Den Bosch- Appeltern- Grave

23 juni 2018 - Grave, Nederland

Maandag 18 juni den Bosch

Gisteren een leuke avond gehad met Isa en Rein die op de fiets waren gekomen zodat we er eindelijk een wijntje aan kwijt konden Rein haalde bij restaurant Makanan Indonesisch eten . Het was overheerlijk dit is een echte aanrader. Vandaag zijn we de st Jan gaan bekijken en hebben we lekker op het terras van 't Pumpke enkele consumpties genuttigd. We raakten daar aan de praat met een horecaondernemer die in Amsterdam een aantal zaken gehad heeft. We kwamen er achter dat we vroeger heel vaak in dezelfde kroegen kwamen. 's Avonds hebben we aan boord gegeten. We hadden een flink stuk goed Iers vlees op de grill en een gezonde maaltijd salade erbij. Dat was smullen. Wat minder gezond, maar wel heel lekker waren daarna bij de koffie de originele Bossche bollen van bakkerij de Groot.

Dinsdag 19 juni den Bosch

Wat zijn we toch cultureel bezig tegenwoordig. Vandaag zijn we naar het Noord-Brabants museum geweest. Er waren heel veel schilderijen en daarvan een vrij grote Breughel collectie. Wat ik erg interessant vond waren de bodemvondsten uit de Romeinse tijd. Daarna zijn we naar Vught gefietst en hebben in de studio van Rein een onderdeel van de elektrische fietsen opgehaald wat we daarheen hadden laten sturen. Ik ben 's middags naar de kapper geweest die rigoureus te werk ging op mijn verzoek. Op de terugweg reed ik weer langs de Groot, kon ik toch de verleiding niet weerstaan en heb ik weer lekkere Bossche bollen gekocht.

Woensdag 20 juni door naar de Gouden Ham

De vaartijd was toch langer dan ingeschat. We hadden vorig jaar in Lithoyen voor een heel nette prijs kunnen tanken en zijn daar nu ook maar weer even langs gegaan om de boel vol te gooien. Terwijl de diesel meestal bij tanken langs het water aanmerkelijk boven de adviesprijs verkocht wordt is het hier 6 cent daaronder en ook nog met een heel vriendelijke bediening. We konden er ook een lege gasfles omwisselen dus gingen we weer helemaal vol verder naar de Gouden Ham, een heel groot voormalig grindwinningsgebied bij Appeltern. We hebben daar aangelegd bij Moeke Mooren een groot restaurant met eigen aanlegsteiger. Ter compensatie voor de gratis stroom en de idem ligplaats zijn we uiteraard lekker gaan eten op het grote terras.

Donderdag 21 juni een dagje blijven liggen.

Is het winter? Nee hoor de astronomische zomer is begonnen. Maar het is 14 graden! We hebben de kachel dus lekker laten snorren en zijn mooi een dagje langer blijven liggen. Met een goed boek, een voetbalwedstrijd op de tv en een lekker wijntje is het goed een dagje uit te houden op zo'n motorbootje.

Vrijdag 22 juni door naar Grave

Na twee uurtjes varen en het passeren van de sluis van Grave hebben we in het gezellige haventje een mooie aanlegsteiger toegewezen gekregen. Ik ben op de fiets boodschappen gaan doen en heb daarna in het clubhuis onder het genot van een pilsje zitten keuvelen met de inboorlingen. Daarna Chinees gehaald en een detective gekeken.

Zaterdag 23 juni nog een dagje Grave

Tineke ligt nog lekker te slapen, maar ik was bijtijds wakker en heb na een heerlijk warme douche de digitale Volkskrant zitten uitspellen. Aanvankelijk was het heel zonnig, maar inmiddels is het weer grauw en koud. De volgende haven is Nijmegen, maar ik denk dat we nog maar even hier een dagje blijven wachten tot het weer wat meer opknapt.

1. Wim en Ank:
    23 juni 2018
    Hi Frits en Tineke, leuk jullie te volgen, mooie tocht door Nederland, wel een beetje koud. Volgende week beter 🌞
  2. Isa:
    23 juni 2018
    Volgende week weer heet... 😂😂
    Njoy! XX
  3. Inge tilet:
    25 juni 2018
    hoi luitjes leuk om jullie zo te volgen.Wat is nederland dan toch mooi,lekker ontspannen niets moet alles mag.Wij zij een week naar noorwegen geweest met maurice en git wat is dat een mooi land ,zoveel te zien wel heel duur.jullie veel plezier verder