Givet-Haybes-Montherme-Charlesville Mezieres-Pont a Bar- Sedan

15 juni 2017 - Sedan, Frankrijk

Zondag 11 juni  Givet-Haybes

Dit verhaaltje dacht ik al gepubliceerd te hebben, maar het is verdwenen dus nogmaals. Dat waren 4 sluizen en 28 km. Haybes is een klein dorp waar een heel mooie aanmeermogelijheid is geschapen. Ze hebben zelfs een heel aardige havenmeesteres die het verschuldigde havengeld van €8,60 kwam innen. Daarvoor hadden we ook nog de elektriciteit en water gratis. Er lagen nog een paar Nederlanders met panne aan de motor. Er moest iets gelast worden maar dat konden ze de nieuwsgierige Franse overburen noet aan hun verstand brengen. Ik kon daarmee helpen en de schipper werd vervolgens opzij geduwd en de mannen gingen aan het sleutelen en namen het kapotte deel mee om te lassen. De lasser was een Italiaan die terloops meldde dat hij een pizzeria in het dorp had. Toen alles weer keurig gemonteerd was wilde de Nederlander hun betalen, maar dat werd geweigerd want het was een vriendendienst geweest. Toen de Nederlander 'avonds in de pizzeria ging eten en € 20 fooi wilde geven sprong de Italiaan over de toonbank en propte het geld weer terug. Mooi dat dat nog bestaat.

Motoruren weet ik niet meer

Maandag 12 juni Haybes- Montherme , 7 sluizen en 29 km

Ook Montherme had een gloednieuwe, perfect uitgeruste kade. Ook daar weer een heel behulpzame havenmeesteres . Er stond ook een wasmachine en droger in de capitainerie waar we de was hebben afgegeven . Ik moest intussen met Tineke naar de dokter want die heeft al een paar weken een wondje aan haar been dat ontstoken is en maar niet wil helen. De dokter heeft haar ook een tethanusinjectie gegeven en schreef een compres voor, wat we bij een van de alom aanwezige apotheken hebben gehaald.

Bij terugkomst bij de boot bleek de was al in de droger te zijn gestopt en het  meiske zei dat ze wel zou waarschuwen als alles klaar was. Een uurtje later kwam ze stralend bij de boot aangelopen met alle keurig opgevouwen was. Toen we haar een flesje chardonnay gaven als dank nam ze die onder protest aan. Wat een lieve meid.

Havengeld voor 2 dagen 1 €16,80 , alweer incl stroom en water.

Dinsdag13 juni nog een dagje Montherme

Woensdag 14 juni Montherme_Charlesville Mezieres 21 km en 3 (+2) sluizen

Het was alweer erg warm en we waren vol goede hoop dat we onze iets te lichte sluizenhaak konden laten verzwaren in Charllesville- Mazieres, toch een flinke provincieplaats.

Wat overigens de dag meteen al helemaal goed maakte was het telefoontje van kleinzoon Stef dat hij geslaagd was. Wat een opluchting...

Eerst voeren we het bord met de richting van de jachthaven nog voorbij en pas toen we de stad achter ons schenen te laten werd duidelijk dat er iets niet goed gegaan was. We gingen ervan uit dat de jachthaven met 85 ligplaatsen, dat is supergroot in deze regio, wel goed zou zijn aangegeven. Dat was ook wel zo maar ze waren vergeten de boom die voor het bord stond te snoeien. Enfin dat betekende weer een sluisje terug. Na lang nadenken kon iemand me het adres geven van en metaalbedrijf die de haak zou kunnen maken, maar toen ik aan de andere kant van de stad het adres gevonden had met behulp van de onvolprezen Google Maps, bleek het bedrijf verhuisd te zijn. Na enig vragen kreeg ik het nieuwe adres, maar daar aangekomen was het al te laat. Dus geen haak. Uit frustatie heb ik bij de slager twee gigantische entrecotes gekocht, die we 's avonds gegrild hebben en heerlijk hebben opgepeuzeld.

