Rotterdam- Schiedam-Delft-Den Haag

18 augustus 2017 - Den Haag, Nederland

Vrijdag 11 augustus nog een dag Rotterdam

Donderdag belde Beaudine, onze kleindochter, dat ze vrijdag met haar vriend naar Rotterdam wilde komen. Dat was voor ons een goede reden natuurlijk om er nog een dagje Rotterdam aan vast te knopen. Twee uur later belde haar moeder dat ze met de nieuwe auto van Marcel een stukje wilden gaan rijden en dat ze dus met zijn vieren kwamen. Het werde een heel gezellige middag en avond. We zijn met zijn allen dichtbij onze haven in een leuk Mexicaans restaurant lekker op het terras gaan eten waarna we na nog een kopje koffie aan boord het nageslacht hebben uitgezwaaid.

Zaterdag 12 augustus door naar Schiedam

Weer een stukje terug gevaren over de hobbelige Maas tot de invaart naar Schiedam. Daarna gingen we in een klein konvooi dwars door Schiedam. Er moesten heel wat bruggen worden geopend door de twee meerijdende brugwachters.  Er was ook een klapbrug bij waarbij de brugwachters aan beide kanten aan de touwen moesten gaan hangen om hem te openen. Eigenlijk vinden we het best gênant dat al die mankracht uit de kast wordt gehaald terwijl wij er geen cent voor hoeven te betalen.  We meerden af in de, heel toepasselijk genoemde, Florijnhaven. Er is hier plaats voor maximaal 8 boten en er zijn alle voorzieningen, inclusief een sanitairgebouw dat dagelijks wordt schoongemaakt. Wel high-tech hier hoor, want je moet op de van internet te downloaden aan-uit app je aan- en afmelden waarbij het verschuldigde havengeld van je bankrekening wordt afgeschreven. Dagelijks krijg je een SMS bericht met een nieuwe code voor het toegangshek. Als het werkt is dat natuurlijk prachtig, maat toen de schoonmaaksters een keer met een gewone sleutel het hek hadden afgesloten moest wel een storingsmonteur komen om de boel weer te resetten. Je moet maar niet proberen uit te rekenen hoe dit kostendekkend kan zijn...

Zondag 13 augustus nog een dag Schiedam

We zijn naar het Jenevermuseum geweest, maar dat was een beetje teleurstellend. We hebben maar de helft van een verhaal van de jeneverstoker kunnen horen en verder waren er etiketten en oude jenever flessen te bewonderen. We hadden verwacht dat er wel iets te proeven zou zijn, maar daar moest bovenop de €17,- entree nog weer extra voor worden betaald. Maar we konden er voor € 34,- wel een flesje Schiedam oud kopen dat was voorwaar toch een prachtige aanbieding?  Schiedam is wel een heel gezellige plaats met heel wat grachten en vele terrasjes dus we hebben ons er prima vermaakt

Havengeld €13,50 per nacht all-in    motorurenteller 3237

Maandag 14 augustus verder naar Delft

We hebben onze boot gekocht van Kees Wientjes uit Delft en hadden hem indertijd beloofd om een keer naar Delft te komen om te laten zien wat we allemaal veranderd hebben. Kees is inmiddels 86 jaar oud, maar bijzonder helder en kwiek. Hij kwam op zijn fiets naar ons toe en het koude biertje gleed snel naar binnen. Zo hoop ik ook oud te worden. Voor allemaal was het een heel gezellige middag en Kees vond dat zijn boot een waardige opvolger van hem had gekregen.

Daarna kwamen Kees en Ans van de Esmeralda (zeg maar Loesje) uit Heusden op de borrel. We hebben ze al een aantal keren ontmoet en hadden elkaar weer veel te vertellen

Havengeld moet hier ook aan de automaat worden betaald en is € 16,93 per nacht excl. elektra.    Motorurenteller  3239

Dinsdag 15 augustus nog een dagje Delft

Het was mooi weer en we zijn gezellig de stad in geweest

Woensdag en Donderdag 16 en 17 augustus Den Haag

Op dit traject hadden we weer veel plezier van onze lage doorvaarthoogte van 2,40 mtr want enkele bruggen waren maar net iets hoger. Zo kwamen we ook terecht in hartje Den Haag aan de Bierkade (waar kun je beter liggen?) We hebben voor op de boot een geuzenvlaggestokje met halverwege een veer. De hoogte van dit stokje is 5 cm hoger dan onze boot en bij de laatste brug ging die schrapend onder de ongelijke brug door, dus dat was best spannend. We mochten langs een hagenaar gaan liggen, dat is een platbodem die speciaal voor deze wateren is gebouwd en helemaal gerestaureerd is door stichting de Ooievaart die de haven beheert en ook rondvaarten door de stad uitvoert. Donderdag begint er het driedaagse festival Jazz in de gracht, dus we liggen eerste rang.Direct op de hoek van de gracht is een indonesisch eethuisje waar we verwachtingsvol gingen eten. De kwaliteit viel jammer genoeg een beetje tegen. Ook heel dichtbij is Chinatown met een heleboel Chinese toko's en eethuisjes, dus daar gaan we morgen maar eens kijken wat de pot schaft.

Donderdag begon met stromende regen en ook in de middag ging dat nog lang door. Om 14.00 begon de muziek zonder publiek te spelen en ook bij de vele eetkraampjes hingen de ondernemers triest te hangen. Heel sneu voor iedereen. Maar aan het begin van de avond klaarde het op en stroomde het publiek toe. Je kon je alleen nog maar schuifelen over de gracht. Het is allemaal erg gezellig maar er stond twee keer een band met wel heel moderne jazz keihard te spelen en dan is het toch minder leuk als je dan bijna tegen het podium aan ligt, dus morgen stappen we weer op, door naar Leiden.

Havengeld €25 voor 2 nachten all in.      Motorurenteller 3242

1. Barbara:
    18 augustus 2017
    Dat was weer een mooie week, maken jullie geen foto's ??
    Lijkt me leuk om af en toe een foto te zien van al het gezelligs.
    Veel liefs van ons xxxx
  2. Marije:
    18 augustus 2017
    Weer een heerlijk verhaal, gezellig met de kids en ook nog lekker gegeten. Fantastisch. Goede vaart veder. Sluit me bij de vorige spreker aan; een fotootje zou ook wel heel leuk zijn ☀️
  3. Inge tilet:
    20 augustus 2017
    Hoi luitjes wat maakt een mens toch allemaal mee .maar wat wil je ook na zoveel tijd wel leuk zo een reisverslag als jullie weer hier zijn weten wij s
    ALLES veel eer plezier verder gr v ons