Bremen

4 augustus 2016 - Bremen, Duitsland

Eergisteren zijn we in Bremen aangekomen. We hadden ons van Bremen weinig voorgesteld, maar dat bleek volkomen verkeerd te zijn. De stad heeft een mooi gerestaureerde Altstadt met veel bezienswaardigheden, waar nog steeds hard gewerkt wordt om het nog mooier te maken.

Gelukkig was de door ons geplande laatste jachthaven voor de zeesluis vol, zonder havenmeester en ongezellig in the middle of nowhere, zodat we besloten om de sluis door te gaan en op getijdewater te gaan liggen.

Dat bleek een heel goede keuze te zijn want we werden uiterst hartelijk ontvangen door Bernd, de havenmeester van Marina Bremen. Deze haven, met uiteraard drijvende steigers, ligt bijna pal voor een wandelboulevard met een hele reeks terrasjes. Het enige nadeel wat je zou kunnen bedenken is dat je pal aan doorgaand vaarwater ligt waardoor de boot zo af en toe wat schommelt, maar dat valt erg mee. De relatief kleine haven heeft alle voorzieningen, zodat Tineke ook weer de was kon doen op 10 stappen  afstand van de boot.

De havenmeester en zijn vrouw doen echt alles wat mogelijk is om het je naar de zin te maken. Tips waar je lekker kunt eten en gisteren heeft hij zelfs eten voor ons afgehaald bij de Thai.

Gisteren zijn we lekker de stad in geweest en dat gaan we vandaag weer doen want we hebben er nog een nachtje aan vastgeknoopt.

Havengeld:  nu komt het, € 11,- per nacht en voor onbeperkt stroomgebruik komt daar dan €3,- per dag bij, maar dat hadden we niet alle dagen nodig.

Motorurenteller: 2964

1. Isa:
    4 augustus 2016
    Klinkt weer goed en gezellig allemaal! Echt fijn dat jullie het leuk hebben.... XX
  2. Wim en Ank:
    5 augustus 2016
    Wat een mooie tocht hè! Wij vonden Bremen ook erg gaaf. Fijn dat jullie zo genieten .
  3. Adriaan de Zwart:
    3 november 2016
    Leuk om te lezen. Ik was zelf in juni in Bremen maar kon de door jullie genoemde Marina niet vinden. Heb even aangelegd aan de wandelpromenade en voorbijgangers gevraagd naar de haven maar die wisten het ook niet. Ja, een eind stroomafwaarts en dan weer terug een insteekhaven (Europahafen) in maar dat kon de Marina niet zijn. Uiteindelijk maar doorgevaren naar yachthafen Hasenbueren. Gelukkig had ik een paar dagen in de Marina Oberweser gelegen van waaruit ik Bremen op de fiets heb verkend. Inderdaad een erg mooie stad.