Den Haag- Leidschendam- Leiden- Brasemermeer-Haarlem-Amsterdam

24 augustus 2017 - Amsterdam, Nederland

Vrijdag 18 augustus door naar Leidschendam.

We konden weer bij heel wat lage bruggen er net onderdoor kruipen en arriveerden zo met weinog oponthoud in Leidschendam, waar we net na de sluis een mooie ligplaats vonden met de elektriciteitsaansluiting dirct naast de boot. Er staat een nummer op en met de aan-uit app op je telefoon start je de stroomlevering. Toch wel een heel makkelijk systeem hoor, waarbij je gewoon je verbruik betaalt, eigenlijk hetzelfde als de parkeer apps. Loes Ruisz, de vriendin van Jan Breurken woont dichtbij in Voorburg en Jan en Loes kwamen in de middag gezellig bij ons aan boord een borrel drinken, waarna we gegeten hebben in een indiaas restaurant. Normaal vinden we dat heerlijk maar deze keer smaakte het te europees.

Het was de bedoeling om bij Fratelli, een uitstekend italiaans restaurant te gaan eten maar dat zat bomvol en dat is te veel van het goede voor Jan.

Zaterdag 19 augustus nog een dag Leidschendam

Loes kwam ons 's ochtends halen en we hebben toen haar recent gekochte , heel gezellige, appartement kunnen bewonderen onder het genot van koffie met gebak. Jan moest bijtijds weg omdat hij met het shantykoor in Hoorn moest optreden en Loes bracht ons naar de supermarkt. In Leidschendam was ook een shantyfestival bij de sluis en we hebben daar gezellig geluisterd naar de zo hard mogelijk brullende mannen. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij Fratelli een tafeltje te reserveren. Nou, dat Fratelli is echt een aanrader. Het is een echt authentiek Italiaans restaurant, waar je voor een nette prijs heerlijk kunt eten en uiterst vriendelijk bediend wordt.

Geen havengeld   Motorurenteller 3242

Zondag 20 augustus verder naar Leiden

We liggen daar in de stadshaven, vlakbij het gezellige centrum. Opnieuw waren we blij met ons lage bootje, want op een brug na konden we overal onderdoor. We blijven hier ook weer 2 nachten want Piet en Maria van den Akker, vrienden van mijn zus en zwager, die we al mee dan 50 jaar kennen, wonen hier en vroegen of we maandagavond bij hen kwamen eten. Graag natuurlijk. Dat wordt ook weer gezellig.

Havengeld €12,-  per nacht ex elektra    motorurenteller 3244

Maandag 21 augustus nog een dag Leiden.

We zijn gezellig de stad in gegaan. Het is heel verrassend om steeds opnieuw weer een klein pleintje te zien waar soms terrasjes met maar 3 tafeltjes zijn, oergezellig. Tegen vijf uur kwam Piet ons ophalen en hebben we hun werkelijk prachtige penthouse bewonderd met een fantastisch uitzicht en rondom terras. Maria had alles uit de kast gehaald om een gezellig diner te maken en voor we het wisten was het 23.00 uur, waarna zij natuurlijk ook onze boot nog moesten zien. Dat werd dus een latertje natuurlijk.

Dinsdag 22 augustus verder naar de Kaag en Brasem

Eerst zijn we naar een eiland in de Kagerplas gegaan waar ik vanaf de erg lage wal de boot eens even goed schoon kon maken. Er was verder geen stroom of water op het eiland en op enig moment kwam er een beheerder die €12,- voor de overnachting wilde vangen. Als ik er iets voor krijg wil ik graag betalen, maar dat was hier niet het geval dus hebben we besloten naar een jachthaven aan het Brasemermeer te varen waar we voor €16,50 overnacht hebben in een van alle gemakken voorziene haven.

Motorurenteller 3247

Woensdag 23 augustus door naar Haarlem

Dit was voor ons een bekend traject omdat we met de zeilboot vaak via de staande mastroute van Noord naar Zuid of omgekeerd gevaren zijn. We vonden tegenover het Teijlermuseum een ligplaats en hebben 's avonds op het terras bij muziekcafe de Waag een heerlijke biefstuk gegetenvoor een schijntje. Ze hebben enkele avonden per week slechts 1 gerecht en dat was deze keer dus biefstuk.

Voor de doorvaart door Haarlem moet je tegenwoordig €15,50 betalen en dat vind ik eigenlijk best veel. Ik geloof dat ik daarom de overnachting vergeten ben te betalen...

Motorurenteller 3250

Donderdag 24 augustus door naar Amsterdam

Ook weer een bekend traject en om 14.00 uur meerden we af in de altijd gezellige jachthaven van wsv Aeolus. Isabelle kwam 's avonds mosselen eten, die we om de hoek bij Dirk van den Broek gekocht hebben.

Havengeld €16,50 incl. stroom.    Motorurenteller 3253

1. Marije:
    24 augustus 2017
    Wat wee een gezellig verhaal; in elke stad een ........, gaat voor jullie wel op; door heel Nederland zitten jullie Vrienden en kennissen, gezellig hoor. Weer een leuk verslag
  2. H.C.van Aanholt:
    24 augustus 2017
    Leuk verhaal zeg. Tijdens jullie vaarvakantie hebben jullie best veel ervaringen opgedaan in diverse restaurants. Lijkt me zinvol om te gaan solliciteren bij Michelin om de wintermaanden door te komen. Veel liefs van Netty en mij.