Haarlem- Leiden-Leidschendam-Delft-Rotterdam

30 mei 2020 - Leiden, Nederland

Vrijdag 22 mei

In de ochtend kwamen Ank en Willem vd Berg bij ons op de koffie omdat ze weer een boot gingen bekijken, nu in Haarlem. Wij hebben rond de middag losgemaakt en zijn in matig weer het altijd mooie Spaarne afgevaren, langs mijn geboorteplaats Vijfhuizen over de Ringvaart en Kaag naar Leiden gevaren.

Daar bleek de passantenhaven vanwege Hemelvaart propvol te liggen en de havendienst beantwoordde de telefoon niet. Noodgedwongen gingen we op een verboden plek liggen. De brugwachter, die toch wel de brug voor ons gedraaid had, bleek ons wel gevolgd te hebben.

Toen ik naar hem toegelopen  was voor informatie kregen we het goede nieuws te horen. We hoefden, alweer vanwege Corona, geen havengeld te betalen en hadden ook nog eens gratis elektriciteit. Dat leek dan toch wel de verklaring voor de propvolle haven te zijn, wamt we blijven Nederlanders nietwaar. De plek waar wij waren  gaan liggen was tot na het weekend voor ons beschikbaar.

Van de vorige keer wist ik nog dat er een uitstekend Indonesisch afhaalrestaurant Toko Haven tegenover de haven is en daar hebben we twee overvloedige, heerlijke maaltijden gehaald.

Zaterdag, zondag en maandag 23, 24 en 25 mei

De volgende ochtend stroomde de haven leeg, want iedereen moest weer naar huis kennelijk. Wij zijn toen op een prachtige plek gaan liggen en hebben met mooi weer Leiden op het fietsje verkend. Lekker relaxed want we hoeven niets.

Dinsdag 26 mei zijn we uiteindelijk toch een stukje verder gegaan, helemaal naar Leidschendam. Ook daar mag je weer gratis 3 nachten liggen en dat hebben we dus maar waargenomen.

Vrijdag 29 mei, het bleef prachtig weer, zijn we maar weer eens een stukje verder gevaren naar Delft. Ook daar was de haven op een andere boot na helemaal leeg. Rond de haven zag je wel allerlei horecaondernemers passen en meten om hun terras voor te bereiden. Ook in het centrum van Delft was dat volop aan de gang.

Zaterdag 30 mei zijn we doorgevaren naar de Erfgoedhaven van Rotterdam. Dat was de plek waar we vorig jaar onder water dreigden te verdwijnen. Deze keer ging alles lekker droog en snel en ook waren er maar weinig watertaxis aan het varen. Die dingen varen erg snel en maken enorme hekgolven waardoor je flink slingert als ze dichtbij langsvaren.

1. Marije:
    30 mei 2020
    Wat gezellig weer om jullie reisverhalen te lezen, jullie maken ook Heel wat mee, verrassingen maar ook leuke en spontane ontmoetingen. Met het weer treffen jullie het nog, prima temperaturen en een heerlijke Blauwe lucht met de zo erbij, super. Geniet, wij vertrekken morgen voor een weekje naar Texel, ook leuk. Liefs van ons, Marije 😍😚😀👋
  2. Brigitte Kasbergen 🌺:
    31 mei 2020
    Jaaa gezellig weer jullie blogs te lezen. Lijkt me super leuk om in Leiden, Delft enz te liggen. Voor ons toekomstmuziek haha en dan hebben we jullie als ervaringsdeskundigen! Geniet ervan met mooi weer. Liefs Git 😘
  3. Frits en Tineke van der Holst:
    7 juni 2020
    Hoi Gitje,

Bedsnkt voor je reactie. Nou, ik denk dat die toekomstmuziek echt wel voor jou een toekomsdroom blijft, want ik zie Maurice toch echt niet op een motorboot rondtoeren.
    Maar ja, dat dachten ze van mij ook..
    Is er trouwens nog ontwikkeling in het Surinameproject?
    Dikke elleboog van ons!
  4. Wim en Ank:
    31 mei 2020
    Jaa, wat een mooie tocht, erg herkenbaar, genieten hoor!!