Oranienburg

8 juli 2016 - Oranienburg, Duitsland

Gisteren zijn we naar Oranienburg vertrokken. Het wordt steeds drukker op het water en bij een grote sluis moesten we toch al 2 uur wachten eer we erdoor konden.

Uit andere reisverhalen had ik begrepen dat wsv Moewe een goede keus zou zijn in Oranienburg. We hadden geluk want de enige vrije plaats voor een niet al te kleine boot was vrij en we werden met een warme handdruk en herzlich willkommen ontvangen. Het is een heel gezellige kleine vereniging hier.

Direct na ons aankomende boten moesten doorvaren naar de Stadthafen, die een ongezellige grauwe betonbak bleek te zijn.

We besloten om hier 2 nachten te blijven.

Het nabij gelegen concentratiekamp Sachsenhausen was het eerste zodanige kamp wat in Duitsland werd gebouwd.

Louise Henriëtte van Oranje Nassau, dochter van Frederik Hendrik, is hier in de 17 e eeuw getrouwd met de Kuerfurst Friedrich Wilhelm. Hij had in Utrecht gestudeerd en Louise Henriëtte van de schatrijke Oranjes was dus een verstandige keus.

Zij kreeg het toenmalige Boetzow als cadeautje van haar man en liet er een niet onaardig slot Oranienburg bouwen met een prachtig park met oranjerie. Deze dame was goed bij de tijd, ging met haar man mee oorlog voeren en werd ook zijn belangrijkste adviseur. Voor Boetzow deed ze ook veel goeds, met als gevolg dat de hele stad Oranienburg werd genoemd.

We krijgen hier in de haven ook weer allerlei tips voor ons komende verblijf in of dichtbij Berlijn.

Ik heb een bijna nieuwe vrouw want Tineke is uitgebreid naar de kapper geweest. Vanavond hebben we bij een Vietnamees heerlijk eten afgehaald en gezellig aan boord opgegeten.

Motorurenteller: 2885. Havengeld : € 10,50 per nacht