Zehdenick

4 juli 2016 - Fürstenberg, Duitsland

We hadden de laatste 2 dagen geen mobiele ontvangst of internet, waarschijnlijk omdat het hier nogal dunbevolkt is.

Gisteren zijn we naar Ravensbrück geweest. Dat was ook de reden dat we in Fürstenberg gingen liggen.

Het is wel heel indringend als je daar rondloopt. Overal foto's van vrouwen die daar gemarteld, misbruikt en medisch proefkonijn zijn geweest.

De laatste categorie is het gelukt om foto's te nemen van de wonden in hun benen die opengesneden werden, de wonden werden expres besmet en daar werden proeven mee gedaan. Het is ze gelukt om uitgebreide documentatie het kamp uit te smokkelen in een afgesloten glazen pot die in het bos werd begraven. Pas in 1975 werd de pot gevonden met de nog in uitstekende staat zijnde documenten.

Wat mij ook verbaasde was dat de eerste veertien Nederlandse gevangenen vrouwen waren die in Nederland op verlof waren uit Nederlands Indië . Daar ga ik nog e.e. a. van uitzoeken.

Een Poolse overlevende ging pedagogie studeren omdat ze tot de conclusie was gekomen dat een groot deel van de nazi- jongeren zwaar geïndoctrineerd was en dat de enige manier om herhaling te voorkomen was om al heel jong het verschil tussen goed en kwaad in te prenten.

Het was zo indrukwekkend dat ik toch wel een dag nodig had om het wat los te laten en weer aan andere dingen te denken.

We zijn 's middags vertrokken en hebben na vier sluizen een (gratis) plekje voor de nacht gezocht.

Vanochtend doorgevaren over de Havel, qua varen eigenlijk het mooiste water tot nu toe. De oude rivier meandert echt door het bos maar langs de oevers zijn ook regelmatig grasvelden, wat het geheel erg afwisselend maakt.

Zehdenick was vroeger het grootste Duitse centrum van de tegelindustrie omdat hier heel goede kwaliteit leem gevonden werd.

We liggen heel gezellig vlakbij een Italiaans restaurant met een terras dat bedolven lijkt onder de bloemen. Waarschijnlijk blijven we wel weer en extra dagje liggen.

Motorurenteller: 2880.   Havengeld € 13,-

1. Henk:
    4 juli 2016
    Eet smakelijk, daar bij Da Vinci.
  2. Henk:
    4 juli 2016
    Jullie varen in Oranienburg werkelijk pal langs Sachsenhausen. Dat moet je ook bezoeken. Vergeet daarbij het museum niet, dat in een barak is ingericht. Verder is in pover Oranienburg ook nog zo goed te zien hoe het in de DDR was. Boeiende tocht al met al, die jullie daar aan het maken zijn.
  3. Ruud:
    5 juli 2016
    Jullie maken er een culturele/geschiedenis reis van, heel interessant.