Grave-Nijmegen-Arnhem- Doesburg-Zutphen-Deventer

30 juni 2018 - Deventer, Nederland

Zondag 24 juni naar Nijmegen

Je moet dan via het Maas-Waalkanaal en daarna een stukje tegen een flinke stroom in de Waal op. We waren 3 jaar geleden ook in Nijmegen en toen was de jachthaven prima in orde. Dat was nu duidelijk anders. Er lagen veel grote voormalige beroepsschepen en we eerden af langs een lange dwarssteiger. Daar werden we rond zes uur 's avonds door een zojuist binnengekomen groot schip verzocht ergens anders te gaan liggen. Nergens borden met aanwijzingen, maar wel een betaalautomaat waar overigens geen onderscheid werd gemaakt in scheepslengte met betrekking tot het verschuldigde liggeld. Begrijpelijk dat er zoveel grote schepen lagen. Enfin, dat was voor ons een goede reden om de volgende dag, na wel een boze e-mail naar de verantwoordelijke wethouder, meteen door te varen naar Arnhem, ook weer stroomopwaarts.

Maandag 25 juni Arnhem.

Volgens de kaart waren daar 4 jachthavens maar er bleken er maar twee te zijn. Wij meerden in een ervan af en dat was ook niet veel soeps. De oude steigers werden met vurenhouten planken gerepareerd want er was recentelijk iemand door de wrakke steiger gezakt. Opnieuw relatief duur voor wat je er voor kreeg.

Dinsdag 26 juni naar Doesburg

We zakten met een flinke stroom mee de Gelderse Ijssel af en waren al snel daar in de gezellige haven. Het stadje was weer erg leuk om te bezoeken met veel kleine winkeltjes en overal terrassen.

Woensdag 27 juni naar Zutphen.

Ook weer stroomafwaarts natuurlijk en al na ruim een uur varen meerden we af in de buiten het stadje gelegen jachthaven. Dichtbij het centrum is er ook een haventje maar dat ligt in een kom met hoge muren eromheen en dat is met de huidige temperaturen niet waar je wilt zijn. Zutphen  was voor ons nieuw en is ook weer een echt oud Hanzestadje met heel veel smalle straatjes en prachtige oude gebouwen. De elektrische fietsen zijn toch wel ideaal hoor als je een flink stuk van de stad af ligt.

Donderdag 28 juni Zutphen

We hebben er nog een dagje Zutphen aan toegevoegd want het bevalt prima en met dat prachtige weer is het hier heel goed uit te houden.

Vrijdag 29 Juni Deventer

Op ook weer op een korte vaarafstand lag Deventer. De bijzonder goed geoutilleerde jachthaven ligt vrij dicht bij de stad. We kregen een plaatsje aangewezen naast de Redding,  een Luna 34 uit Purmerend. Zoals dat vaak gaat met dit soort routes kom je elkaar regelmatig opnieuw tegen. We hadden deze boot al eerder gezien en een kort praatje met ze gemaakt.De haven heeft een restaurant waar we 's avonds heerlijk op het terras hebben gegeten.

Zaterdag 30 juni Deventer

Ook nu weer een dagje extra gebleven en het gezellige centrum in geweest. Daar was van alles te doen. Met de RedDing hebben we lekker zitten borrelen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Inge tilet:
    30 juni 2018
    hoi luitjes ,wij genieten van jullie leuke verhalen, zo kunnen jullie het heel lang volhouden en dan ook nog dit prachtige weer ,dit kan niet vervelen .Veel plezier verder tot lees. groetjes v ons
  2. Marije de Jeeger-van der Heijden:
    1 juli 2018
    Wat weer gezellig jullie verhalen te lezen, je waant je bij jullie op de boot. Zutphen en De enter zijn inderdaad hele mooi oude Hanezteden en kan me voorstellen dat jullie een extra dagje eraan vast hebben geplakt. Wat heerlijk overigens dat jullie in Nederland zijn gebleven, wat een prachtig weer. Heerlijk, geniet en zie uit naar het volgende verhaal.
    Liefs van ons, M.
  3. H.C.van Aanholt:
    1 juli 2018
    Hallo Tineke en Frits. Jullie hebben zo een leuke vakantie zeg. Zo zie je maar weer. Je hoeft niet ver weg te gaan om leuke dingen te zien. Nog veel (vaar) plezier. Hartelijke groeten van ons, Netty en Henk.
  4. Barbara:
    4 juli 2018
    Gezellig hoor paps en mams om zo een beetje mee op vakantie te zijn met jullie.

Papa beschrijft het allemaal mooi en ik neem aan dat mams er net zoveel van geniet.
    Heel veel liefs van ons xxxx