Vollenhove-Hasselt-Zwolle-Kampen -Dronten-Lelystad-Hoorn

2 september 2020 - Hoorn, Nederland

Donderdag 20 augustus:  nog een dagje Vollenhove

Op de fiets de omgeving verkend en stiekum weer even langs de palingrokerij.

Vrijdag 21 augustus:: Hasselt

Hier vonden we een mooie ligplaats langs de IJssel en zijn we na een fietstochtje door het stadje lekker gedownloade  films van  Netflix gaan kijken.

Zaterdag 22 augustus: t/m woensdag 26 augustus: in Zwolle

Je ligt daar direct bij het centrum aan keurige steigers met alle voorzieningen en dat was de belangrijkste reden dat wij daar, ook al omdat het weer wat onbestendig was, een aantal dagen zijn blijven liggen.

Bij Toko Bali hebben we weer lekker nasi rames gehaald en de andere dagen aan boord gekookt. Dat doen we meestal erg makkelijk hoor. Een goed stuk vlees of vis en een maaltijdsalade met daarna als dessert een ijsje of zo maakt er al snel een feestmaal van.

Als de regen dan op het dak klettert en je met een lekker glaasje wijn, lui onderuit gezakt in onze kuipstoeltjes, gedownloade films zit te kijken is het leven zo slecht nog niet toch?

Donderdag 27 augustus: door naar Kampen.

Het was lekker weer en we zijn daarom een rondje Kampen gaan fietsen. De passantenhaven  was voor vrijdagavond helemaal gereserveerd voor een groteplasticbotenclub, dus werden we verzocht de volgende dag in de haven voor vasteligplaatshouders  op een plekje te gaan liggen, wat met nogal wat moeite lukte.

Vrijdag 28 augustus: Kampen

We kregen een telefoontje  van Henk en Elly, mijn zwager en zus, met de vraag of zij langs konden komen. Nu moet je weten dat zij al heel wat jaren tijdens onze vaartochten een avondje bij ons zijn komen kaarten. Het maakte niet uit waar dat was, ze kwamen, ook aan de Oostzee. Dat zijn altijd heel gezellige middagen en avonden. Deze keer rekenden wij er niet op, want hun gezondheidsproblemen stonden dat jammer genoeg duidelijk  in de weg.

Maar ja hoor, gelukkig was hun gezondheid een stukje beter en bijna aan het eind van onze vaartoer kwamen ze toch naar Kampen, ook nog eens beladen met prachtige cadeaus. We zijn direct gaan kaarten en hebben daarna genoten van een lekkere visschotel uit onze oven. De traditionele kaartpotjes Canasta verliepen voor hun heel jammerlijk, maar ja " you win some and you loose some".... Al met al was het weer een heel gezellige avond en de traditie was in ere gehouden.

Zaterdag 29 augustus: Kampen naar Dronten

We hebben onderweg nog een extra rondje gemaakt over het Ketelmeer en gezien dat daar toch ook heel wat leuke ligplaatsen zijn. Daarna in Ketelhaven 5 meter omlaag gezakt in de sluis naar de polder en even later nog een sluis voor ruim een meter. Daar moesten we een uurtje wachten bij de tweede sluis omdat de camera's defect waren. Die sluizen worden op afstand bediend vanuit Lelystad en daarom moest er een monteur komen.

Het blijft een raar idee om je te realiseren dat je nu over de bodem van de vroegere Zuiderzee vaart. We wisten absoluut niet wat we moesten verwachten van Dronten. Een dorp in de Flevopolder met een ACZ. Tja, wat verwacht je dan?

We werden uiterst vriendelijk en behulpzaam opgevangen door de havenmeester van de fraai gelegen haven. De haven ligt dichtbij het centrum en we waren verbaasd dat alle bekende winkels er waren. Mama Mia was een leuk origineel italiaans restaurant waar we uitstekende pizzas hebben gegeten.

Dat AZC hebben die Drontenaren wel slim gedaan. Het ligt ongeveer 6 km van het centrum van Dronten en de asielzoekers gaan daarom meestal naar Kampen. De havenmeester die ons dat trots vertelde kon een triomfantelijke glimlach niet onderdrukken.

Zondag 30 Augustus Dronten

Dit werd de zoveelste relaxte dag. We zijn Dronten in de rondte gefietst en waren verbaasd hoe  ruim alles is opgezet. Er stonden heel wat mooie grote huizen met veel openbaar groen. Niet dat ik er zou willen wonen maar ik kan me voorstellen dat mensen zich hebben laten verleiden.

Maandag 31 augustus Lelystad

We lwamen rond 17.00 uur aan in een vrijwel lege haven. Er lagen een stuk of tien boten. Het seizoen lijkt toch alweer langzaamaan afgelopen te zijn. Je moest hier altijd een speciale havenkaart kopen bij een aardige havenmeester om stroom en water te kunnen krijgen. De kaart met wat tegoed erop hebben we nog maar het systeem is weer eens veranderd. Weg is de havenmeestet. De brave man is vervangen door een meertalige automaat en water en stroom zijn nu inbegrepen in het pittige havengeld.

Dinsdag 1 september nog een dagje Lelystad

We moesten vandaag natuurlijk op koopjesjacht in Bataviastad. Tineke heeft een beetje haar slag geslagen maar ik kon niets passends vinden... toch maar afvallen dus.

Woensdag 2 september: Hoorn

Dit reisje zit weer weer op en we liggen weer in onze jachthaven van wsv de Karperskuyl. In tegenstelling tot vorig jaar is alles gesmeerd gegaan zonder pech of tegenvallers.

In het begin van de reis was het overal nog vrij rustig door corona, maar al snel waren er meer mensen die tot de conclusie kwamen dat je al varend de minste kans op besmetting loopt. Toch werd het pas na half juli echt veel drukker op het water.

Zo rondvaren door Nederland bevalt ons best en is zeker voor herhaling vatbaar.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marije:
    2 september 2020
    Home sweet home, zal wel weer effe wennen zijn.
    Geen water (Beweging) onder je voeten 😀. Geniet ook weer van jullie leuke huis en van je kids en kleinkinderen, lekker dichtbij nu. Tot horens / ziens, liefs Marije.
  2. Brigitte Kasbergen 🌺:
    2 september 2020
    Fijn (of jammer 😉?) dat jullie weer veilig thuis zijn. Liefs uit Paramaribo 😘
  3. Marie Grapendaal:
    4 september 2020
    Frits en Tineke, bedankt voor jullie mooie reisverhalen. We hebben meegevaren en meegenoten. Welkom terug in de Kuyl. En lekker slapen thuis xx