Deventer-Hattem-Hasselt-Ommen-Dalfsen

8 juli 2018 - Dalfsen, Nederland

Zondag 1 juli Deventer- Hattem

Met dit prachtige weer word je zo lui als wat natuurlijk. In de avond wordt het gelukkig vrij snel koel omdat er flink wat wind staat. Wij zijn avondmensen die het laat maken en dus blijven we 's morgens wat langer liggen. We waren alweer snel in Hattem waar we met veel zijwind moesten afmeren. De RedDing lag er al dus die hielpen een handje.

Hattem is, zoals alle Hanzesteden, een prachtig oud stadje waar nog veel bewaard gebleven is.

Maandag 2 juli nog een dagje Hattem

We zijn een uurtje of wat wezen fietsen in de mooie omgeving van Hattem, daarna een terrasje gepikt en hebben tot besluit onze drankvoorraad weer wat aangevuld.

Dinsdag 3 juli Hattem- Hasselt

Het plan was eigenlijk om naar Zwolle te varen, maar de afmeermogelijkheden vielen daar erg tegen, dus zijn we doorgevaren naar Hasselt. Pech voor de Librije dus...(grapje)

Woensdag 4 juli Hasselt-Dalfsen-Ommen

Dat betekende 3 km weer terugvaren om de Overijsselse Vecht op te kunnen. Richting Ommen passeer je dan 2 sluizen, waarvan de tweede volgens de kaart met een maximale diepgang van 1 meter, die van ons dus, gepasseerd kan worden. Aangezien we de water- en dieseltanks vrijwel vol hebben en onze niet onaanzienlijke drankvoorraad ook recentelijk weer was aangevuld gingen we toch een beetje met kromme tenen de tweede sluis tegemoet. Daar bleek dat ze een veiligheidsmarge van 15 cm. aanhouden dus konden we probleemloos naar Ommen. We moeten daarna weer hetzelfde stuk terug, maar dat is het zeker waard. Wat een prachtige vaartocht was dit en wat is Ommen een mooie plaats.

Donderdag 5 juli nog een dagje Ommen

Toen ik 's morgens de Nespressomachine wilde bijvullen kwam er geen water uit de kraan. De drinkwaterpomp bleek te zijn overleden. Gelukkig heb ik al twee jaar geleden voor alle zekerheid een reserve pomp gekocht voor het geval dat de oude drinkwaterpomp het zou begeven, dus hadden we al snel weer water.

Het beviel ons hier prima, dus we hebben er nog een dagje aan vastgeknoopt. In de buitengebieden is het mooi bebost en er staan her en der veel prachtige villa's in mooie tuinen. We hebben, voor ons doen, een flinke fietstocht gemaakt en aansluitend boodschappen gedaan. Later in de middag hebben we nog het nationaal tinnenfiguren museum bezocht. Niet te geloven wat daar allemaal te zien is op 3 verdiepingen.

Vrijdag 6 juli Ommen- Dalfsen

We moesten nog even flink doorvaren om op tijd bij de sluis te zijn, maar dat lukte nog net om om tien over half twaalf daar te zijn. In Dalfsen ligt de vrij kleine haven tegen het centrum aan. Omdat de zijsteigers hier vrij kort zijn liggen we met de achtersteven tegen de hoofdsteiger. Zo kunnen we de fietsen makkelijk van boord halen. We hebben nog steeds prachtig weer en zijn in de middag wat gaan doorfietsen.

Zaterdag 7 juli Dalfsen

Vandaag op het fietsje naar kasteel Rechteren gegaan. Hier woont al 700 jaar dezelfde familie en ze hebben het piekfijn kunnen onderhouden. Knap hoor.

Er was in Dalfsen vandaag een Vechtival, dus festival met muziek. Alhoewel we gewaarschuwd waren bleek de boem-boem-boemmuziek keihard te zijn. Het schuim van mijn biertje kreeg door al het gedreun geen kans om in te zakken. De voetbalwedstrijd hebben we vanwege de herrie met gesloten kajuitdeuren bekeken. Gelukkig werd het festival om 01.00 uur al afgesloten.

Zondag 8 juli nog steeds Dalfsen

De derde dag lig je hier gratis dus dat moeten we wel meepakken natuurlijk.

Naast ons ligt een ouder Australisch echtpaar met hun "Aussiesdream". Hij is 65 jaar geleden met zijn ouders vanuit Nederland geëmigreerd en zal daar wel goed geboerd hebben want ze hebben al 27 jaar hun boot in Maassluis liggen en komen ieder jaar enkele maanden hier rondvaren. Morgen weer verder.

1. Marije de Jeeger-van der Heijden:
    8 juli 2018
    Wat weer een prachtige tocht en wat hebben jullie er schitterend weer bij, fantastisch. Blijft dik genieten. Super.
    Liefs van ons hier.
    Marije☀️😎🍷