Drachten -Gerkesklooster- Groningen- Assen-Dieverbrug- Meppel

13 juni 2022 - Meppel, Nederland

5 juni  vertrek uit Drachten

Bij het doorvaren van de Philipsbrug in Drachten hoorden we een hoop gebonk onder de boot. Daar moest dus iets liggen wat er niet hoort  maar de brugwachter wist van niets..

Ik heb de gemeente aansprakelijk gesteld voor de eventuele schade en het ook bij onze verzekering gemeld.

Na een paar uur vrij saai varen op  het Starkenborg kanaal besloten we halverwege te stoppen in Gerbesklooster, precies op de grens van Friesland en Groningen. We lagen op een vrije afmeerplek waar op een bord stond dat de eigenaresse van de iets verder gelegen camping  het havengeld van €0,75 per meter lengte mocht incasseren. We wilden een paar dagen beter weer afwachten en besloten dus naar de camping/jachthaven te gaan voor wat meer comfort. Er moesten door een hulpje pennen in de gammele kade geslagenworden om te kunnen afmeren. Toen ik geng afrekenen bleek hier de inflatie wel erg toegslagen te hebben want nu moesten we €2  per meter betalen... Dat is nog 25 % meer dan in hartje Groningen!

We zijn dus maar 1 nacht gebleven en de volgende dag doorgevaren naar Groningen

6 tot 8 juni Groningen

De Oosterhaven in Groningen werd soepel bereikt en we kregen daar een goede ligplaats. Tineke belde nichtje Marije en haar man Carel op om ze uit te nodigen voor een borrel aan boord. Ze kwamen in de stromende regen aan boord en we hadden een heel gezellige middag.

Het was de bedoeling om daar in Groingen beter weer af te wachten. Marije en Carel nodigden ons bij hen thuis uit voor een gezellige avond  we spraken af dat donderdag te doen en zouden dan met de fiets van een ligplaats bij Haren naar ze toekomen. Op woensdag was de weervoorspelling vooral voor de namiddag nogal twijfelachtig zodat we besloten af te bellen voor het etentje. Tineke wilde terug naar boord geen plensbui riskeren.

Nu bleek het donderdag prachtig weer te zijn gebleven en  dat was wel balen natuurlijk.

9 juni Assen

Het was de bedoeling om via ter Apel zuidwaaarts te gaan maar daar was de vaarweg gestremd dus kozen de voor de route via de Noordwillemsvaart naar Assen waar we ook niet in het centrum konden liggen vanwege een stremming. Maar we vonden een mooi plekje bij de sluis Peelo. Daar zat een alternatieve man een biertje te drinken. Het bleek een zeer erudiete filosoof te zijn waar ik heel gezellig mee heb gepraat.

10 Juni Dieverbrug

Via de Drentse Hoofdvaart zijn we in Dieverbrug beland waar we 3 nachten hebben gelegen. We hebben daar mooi gefietst naar Diever en naar Dwingeloo. In Diever heb ik voor het eerst een echt hunebed gezien

13 juni Naar meppel

De gevaren route telt wel heel wat sluizen en bruggetjes maar die werden goed en snel bediend. Met al die stremmingen schiet het natuurlijk niet erg op maar aan het eind van de middag vonden we toch weer een mooie ligplaats in Emmen.

1. Marije:
    13 juni 2022
    Volgende keer doen we het over bij ons thuis 🏠 👍🎶🥂🎈😍
  2. Isa:
    14 juni 2022
    Rustig ri het Zuiden! I like 😉
    Have fun! X
  3. Willy:
    14 juni 2022
    Wat is Nederland toch mooi hè, maar voor het eerst een hunebed gezien? Dat meen je toch niet Frits🤔. Kom jullie dit keer niet tegen 🚴‍♀️in Gelderland, veel plezier