Temse- Antwerpen- Bergen op Zoom- Steenbergen

30 juli 2017 - Steenbergen, Nederland

Dinsdag 25 juli Antwerpen

Nou, dat was me het wachten wel vandaag. We vertrokken om 11.00 uur uit Temse ivm het getij, op het laatst van de eb. De 23 kilometer waren natuurlijk snel afgelegd en rond 13.00 lagen we voor de Kattendijksluis, waarvan we wisten dat die rond 15.00 uur zou draaien. Gelukkig is er op de linkeroever tegenwoordig een wachtponton waar we almeerden. Om 16.00 ging eindelijk de brug voor de sluis open en voeren we de sluiskom in met 4 boten. Na 45 minuten ging de sluisdeuren open en maakte iedereen zich klaar om uit te varen, maar tot ieders verbazing ging hij weer dicht en weer 20 minuten later toch open. Toen moesten we eigenlijk weer opnieuw wachten op de Londenbrug, maar gelukkig konden wij er net onderdoor en vonden we een plaatsje naast een andere boot. Voor het eerst deze reis lagen we gedubbeld.  Het is erg matig weer en dan is het natuurlijk logisch dat iedereen een paar dagen naar de stad gaat.

Prijs voor 2 nachten €52,30, maar dat is dan inclusief een magneetkaart a raison van €10,- voor de toegang en incl. €3 per dag voor de stroom. Wonderlijk genoeg krijg je de €10,- van de magneetkaart niet terug, maar mag je hem houden...... Dat is fijn!

Motorurenteller: 3214

Woensdag 26 juli Antwerpen

We kregen vandaag bezoek van Ruud en Peggy van Loenen, Karperkuylvrienden. Zij waren  weg naar het Canal du Midi, waar ze met hun zoon en zijn gezin een ruime week een groot motorjacht hebben gehuurd. Ruud is een erg enthousiaste zeiler, maar Peggy kijkt met veel meer interesse naar motorboten. We zijn benieuwd naar het resultaat van hun motorbootweek. We hebben eerst e.e.a. gedronken bij ons aan boord  en hebben dat vervolgens doorgezet op een van de vele terrassen hier aan de haven. Later in de middag zijn Tineke en ik nog even de oergezellige binnenstad ingegaan.

Donderdag 27 juli nog steeds Antwerpen

We hebben er nog een dagje aangeknoopt en het nuttige ( bedden verschonen en de was doen) gecombineerd met het aangename (weer lekker aapjes kijken op het terras) ook hebben we gebeld met vroegere buren uit Halsteren. We gaan morgen naar Bergen op Zoom en gaan bij ze op bezoek. Lijkt ons heel leuk. Bovendien is er de komende dagen Krabbenfoor, een grote festiviteit aan de gang in Bergen op Zoom, dus ik vrees dat we daar ook weer niet meteen weg zullen zijn.

Vrijdag 28 juli naar Bergen  Zoom

We hebben vroeger in de buurt van Bergen op Zoom gewoonde en wilden er oude buurtjes, Alewijn en Marice Rehorst,  uitnodigen voor de borrel bij ons aan boord. Als je elkaar dertig jaar niet meer gezien hebt weet je natuurlijk nooit hoe het die mensen is vergaan. Alewijn was dominee en hij en zijn vrouw waren enorme bourgondiers, wat je niet direct verwacht van een dominee. We hebben er heel wat gezellige avonden mee gedeeld. Maar Alewijn had na een herseninfarct, hartproblemen , langdurige ziekenhuisopnames en een meervoudige breuk van zijn heup niet veel meer om blij over te zijn. Hij moet de rest van zijn leven in een rolstoel doorbrengen. We zijn dus naar hun prachtige appartement gegaan en hebben heel wat oude herinneringen herbeleefd. Aan de overkant lag een restaurantje waar we gezellig gegeten hebben, maar toen was Alewijn doodop en zijn we naar de haven vertrokken.

Zaterdag 29 juli nog een dag Bergen op Zoom

We zijn met de fietsjes naar het centrum gereden en hebben het Krabbenfoor bezocht. Eigenlijk is dat een gigantische braderie en het zag zwart van de mensen in de stad. Dus hebben we wat rondgelopen, ik heb Tineke voor wat miskopen kunnen behoeden en verder hebben we uitgebreid de vele terrasjes bezocht en op de pasar malam heerlijk indonesisch gegeten. 's Avonds televisie gekeken, wat na ruim 2 maanden zonder tv best weer leuk was.

De jachthaven zelf kunnen we niet aanbevelen. Hij lag al in een industriehaven, maar  nu is er ook nog een containeroverslag bijgekomen die 24/24 in bedrijf is, dus erg rumoerig.

Havengeld voor 2 nachten incl stroom € 34,14    motorurenteller 3219

Zondag 30 juli door naar Steenbergen

Dit was echt een openbaring voor ons. Wij kwamen er vroeger wel om schoentjes voor de kinderen te kopen en toen was het een wat troosteloos boerendorp. Nu is er een prachtige jachthaven aangelegd, staan er mooie appartementen en dito villa's langs de Steenbergse Vliet en is het in de avond heel sfeervol verlicht. Bovendien zijn de winkels op een steenworp afstand van de boot. We plakken er waarschijnlijk nog wel een extra nachtje aan vast.

Havengeld voor 2 nachten incl. alles  €33,-     motorurenteller 3222

1. Marije:
    30 juli 2017
    Wat weer een leuk en zeer gevarieerd verhaal. Fantastisch om weer nà 30 jaar vrienden te ontmoeten en lekker mee hebt kunnen eten en kletsen; raakt volgens mij niet uitgesproken.
    Begrijp dat jullie nu weer in Nederland vertoeven; op weg naar huis, of maken jullie nog een tochtje. Lees het wel weer. Ontzettend leuk jullie zo te volgen, maar dat had ik l gezegd geloof ik. Nu, geniet en dikke smok
  2. Henk:
    30 juli 2017
    Leuk om jullie reis vanuit Zuid-Afrika te volgen. Wij zitten nu op het vliegveld in Kaapstad om straks te boarden voor de terugreis. De vier hebben genoten van de reis. En 4 van de Big 5 gezien (leeuw, olifant, neushoorn, kaapse buffel). Ze zijn dus op dat gebied, naast alle andere dieren, helemaal aan hun trekken gekomen. Tot over enige tijd in NL.
  3. Isa:
    31 juli 2017
    Leuk dat jullie daar rondvaren... toch beetje mijn roots! En naar dat Alewijn (hij heet toch Aad ofzo?) in een rolstoel zit.
    Geniet maar volop! XX
  4. PR Ruud Peggy:
    31 juli 2017
    We vonden het supergezellig bij jullie, het eerste begin van onze vakantie is goed begonnen.
    Nu liggen we aan de kant in Portiragnes Olaf

Onze vakantie is supergezellig bij jullie begonnen. We liggen nu in aan de kant in Portragnes plage,
    nadat wij gisteren Bezier hebben bezocht.
    Tor nu toe genieten wij intens.
    We hopen jullie ook.
    Liefs