2025 daar gaan we weer
6 juni 2025 - Akkrum, Nederland
Ook deze winter is er weer heel wat gewerkt aan de Tack. Los van zaken als alles goed schoonmaken heb ik binnen in de kajuit alles geschuurd en geschilderd.
De tafel in de kajuit had ik te ver afgeschuurd en die zag er niet meer toonbaar uit, maar mijn eigen Rembrand, Willem van den Berg, kwam weer een paar keer met een bakje verf en speciale kwast aanlopen en de tafel ziet er nj weer helemaal nieuw uit. Willem bedankt!!!!
Paul Gieb een vriend die al 18 jaar de wereld rond zeilt had me al eerder andere accus aangeraden. Hij ligt nooit aan de walstroom en kan zelfs zijn inductiekookplaat gebruiken dankzij die vrij nieuwe techniek LifePo4 . Ik besloot die stap ook te wagen en heb nu bIJna de dubbele stroomcapaciteit beschikbaar als voorheen. De technische details zal ik jullie besparen, maar wie wil weten hoe dat gedaan is laat ik dat uiteraard graag horen.
Wij liggen graag aan gratis Marrekrite ligplaatsen in Friesland en dan moest je zuinig zijn met stroomverbruik zoals het Nespresso apparaat en de elektrische oven. Die gebruikten we daarom alleen als we walstroom hadden. Dat is nu verleden tijd. De accus blijven goed gevuld bij normaal gebruik van ons elektrische spul.
Ook de kuiptent wordt vernieuwd. We hebben nu tijdelijk onze opgefriste oude/nieuwe kuiptent erop staan, maar over een goede week gaat de zeilmaker nieuwe mallen maken voor een nieuwe tent. De tent die hij 2 jaar geleden gemaakt heeft was van het verkeerde materiaal en lekte en schimmelde enorm. Hij zei dat zijn doekleverancier hem bededuveld had. Ik geloof dat maar...
Enkele medische afspraken waren er de oorzaak van dat we later dan anders zijn vertrokken met ons bootje.
Op vrijdag 30 mei hebben we ons eindelijk weer aan boord geïnstalleerd, om zaterdag 31 mei te vertrekken naar Stavoren.
Op het Markermeer en IJsselmeer moeten wij niet meer dan 3 Beaufort wind hebben want daarboven schommelen wij te hard. Het wachten op gunstige wind was ook oorzaak van het wat late vertrek.
In Stavoren konden we na een vlotte oversteek mooi afmeren dichtbij de supermarkt.
1 juni zijn we doorgevaren naar een eilandje in de Fluessen en 2 juni weer door naar Sneek waar ik naar de KPN winkel wilde want, opnieuw, werkt ons internet niet goed aan boord. KPN was gesloten en opgeheven in Sneek..... Een andere specialist wilde ons voor €1500 iets aansmeren waarbij hij niet kon garanderen dat het overal goed zou werken.... Ik ben bang dat we toch aan een saelietsysteem van die onsympathieke meneer Musk zullen moeten geloven.
De afspraak was dat we 4 juni onze nieuwe oude tent konden ophalen om tijdelijk te gebruiken, maar de zeilmaker had was door medische problemen het vergeten klaar te leggen. Weer een dag later kwam zijn schoonzoon de tent brengen.
5 juni hebben we aan een eilandje bij Tetherne overnacht en 6 jini zijn we doorgevaren naar Heerenveen. Er werd een aantal dagen erg slecht weer voorspeld en in Heerenveen liggen we dicht bij het centrum. Dat het hier gratis is weten meer mensen en het ligt daardoor behoorlijk vol, best gezellig.

Die accu's, klinkt interessant. Ga zo ff googlen.
Marije