Havengeld was €10,60 incl stroom en water. Motorurenteller 3123

Donderdag 15 juni Charlesville-Mazieres naar Pont-a-Bar en Sedan 31,8 km, 9 sluizen

Vandaag was een pechdag. We moesten naar Pont-a-Bar,  op de kruising van de Maas en het Canal des Ardennen,  omdat daar de enige plek in de omgeving is waar je langs het water diesel kunt tanken. Dat betekende wel 2 sluisjes heen en idem terug extra, maar goed, we hebben 235 ltr diesel getankt tegen €1,39 per liter en zijn weer vol. Daarna hadden we drie sluizen op een rij de defect waren, waarschijnlijk door de vele rommel die hier in het water drijft. Dan moet je een telefoonnummer bellen en die geven dan door dat er een monteur komt en dan ben je toch zomaar een half uur tot drie kwartier kwijt. Bij de laatste sluis werd me bevestigd dat ze iemand zouden sturen, maar toen na drie kwartier er nog steeds niemand was zijn we omgekeerd en hebben ergens aan een vrij steigertjer vastgemaakt voor de nacht.

Motorurenteller 3128

1. Marije:
    15 juni 2017
    Hi luitjes, dit was wel een weekje met hindernissen; maar hebben het goed doorstaan.
    Erg leuk om jullie dagen zo te lezen, hoop dat aankomende week goed verloopt; de tank zit inmiddels vol. Neem een lekkere borrel op deze week.
    Groetjes en liefs vanuit een zonovergoten Gdansk, Carel en Marije
  2. Inge tilet:
    15 juni 2017
    Wat geweldig zo een mooie reis mooier dan vorig jaar als wij van
    Jullie verhalen lezen .Veel plezier verder gr v ons
  3. Agaath:
    16 juni 2017
    Oh Tineke en Frits het is of ik er zelf weer vaar !!!
    En inderdaad je moet in Frankrijk geen haast hebben en je niet ergeren
    aan bomen die niet gesnoeid zijn enz. enz. want dan wordt je reis minder leuk.
    Ik vind het geweldig om van jullie te horen !
    Geniet er nog van, veel vaarplezier, groetjes
  4. Marian Kreemers:
    17 juni 2017
    Beste Frits en Tineke, wat een verrassende ontmoeting in Sedan. Wij hebben genoten van jullie uitnodiging iets te komen drinken. Twee Nederlanders in het kleine haventje van Sedan. Heerlijk, ervaringen uitwisselingen onder het genot van een biertje, wijntje en heerlijke Franse kaasjes. Dank je wel. Wij wensen jullie nog een goede vaart. Wij gaan terug richting Nederland omdat de gegeven waterstanden op der Maas problemen gaan geven met onze diepgang. Hopelijk komen wij elkaar in de toekomst nog eens tegen. Dán drinken wij een borrel bij ons aan boord. Lieve groetjes, Wim en Marian Kreemers MS. C' Est la Vie
  5. H.C.van Aanholt:
    17 juni 2017
    Beste Frits en Tineke. Wat hebben jullie een leuke vaarvakantie met tot op heden prachtig weer. Ja, een bord voorbij varen dat verscholen achter een boom geplaatst is, dat hoort zo'n beetje bij Frankrijk. Veel plezier verder.
    Lieve groetjes, Netty en Henk.
  6. PR Ruud Peggy:
    17 juni 2017
    Jammer van het oponthoud, maar ik denk dat jullie weer een fijne reis hebben.
    Als proef hebben we in Zuid-Frankrijk een motorboot gehuurd voor een
    weekje, samen met het gezin van onze zoon.
    Wij gaan met de auto daar naar toe en misschien zien we elkaar wel.
    Lekker ergens eten.
    Veel plezier en een goede vaart zonder al te veel hindernissen, mag ik hopen.
    Groetjes
    PR