Den Haag- Delft-Rotterdam-Dordrecht

5 juni 2019 - Dordrecht, Nederland

30 mei Den Haag  - Delft

Vandaag alweer een klein stukje varen naar Delft, waar het, waarschijnlijk vanwege Hemelvaartdag, zowaar behoorlijk druk was in de haven. De goede weersverwachting zal daar natuurlijk ook een belangrijke rol in gespeeld hebben. Ook in Delft lig je in het hartje van de mooie oude stad.

31 mei nog een dag Delft

Gezellig de stad in geweest, de Prinsenhof bezocht en op een terras aapjes zitten kijken.

1 juni Delft- Rotterdam

We wilden weer in de vroegere Museumhaven, midden in de stad, gaan liggen. Dat heet tegenwoordig de Erfgoedhaven. Op de nieuwe Maas heb je veel golven van alle wateraxi's en andere grote schepen. Dat was de reden om flink gas te geven zodat je er minder last van hebt en eerder op je bestemming bent.

De boot manoeuvreerde een beetje raar bij het afmeren en toen zag ik ook dat hij wel erg diep in het water lag met het achterschip. Toen ik het luik van de motorruimte opende zag ik tot mijn schrik dat er heeeel veel water in stond. Dus eerst maar alle buitenboordkranen dichtgezet en toen met een geleende dompelpomp de boel leeggepompt. Dat duurde erg lang want het was ook heel veel water. Maar als je het peil dan ziet zakken geeft dat toch wat rust. De oorzaak bleek ook al snel. Het deksel van de persfilter van de koelwaterpomp was spontaan gebarsten, waarschijnlijk toen ik flink gas gaf. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren, maar ja, wij hadden die pech.

Terwijl ik bezig was kwamen er regelmatig belangstellenden langs met welgemeende, maar soms enorm onnozele adviezen. Je moet je dan maar goed realiseren dat die mensen het goed bedoelen, maar eigenlijk kan ik daar in zo'n situatie heel slecht tegen..

De rest van deze zonnige dag was ik dus druk bezig met alles onder de kuipvloer vandaan halen, uitwringen, met de waterstofzuiger leegzuigen en te drogen hangen.

Zondag 2 juni Rotterdam.

Gelukkig was het weer zonnig en dus goed drogend weer. Verder zijn we toch gezellig de stad in geweest. Op internet had ik twee bedrijven in de buurt gevonden waar ik waarschijnlijk een nieuw deksel zou kunnen kopen. Die heb ik alvast een mailtje gestuurd met foto's van het ding.

3 juni Rotterdam

Mulder motoren in Bolnes bleek een deksel te hebben. Na 18 km genieten van mijn elektrische vouwfiets was ik weer aan boord met een nieuw deksel. Na montage kon ik proefdraaien en....... het lekte nog aan de onderkant van het filter. Toen bleek dat er ook een messing draadeindje, waarmee de delen tegen elkaar worden gehouden, naar zijn grootje was. Dus voor een compleet filterhuis opnieuw bellen, fietsen en sleutelen. Dat laatste zat ook weer niet mee want er was in het verleden iets aan de motor veranderd waardoor de boel moeilijk passend te krijgen was. Maar goed, de aanhouder wint en achter in de middag was de klus geklaard een klokte ik een heerlijk koud biertje naar binnen.

Dichtbij de haven was een uitstekend Indonesisch afhaalrestaurant waar we een heerlijke maaltijd hebben gehaald. We besloten nog een nachtje extra in deze gastvrije haven te blijven.

4 juni Rotterdam- Dordrecht

We vertrokken een beetje aan de te vroege kant waardoor we bijna het hele stuk tegen de stroom in voeren. De weersverwachting voor de namiddag was erg slecht, dus we wilden er wel voor zorgen om bijtijds in Dordrecht te zijn. Dat lukte prima en voordat het aangekondigde slechte weer begon hadden we ook de benodigde boodschappen al gehaald.

5 juni Dordrecht

De hele ochtend regen gehad en vanmiddag het Simon van Gijn museum bezocht. Je voelt daar goed hoe de patriciërs in de 19e eeuw leefden.

1. Inge tilet:
    5 juni 2019
    frits wat ben je toch een handige blixem ,gelukkigdat je dat allemaal kan .wij zien wel dat jullie het naar het zin hebben . En zo zie je ook nog eens wat ,geniet van alle leuke dingen en wij genieten van jullie mooie verhalen veel plezier verder liefs van ons
  2. Wim en Ank:
    5 juni 2019
    Wat een gedoe, gelukkig dat je alles heb kunnen maken !!!!! Wij liggen in De Woude aan de steiger van het restaurant waar wij net heerlijk hebben gegeten. Morgen naar Alkmaar.
  3. Brigitte Kasbergen 🌺:
    5 juni 2019
    Zeker een gedoe. Wel fijn dat je het zelf kon maken. Tijdens vakanties gebeuren er altijd van dat soort dingen.
    Wij zijn in Bruinisse, morgen naar Goes en als het weer mee zit overmorgen naar Antwerpen. Eigenlijk hemelsbreed nu niet zo ver van jullie af.