Oudenbosch- Steenbergen- Volkeraksluis-de Kil- Dordrecht-Rotterdam-Schiedam

18 juli 2022 - Schiedam, Nederland

11en 12 juli Steenbergen

In Steenbergen lagen we weer dichtbij de winkels. De haven daar is echt tiptop in orde met een vriendelijke havenmeester. Het was erg heet en ik ben daarom op de kuipbank gaan slapen.

13 juli Volkeraksluis

In het verleden hebben we vaak hier overnacht aan de oostelijke steiger. In het seizoen lag het er vaak vol. Het is een levendige gebeuren met alle boten die de sluis in-en uitvaren. Deze keer was het er opvallend rustig.

14juli wsv de Kil

Deze jachthaven ligt aan de zuidelijke kant van druk bevaren Dortse Kil.

Hier hebben we in 2019 een week met motorpech gelegen en werden toen waar nodig aan alle kanten geholpen. Dat is dan een goede reden om er weer eens heen te gaan.

Voor een haven die toch in the middle of nowhere ligt hanteerden ze nu dezelfde liggeldprijs als in een grote stad. De vriendelijk geprijsde daghap van toen kostte nu €17,50.

Zeer waarschijnlijk varen we volgende keer deze haven voorbij.

15 juli Dordrecht

Bij de Koninklijke in Dordrecht kregen we een ruime ligplaats. Een beetJe erg ruim want links en rechts van ons lagen daardoor erg grote, het uitzicht belemmerende jachten.

Bij het binnenvaren zagen we de Aquasport, de oude boot van Perry,  liggen. De nieuwe eigenaar had veel motorproblemen gehad. Hij heeft al heel wat geld aan de boot uitgegeven en ging hem dan ook weer proberen te verkopen.

16-17 juli Rotterdam Erfgoedhaven

Via de Dordtse Biesbosch zijn we naar Rotterdam gevaren. Dat is wel een stukje om maar veel leuker om te varen. We hebben al vaak in de Erfgoedhaven gelegen. Je lag er voor een redelijke prijs mooi centraal in de stad. Maar ook hier heeft het inflatiespook toegeslagen. We moesten voor 2 nachten maar liefst €60 betalen.....

Het was de bedoeling om oude vriend Rob Verhaaf op te gaan zoeken. Zijn ogen gaan al een tijd erg achteruit maar nu zijn ook zijn nieren heel slecht. Zijn vrouw Paula raadde ons af om langs te komen want er was ook nog een coronaverdenking. Heel jammer dat het niet doorging.

Wel erg leuk was dat kleindochter Beaudine belde. Ze was met haar vriend Jordy op vakantie geweest en de thuisvlucht landde op Zestienhoven. Marcel haalde ze op met de auto, dus kwamen ze gezellig bij ons langs voordat ze naar huis gingen.

18 tot 20 juli  Schiedam

De volgende haven werd Schiedam. Ook daar hebben we eerder in de Florijnhaven gelegen. Dat is een kleine haven met alles wat je nodig hebt. Om 14.00  uur kwamen we aan in een op 1 boot na vrijwel verlaten haven. We begrepen er niets van. Maar alle voorzieningen werkten en het via internet te betalen liggeld was bijzonder laag. Later in de middag meerden er toch nog een aantal andere boten af.

We besloten om gedurende de verwachte hittegolf daar te blijven liggen. Met alle ventilatie volop aan is het goed uit te houden aan boord.

1. Marije:
    18 juli 2022
    Weer een mooi verslag, jullie zien zo een heleboel vrienden/kennissen/familie door heel Nederland, leuk om tijdens deze mooie maanden een borrel/hapje te kunnen doen.
    Het weer zit jullie nu ook mee, in Groningen was dat ietsje minder 🥲.
    Sterkte met de warmte en een goede reis verder.
  2. Annemarie:
    20 juli 2022
    Geweldig om met deze warmte op het water te zijn.
    Ik vind het great for you both to have such a good time.
    Nog n paar maanden genieten.
    Nog veel plezier en Take Care.
    Annemarie.