Mei 2022 We zijn weer waterzigeuners

8 mei 2022 - Dronten, Nederland

1 mei Hoorn

Vandaag zijn we weer aan boord gegaan met onze laatste spulletjes en hebben we gezellig deelgenomen aan de zondagmiddagborrel op onze watersportvereniging de Karperskuyl.

De autos hebben we weer afgemeld bij de RDW en de verzekering opgeschort. Zo komt Jan Splinter door de zomer. Voor de eerste keer dit jaar weer aan boord geslapen en dat ging, wellicht mede door de genuttigde consumpties, heel goed.

2 mei naar Lelystad

Het was daar ideaal weer voor met een windje 3 Bft en dat is voor een motorboot heel goed te doen. Met het zonnetje erbij geeft dat al direct het vakantiegevoel.

In Lelystad moesten we via de Noordersluis 6 meter omlaag de Flevopolder in. We zouden de volgende dag  bij JPL de kant opgaan met de boot voor wat onderhoudswerk. Dat werd nog even zoeken want dit bedrijf heeft geen bedrijfsnaambord langs het water staan. Toen ik dat later vroeg aan de eigenaar zei hij dat iedereen het bedrijf toch evengoed wist te vinden....

Je wordt daar met een portaalkraan de kant opgehesen.  Wij konden meteen invaren en werden net hangend in de hijsbanden gehesen. Zo hebben we overnacht.

3 tot 6 mei Lelystad

Daar kon ik met de zeer krachtige hogedrukspuit aan de gang om het onderwaterschip zo schoon mogelijk te maken. Vervolgens werden we op een andere plek neergezet voor de overige werkzaamheden.

Door een onduidelijke oorzaak was de anode die onder de schroef zit losgeraakt en had een schroefblad aan de buitenkant beschadigd. Dit heb ik alleen provisorisch kunnen oplappen.

De boot heeft toch iets te lang in het water gelegen waardoor er in hoeken gaten toch aardig wat aangroei van kokkels was. Maar goed, dan ga je niet voor niets het water uit.

Gelukkig stond Jan Jongerius, medelid van onze wsv, daar ook op de kant en had hij zijn auto daar staan. Toen ik dan ook watersportspul nodig had kon dat mooi met de auto worden gedaan. Dank je Jan.

Een groter probleem bleek nu te zijn dat we ondanks onze zonnepanelen te weinig stroom beschikbaar hadden. We hebben 3 jaar geleden juist om dit te voorkomen nieuwe accus geplaatst.

Dus hebben we steeds aan de walstroom gelegen.

7tot 9 mei Dronten.

Van Lelystad naar Dronten is 2,5  uur varen  en daar is een goede jachthaven. Men kon daar van harte, ArjanKroezen, een goede elektromonteur, aanbevelen.

Om eventuele andere oorzaken uit te sluiten is Arjan aan boord geweest die uiteindelijk bevestigde dat de accus overleden waren. Hij legde ook uit dat wij t.o.v. de meeste watersporters wel ieder jaar erg lang op pad waren en daardoor ook het aantal keren dat de accus verbruikscycli hadden ook veel groter was. Dat de accus daardoor eerder "op" zijn is dan een logisch gevolg.

Dat was op vrijdagavond en hij beloofde maandag te laten weten of en tegen welke prijs hij 4 nieuwe accus kon leveren. Die dingen zijn loodzwaar en ik laat ze mooi door hem uit- en inbouwen. Hopelijk kan hij dat maandag al doen.

We liggen hier in Dronten dichtbij het winkelcentrum dus is het goed uit te houden.

1. Rein:
    8 mei 2022
    Wat een pracht weer om de vakantie te beginnen! Behouden vaart!!
  2. Marie Grapendaal:
    8 mei 2022
    Lekker. Fijne avontuurlijke reis gewenst, en gezond blijven xx
  3. Isa:
    Geniet lekker!! Tot snel ❤️
  4. Marije:
    8 mei 2022
    Goede vaart. Prachtig weer. Al goed begonnen met een gezellige borrel 👍. Wij vliegen morgen naar Valencia ✈️👍🥰
  5. Nelleke Buijs:
    9 mei 2022
    Dankjewel voor je verslag, als je de reis begint met onderhoud dan kom je natuurlijk wel het een en ander tegen. Hopelijk blijft het hierbij. Heb samen een goede reis en geniet ervan.