Van Schwerin naar Parchim

19 juni 2016 - Parchim, Duitsland

Schwerin is echt een bijzonder mooie stad met vele bezienswaardige gebouwen en een gezellig oud centrum. Het is de oorlog vrijwel ongeschonden doorgekomen waardoor nog veel van de oude grandeur bewaard is gebleven.

We hebben een stadsrondrit gemaakt en ik heb bijna 40 km op de elektrische fiets van Tineke gereden om een pakketje dat door DHL aangeleverd zou worden op de haven te achterhalen. De laatste 15 km was het elektrische echter op en heb ik me suf getrapt op dat fietsje.

De havenmeester heeft met zijn auto onze lege gasfles naar een vulstation gebracht en zo kunnen we zeker weer een maand vooruit. De koelkast draait ook op gas dus dat is wel belangrijk.

Er was dezer dagen van alles te doen in Schwerin. De opera die Zauberfloete werd daar in de open lucht opgevoerd met op de achtergrond het slot Schwerin. Dat slot heeft 365 toren(tje)s voor iedere dag van het jaar 1. Prins Hendrik, de man van Wilhelmina, was hertog van Mecklenburg-Schwerin en kwam hier oorspronkelijk vandaan.

Op de haven was het ook feest met een biertap, live muziek und selbstverständlich Bratwurst. Gisteravond nog een optocht van versierde bootjes en vuurwerk, wat wil je nog meer.

Het waterzigeunerbloed begon echter weer te kriebelen en vanmorgen zijn we na drie dagen Schwerin weer vertrokken op weg naar de volgende geplande haven Parchim. Twee sluizen en een te openen brug brachten ons daar in zes uur.

We liggen in een zijarm van de Müritz-Elde-Wasserstrasse, redelijk dicht bij het centrum van Parchim. Ook hier blijven we weer 2 nachten liggen.

Kosten gasfles vullen €23,- ( ex fooi)

Motorurenteller:2852.   Havengeld €12,- het blijft nog even goedkoop.