2021 Hoorn-Edam-Purmerend-Alkmaar-Spaarnwoude-Haarlem-Vijfhuizen-Amsterdam.

7 juni 2021 - Hoorn, Nederland

30 mei Hoorn

Met heel wat aanloopproblemen zijn we dan toch op zondag 30 mei aan boord gegaan. Tineke heeft veel last van benauwdheid en door alle covidproblemen duurt het steeds erg lang eer er weer een nieuwe afspraak bij een specialist te maken is. De KNO arts in Hoorn wilde een second opinion van een collega in het VU Amsterdam en dat kon niet eerder dan 9 juli.  We gaan nu dus eerst een rondje Noord Holland en Zuid Holland maken en zorgen dan dat we 8 juli op de Westerplas liggen, 500 meter van de VU ingang.

Een troost was wel dat het toch aanhoudend koud en regenachtig weer was, dus echt veel gemist hebben we niet.

31 mei Hoorn

Langzaamaan hebben de we benodigde spullen aan boord gebracht en beide auto's afgemeld bij het RDW en bij de verzekering. Dat scheelt maandelijks weer flink bedrag en zo redden we dat financieel als AOW-ers weer net aan.

1 juni via Edam naar Purmerend

Begin van de middag gingen de touwtjes los in de Karperskuyl. De vriendelijke havenmeester draaide de Ottobrug voor om s en weg waren we. Het ging lekker vlot en rond 18.00 uur lagen we op een mooie ligplaats in Purmerend. Dat hadden Ruud en Lida geregeld. We hebben enkele jaren geleden heel leuk een aantal dagen samen opgevaren en sindsdien contact gehouden. De weerziensborrel was heel gezellig, temeer omdat Nico en Tonny, ook oude vaarkenissen, die vrijwel tegenover onze ligplaats wonen, ook gezellig aanschoven. Als je elkaar een tijd niet gezien hebt is er natuurlijk heel wat bij te praten en zo werd het flink laat.

De volgende ochtend voelde Tineke zich voor het eerst sinds heel wat weken helemaal goed na een heerlijke nachtrust. Zou die boot, dat water en gezelligheid dan toch een helende werking hebben? Ik geloof het vast.

2 juni naar Alkmaar

Met prachtig weer gingen door naar Alkmaar, waar we graag aan de Bierkade liggen. Niet zozeer vanwege de naam, maar wel vanwege het uitzicht. Alsof  de duvel ermee speelt lukte dat ook nu weer niet. De overigens vriendelijke vrouwelijke havenmeester had wel een heel leuk alternatief zei ze. Dat was aan het Luttik Outdorp, een zijgracht , waar het uitzicht veel blik bleek te zijn, maar ja..

3juni Alkmaar

De volgende ochtend werd ik wakker van een enorme herrie die veroorzaakt werd door een aantal mannen die het dichtbij gelegen brugdek moesten schoonbikken en stralen. Dus maar weer naar die vriendelijke havenmeester en uitleg gevraagd over het rustige grachtje met dat rustieke uitzicht. Ze zat daar enorm mee en uiteindelijk mochten we nu wel nog een nachtje aan de Bierkade liggen. We zijn op onze fietsjes  lekker door het oude  centrum gefietst . Alle terrassen waren flink vol met mensen die daar ook zichtbaar van genoten. Wij gingen op een gezellig plekje zitten De prijzen zijn nog wel even wennen hoor. Tineke bestelde een bitter lemon of een tonic.  Dat hadden ze niet, maar wel een gemberdrankje. Samen met een biertje mocht ik daarvoor €7,50 afrekenen.

Daarna gingen we langs de Lidl waar ik toch naast de gewone boodschappen toch nog maar een tray bier gehaald heb. Niet omdat we al zonder zaten maar wel om eens te zien hoeveel bier ik kon kopen voor €7,50.

4 juni verder op weg naar Haarlem

We wilden dit via de Nauernase vaart doen om weer eens een ander vaarwater te hebben van Alkmaar naar Haarlem. Op de Nauernase vaart wilden we nog even van het water af naar de woonark van Nelleke in Krommenie kijken, waar we enkele weken eerder waren voor de bijzondere uitvaart van haar man Piet.  We waren al in Nauerna eer we het in  de gaten hadden en dus de ark ongemerkt voorbij waren gevaren. Nu staken we het Noordzeekanaal over en voeren Zijkanaal C op. Waar we bij de ook zo geheten watersportclub aanlegden en Berlijn op het terras hebben  gegeten.

5 Juni door naar Haarlem

Dat was maar een kippenstukje verder, dus anderhalf uur later lagen we in Haarlem. Bij de langs het water gelegen Vomar supermarkt hebben we nog even boodschappen gedaan.

