Leiden-Woubrugge-Amsterdam--Vinkeveen- Hoorn

1 augustus 2022 - Hoorn, Nederland

Dinsdag 26 juli Leiden

We lagen er mooi, dus nog maar een dagje eraan geplakt. Aan de haven is een Indische Toko Haven waar we in het verleden vaak een uitstekende nasi ramen hebben gehaald. Er was kennelijk een nieuwe kok in gekomen want de originele kampongsmaak was helemaal weg, jammer.

Woensdag 27 juli Woubrugge

Vanaf Leiden voeren we met enkele boten achter elkaar. We hadden een enorme treuzelaar voor ons en bij een brug waar wij wel onderdoor konden en hij niet lag hij dwars in het water. Ik ging er dus omheen en gaf flink gas. Bij de brug aangekomen hoorden we een flinke krak en wat bleek? Ik was vergeten mijn mastje omlaag te klappen en dat lag nu in drie stukken aan dek. Dom, dom, dom.....

De treuzelaar zal wel gelachen hebben.

In Woubrugge vonden we langs de doorvaart een mooie overnachtingsplek.

Donderdag 28 juli Amsterdam

Bij jachthaven de Koenen  aan de Nieuwe Meer in Amsterdam hebben we vorig jaar een week gelegen vanwege de flinke verwonding aan het been van Tineke. Er heerst een fijne relaxte sfeer en het is vrijwel aan de Amstelveenseweg. Dit was dus ook weer een een mooi plekje voor extra overnachtingen. We wilden eens naar de Albert Cuypmarkt omdat Tineke daar nog nooit geweest was. Ze werd aan boord waarschijnlijk door een wesp gestoken en had daar veel pijn van. De laatste dagen was ze trouwens erg moe, had diarree en voelde zich belabberd. Dus van boord gaan was niet wenselijk.

Vrijdag 29 juli Amsterdam

Ik heb wat rondgefietst in Amsterdam in de hoop dat Tineke wat zou opknappen.

Zaterdag 30 juli Vinkeveen

In Amstelveen woont Ans van Wijngaarden aan het water en zij had ons al ruim een maand geleden gebeld om er op aan te dringen dat we beslist ook weer bij haar voor de deur moesten komen liggen. We hadden beloofd om wel van tevoren even te bellen wanneer we precies zouden komen. Via het Zuideramstelkanaal zijn we van de sluis naar de Amstel gevaren en  vervolgens naar Ouderkerk a.d. Amstel. Daarna via heel wat smalle sloten en nauwe bruggetjes op naar Vinkeveen waar we in het glasheldere water aan een eilandje zijn gaan liggen.

Zondag 31 juli terug in Hoorn

De volgende ochtend was Tineke nog steeds beroerd en heb ik voorgesteld om maar naar huis te gaan. Als je ziek bent is dat thuis heel wat comfortabeler.

Dat werd om een beetje op te kunnen schieten via het Amsterdam-Rijnkanaal en over het Markermeer. Het kanaal wordt druk bevaren door grote schepen die een fikse golfslag veroorzaken dus Tineke lag allesbehalve rustig in haar bed. De windverwachting voor het Markermeer was W 3 Bft dus dat moest goed te doen zijn.

Direct na Durgerdam voeren we al een paar keer door velden met het ellendige fonteinkruid. Er zijn daar zelfs heel wat gele tonnen neergelegd om aan te geven waar je niet moet varen. Die troep slingert zich om je schroef en dan zie je meteen je vaasnelheid teruglopen. Stoppen en dan dan vol achteruit slaan verwijdert het spul dan grotendeels.

Er ziin kaartjes op internet die aangeven waar je het best kunt varen om vrij te blijven van het spul. De voorspelde West 3 Bft werd 4-5 Bft en we moesten volgens de kaartjes een behoorlijk eind van de kust af varen. Daardoor voeren we dwars op de flinke golven met daardoor het nodige ongemak.

Al met al heb ik 9 uur staan sturen voordat we in Hoorn aankwamen. Het biertje in de club smaakte bijzonder goed.

Voor alle zekerheid heeft Tineke een Corona zelftest gedaan die gelukkig negatief was.

Onze reis heeft dus dit jaar jammer genoeg een maand korter geduurd dan gepland , maar je moet ook niet alles willen plannen.

1. Henk:
    1 augustus 2022
    Voor Tineke: veel beterschap toegewenst!
  2. Marije:
    1 augustus 2022
    Jullie kunnen terugkijken op een reis vol met leuke en minder leuke herinneringen.
    ; ook dit jaar weer genoten van jullie verslagen. Tineke beterschap 🍀gewenst en de Albert Cuyp markt is ook leuk als je een dagje Amsterdam doet 😉😌,de markt blijft wel.
    Lieve groet van ons, C&M 💋💋
  3. Marie Grapendaal:
    Och Tineke, veel beterschap toegewenst. Dikke tuut
  4. Isa:
    1 augustus 2022
    Hopen dat mama snel opknapt en jullie alsnog rondje Noord Holland ofzo kunnen doen! Tot snel 😘