Bolsward-Witmarsum-Baard-Leeuwarden-Bartlehiem-Feinum-Franeker-Oosterlittens
27 mei 2024 - Winsum, Nederland
19 mei Baard
Aan een kleine steiger in Baard prima overnacht.
20 -22 mei Leeuwarden
Bij de Prinsentuin in Leeuwarden lig je echt eersteklas in het centrum. Er werden regelmatig forse stortbuien voorspeld dus we besloten een paar dagen te blijven liggen.
Toen ik lekker indisch eten wilde gaan halen bij Onda Onda maakte ik een foutje. Op de website had ik al het een en ander uitgezocht. Dat zou €35 gaan kosten. Toen ik bij het restaurant aankwam stond er een groot bord met twee personen rijsttafel €32,50. Zuinig als ik ben leek dat me een veel betere deal dus bestelde ik dat. Ik wilde meteen afrekenen ( dan had ik nog een kans gehad om me te redden) maar dat hoefde pas als het eten klaar was. Ik moest toen €65 betalen. Op het bord buiten stond klein onderaan p.p. nu begreep ik waarom ik niet meteen hoefde af te rekenen... Het resultaat was dat we 2 dagen een overigens prima rijsttafel aten en ik ruim een halve rijsttafel met tranen in mijn ogen in de vuilnisemmer moest kiepen.
23 mei Leeuwarden via Feinsum naar Franeker
We wilden weer een stukje van de Elfstedentocht-route varen. Dat hebben we een aantal jaren geleden ook gedaan en dat gaat dankzij onze onvolprezen doorvaarhoogte van 240 cm. prima. Heel veel bruggen in Friesland hebben een doorvaarhoogte van 250 cm.
Op de Dokkummervaart gingen we bij het beroemde bruggetje van Bartlehiem linksaf richting Franeker. In Feinsum hebben we overnacht en daarna zijn we naar Franeker gevaren.
24 -27 mei Franeker-Oosterlittens
In Franeker lagen we volgens de havenmeester op de PC Hooftstraat van Franeker voor een Albert Cuyp prijsje.
We lagen wel dichtbij AH en Lidl dat was makkelijk.
Ben nog een keer naar het Planetarium geweest. Het blijft ongelooflijk dat een niet wetenschapper dat rond 1780 in zijn huiskamer gebouwd heeft.
De combinatie van lui zijn en nog steeds buiig weer maakte dat we ook hier weer 3 dagen zijn blijven liggen. Rond het middaguur vertrokken we uit Franeker en hebben we bij Oosterlittens een Marrekrite ligplaats gevonden.

Wat jammer toch veel regen gehad, wij hebben hier weinig water gehad.
Planetarium, idd ongelooflijk. Uniek en zeer interessant; kan me voorstellen dat je/jullie hier weer heen gegaan zijn.
Fijne zonnige reis verder. Liefs van hier, Marije.