Daarna verder op het Spaarne tot we bij een brug kwamen waar een bord bij stond dat de doorvaarthoogte 2,4 meter was, precies genoeg voor ons. Het zag er echter vreemd uit en we voeren dus heel langzaam tot onze geuzenvlagstok (  vlaggetje voorop) de brug raakte. Gelukkig hebben we daar een veer tussen zitten om er een voelspriet voor twijfelgevallen van te maken. Bleek weer nuttig te zijn. Het was een frisse dag na een warme week en 's avonds hebben we de kachel aangehad.

6 mei Haarlem

Toch kregen we nog Corona-naweeën. We lagen dichtbij de molen en wilden weer een stukje verder. Helaas, bij de Catharijnebrug zagen we twee rode lichten, wat betekent dat er niet gedraaid wordt. Navraag op het havenkantoor leerde ons dat de gemeente opdracht had gegeven om de bediening van de bruggen tot 16.00 uur te staken " vanwege corona risico"....

Het was best druk op het water maar als nu alle iets grotere boten moeten gaan liggen wachten tot 16.00 uur zal de concentratie boten, en daarmee het besmettingsrisico, alleen maar toenemen toch? Nou, dat hadden ze zelf ook  nu kennelijk bedacht want om 14.30 werden we ineens geïnformeerd dat de bruggen weer gingen draaien. De westelijke Ringvaart was gestremd zodat we de oostelijke namen en en ligplaats vonden in Vijfhuizen, mijn geboorteplaats.

Dat bracht me op het idee om eens te gaan kijken of mijn geboortehuis er nog stond. Dus hup, op de fiets, en zoeken maar. Allereerst kwam ik in een nieuwbouwstraat, maar iets verderop stonden mooie vrijstaande villas. Het was even turen maar toen vond ik toch de plek maar ik mij  eerste luier volpoepte. Er was in de loop der jaren een flink stuk aangezet en de huidige bewoners , die er anderhalf jaar woonden, hadden ook al weer verbouwplannen. Ik heb ze toegezegd om foto's te mailen van het huis in 1948.  Ze vonden het prachtig om mij te ontmoeten en dat was wederzijds.

7 mei  Vijfhuizen - Amsterdam

Rond de middag vertrokken we uit Vijfhuizen en tuften langs de ringvaart via Halfweg naar de Nieuwe Meer en de Schinkelsluis  naar Amsterdam. Via het zuidelijke Amstelkanaal, met een doorvaarthoogte van soms 2,45 meter voeren we richting Amstel. Best spannend hoor om op die bruggen af te varen in de wetenschap dat je maar 5 cm speling hebt. Op de Amstel  zijn we richting Ouderkerk aan de Amstel gevaren en vonden we onderweg een mooie ligplaats voor de nacht. Isabelle had een andere auto gekocht en die hebben we mooi kunnen bewonderen toen ze gezellig iets bij ons kwam drinken en eten.

1. Henk:
    7 juni 2021
    Heerlijk. Weer zo’n ouderwets degelijk en mooi reisverslag. Bedankt en goeie reis verder.
  2. Marije:
    8 juni 2021
    Wat geweldig dat jullie weer op de boot zitten, wordt weer genieten van de reisverslagen. Deze was ook weer erg leuk. Minder leuk te lezen is dat Tineke benauwdheid klachten heeft. Naar voor haar en hopelijk in juli weten jullie meer 👍🙏💋❤️
  3. Inge tilet:
    8 juni 2021
    Mooi en goed begin van jullie
    Vaar vakantie veel plezier ,Tineke sterkte
  4. Marie Grapendaal:
    8 juni 2021
    he Frits en Tineke, fijn dat jullie weer op pad zijn. Doen jullie goed. Lekker genieten en hoop dat het zo mooi weer blijft! Succes straks Tineke en hoop dat alles dan weer oke is!
  5. Wim en Ank:
    8 juni 2021
    Fijn weer van jullie te horen vanaf het water! Fijne zomer en veel vaar plezier 🙋‍♀️
  6. Caroline le Clercq:
    10 juni 2021
    Mooi verslag. Gelukkig is het nu fantastisch weer voor op het water. Veel plezier en groetjes, Ernst en Caroline☀️
  7. Hans Mol:
    10 juni 2021
    Hoi Frits en Tineke, leuk tochtje dit jaar. Niet zo ver, lijkt mij. Ga je ook nog richting Kagerplassen, Warmond en Katwijk? Dat is een hele leuke route, hebben wij jaren terug gedaan. Veel plezier en blijf gezond!
  8. Frits en Tineke van der Holst:
    Hoi Hans,
    Eerst hier wat in de buurt tot 8 juli Tineke naar het VU moet en daarna tegen de klok in rondje Nederland.
    Jullie ook een fijne tijd gewenst
  9. Piet Koeman:
    11 juni 2021
    Hoi,Frits en Tineke
    Veel plezier en beterschap voor Tineke.
    Behouden vaart toegewenst van uit Terschelling
    Piet en Tine Koeman