 14 dagen is de weersverwachting dat er pas over 10 dagen een buitje valt en de dag daarna nog een, maar daarna blijft het weer een tijdje droog. Op het laatste stuk Maas, bij de aansluiting van de Moezel zijn nu 5 sluizen tot nader order gesloten vanwege de lage waterstand.  We wilden aanvankelijk doorvaren naar Verdun en daar besluiten wat te doen, maar we hoorden dat de haven daar erg vol ligt en weinig faciliteiten heeft, dus hebben we vanmorgen besloten het niet langer af te wachten, maar om  te keren.

Vanmiddag om half 5 kwamen we  in het inmiddels bekende Sedan aan. Bij de stroomopwaartse vaart komt er tijdens het sluizen in korte tijd een enorme  berg water de sluis ingekolkt en dan is het toch behoorlijk trekken geblazen om de boel op zijn plaats te houden. Nu we omlaag sluizen is dat een makkie,  want het water stroomt naar buiten in plaats van naar binnen.

Morgen ga ik eens met de VNF bellen om te horen wat de beste alternatieven zijn voor de terugtocht. Er zij  er drie: via Reims naar het westen, maar daar is nu ook al een sluis gesloten, de Maas af tot Namen en dan richting Brussel en Antwerpen of hetzelfde stuk weer terug en dat laatste alternatief is natuurlijk het minst aantrekkelijk.

Enfin we zien  wel en we genieten evengoed nog steeds.

Havengelden en zo ga ik niet meer vermelden, want dat worden voorlopig herhalingen. Motorurenteller 3141.

Woensdag 21 juni, nog een dagje Sedan en hebben we besloten het er nietvop te wagen om via het Canal des Ardennes richting Reims te gaan, maar op de Maas te blijven tot Namen.

Donderdag 22 juni door naar Charlesville Mezieres en ook vrijdag 23 juni daar gebleven en wat rondgekuierd in het stadje.

Zaterdag 24 juni verder naar  Montherme en daar de voorraden weer eens aangevuld.

Zondag 25 juni door naar Revin waar we ligplaats hebben aan een heel mooi park, maar verder is het een nogal armoedige bedoening. Het is de afgelopen dagen flink afgekoeld en daar zijn we errug blij mee.

Alle ligplaatsen hier waren bezet en toen de Pandora uot Mook, een ander nederlands jacht van ongeveer dezelfde lengte zoekend rondvoer hebben we uitgenodigd om langs ons te komen liggen. Daar werd door de Pandora dankbaar gebruik van gemaakt en Anita bevestigde desgevraagd dat zij de doos van Pandora was en Piet lustte best een wijntje, waarbij ook Anita zich niet onbetuigd liet. Je raad het al, opnieuw een gezellige avond.

Dat is overigens voor ons als ex-zeilers een vreemd verschil met de zeilwereld. Als er in een zeilhaven geen plek meer is aan de steiger of kade ga je, weliswaar na toestemming van de schipper gevraagd te hebben, naast een andere boot liggen en dat kunnen uiteindelijk best dikke pakken boten worden. In motorbotenland is dat eerder een heel hoge uitzondering, althans zoals wij  tot nu toe in het buitenland hebben ervaren.

Morgen gaan we eerst even boodschappen doen bij de vlakbij gelegen Lidl en dan door.

1. Marije:
    25 juni 2017
    Wat een pech dat jullie hebben moeten besluiten om terug te keren; hoop dat jullie desondanks toch nog een hele fijne reis hebben.ndat het wat koeler is geworden lijkt me zeer aangenaam Liefs van hier
  2. Agaath:
    26 juni 2017
    Jammer, jammer, de zelfde weg terug is nooit zo leuk en het blijft toch
    bijzonder dat je zit te wachten op regen !!
    Ik heb ook goeie herinneringen aan Canal des Ardennes en Reims, midden
    door het champagne gebied ! Was prachtig.
    Hopelijk voor jullie nog veel mooie vaaruren, groetjes
  3. H.C.van Aanholt:
    26 juni 2017
    Hallo Frits en Tineke. Jammer dat jullie weer terug moeten. Heb je prachtig weer om te varen, maar dan wordt de waterstand weer te laag.
    Toch hopen wij, dat jullie nog vele fijne vaardagen mogen hebben en geniet van alles om je heen.
    Liefs van ons, Netty en Henk.
  4. Barbara:
    hallo paps en mams,

Wij hopen alleen maar dat jullie genieten van al het moois wat jullie zien.
    Uiteraard willen wij dat jullie genieten maar die regen zie ik niet zo zitten hoor :)
    Hopelijk vele mooie plaatsjes op jullie gekozen route.

Heel veel liefs van ons Beau , Stef ,Marcel en Barbara xxxx-jes
  5. Willem:
    30 juni 2017
    Hebben jullie nog wel genoeg drank aanboord? Kunnen jullie daar storen, of moeten wij evt een overlevings pakket brengen???? Geniet er van. Eliane en Willem.